Dagens PS

Experterna: Så bra (och så märklig) är nya Audi Q3

Experterna har uttalat sig om Audi Q3 och här är resultatet. (Foto: Audi)
Experterna har uttalat sig om Audi Q3 och här är resultatet. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

Audi Q3 har fått en rejäl omgång ny teknik och fräschare design – men Europas experter är kluvna kring vad som faktiskt lyfter modellen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När Audi lanserar en ny Q3 dras alltid strålkastarna dit, och tredje generationen är inget undantag. Modellen ska locka allt från pragmatiska tjänstebilsförare till köpare som gärna blickar tillbaka på tiden då en Audi var lika mycket känsla som teknik.

Europapressen verkar överens om att mycket har hänt, men inte alla förändringar upplevs som steg framåt.

Carwow, med Tom Wiltshire i spetsen, beskriver bilen som en trygg och balanserad liten suv som inte gör anspråk på att vara störst, snabbast eller roligast – snarare en bil som försöker vara lagom på alla områden .

Den strategin verkar ha följt med även denna generation, nu med mer teknik och ett formspråk som lutar åt en mini-Q5.

Experterna är lite oeniga om denna nya uppgradering. (Foto: Audi)
Experterna är lite oeniga om denna nya uppgradering. (Foto: Audi)

Teknikbingen som väcker lika många frågor som leenden

Den stora snackisen bland recensenterna är det nya reglagepaketet vid ratten. Audi har skrotat sina klassiska spakar och ersatt dem med knappar, rullar och små paddlar. Carwow tycker att lösningen ser lite vild ut men vänjer man sig snabbt.

Fleetnews går längre och menar att omställningen mest känns som ett steg bakåt – särskilt när vindrutetorkarna styrs via ett litet vred.

Invändigt möts man av två stora skärmar under en gemensam glasyta. Här är Europas recensenter ovanligt överens: infotainmentskärmen fungerar fint, men instrumentdisplayen upplevs som märkligt utdragen och sparsmakad.

ANNONS

Autocar konstaterar att Audi en gång definierade digitala förarinstrument, men denna gång känns det som om utvecklingen tagit en paus.

Ambientbelysning, återvunna material och nya ljussignaturer försöker skapa en modernare stämning. Men känslan varierar mellan testarna – vissa uppskattar nytänket, andra saknar den robusta känsla som tidigare Q3-generationer förknippats med.

Undertecknad är inte så förtjust i Audis formspråk i interiören. (Foto: Audi)
Undertecknad är inte så förtjust i Audis formspråk i interiören. (Foto: Audi)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Körkänslan: trygg men inte särskilt uppfordrande

Hur Q3 rör sig på vägen verkar inte överraska någon. Den beskrivs som lågmäld, förutsägbar och trivsam – men utan större ambitioner att underhålla. Top Gear noterar att styrningen saknar tydlig återkoppling, men att bilen ändå navigerar kurvor med gott självförtroende.

Carwow påpekar att BMW X1 känns roligare, medan Volvo XC40 ger en lugnare långfärdsupplevelse.

Ett större fokus ligger istället på den breda motorpaletten. Alla experter lyfter fram att plug-in-hybriden fått ett rejält lyft, med omkring 70–74 miles räckvidd enligt WLTP – motsvarande cirka 110–119 kilometer.

Det gör att många pendlare kan köra nästan hela veckan på el. Fleetnews ser detta som bilens stora trumfkort för företag som vill hålla förmånsvärdet i schack.

De renodlade bensin- och dieselmotorerna känns igen från VW-koncernen och får positiv respons för sitt lugna temperament, även om de större 2,0-litersmotorerna inte riktigt hittar en självklar roll enligt Autocar. Dieseln, trots att få väljer den, får oväntat höga omdömen som ett smidigt och lättkört alternativ.

ANNONS
Top Gear noterar att styrningen saknar tydlig återkoppling, men att bilen ändå navigerar kurvor med gott självförtroende. (Foto: Audi)
Top Gear noterar att styrningen saknar tydlig återkoppling, men att bilen ändå navigerar kurvor med gott självförtroende. (Foto: Audi)

Prislappen – mer än bara ett tyskt emblem

Priserna startar runt 38 000 pund, alltså i runda slängar 513 000 kronor, och kliver snabbt uppåt beroende på motor och utrustning.

Det innebär en prispremie jämfört med BMW X1 och Mercedes GLA, något Carwow inte anser att Audi fullt ut motiverar även om standardutrustningen är god.

Fleetnews lyfter att alla versioner numera har LED-ljus, adaptiv farthållare, elbaklucka och en 360-graderskamera. Ändå finns viktiga funktioner kvar som tillval, och den som gärna sätter kryss i listorna får räkna med betydligt högre slutnota.

Toyota på väg att spränga elbilsgränserna med solid state-batteriet

Toyotas satsning på solid state-batterier kan förändra elbilens framtid och öppna dörren för helt nya drivlinor och räckvidder. När Toyota kliver fram och

En trygg bekant i en föränderlig värld

Sammanställt över kontinentens recensioner framträder en tydlig bild: Q3 är en bil som fortsätter på en välbekant stig. Den utmanar inte sina rivaler med dramatik, utan erbjuder ett tryggt paket där teknik och komfort står i centrum. Men flera experter menar att vissa innovationer snarare komplicerar än förbättrar upplevelsen.

Top Gear sammanfattar det väl: en omvärld full av förändring, och mitt i detta – en Audi Q3 som levererar just det en Audi alltid gjort. Den som är ute efter inspiration kanske söker vidare, men för alla andra är detta en stabil följeslagare med modern tappning.

ANNONS

Tvåtaktsmotorn på väg tillbaka – där du minst anar den

GM väcker liv i tvåtaktsmotorn igen – men frågan är om den gamla trotjänaren verkligen får en chans på vägarna denna gång. Tvåtaktaren har för många

Missa inte:

Farliga medicintips sprids i dina flöden: “Kan förvärra sjukdomar”. News 55

Nya aktieregler får kritik: “Absurt att tro att det påverkar”. Realtid

Nytt vägmärke införs i Europa: Detta betyder den rombformade skylten. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & Finans

Därför förlorar techjättarna mot svenska startups

12 dec. 2025
Spela klippet
Företag

Psykologen: Så hanterar du din AI-stress

12 dec. 2025
Spela klippet
Börs & Finans

Den hetaste techjätten och spartrenden som tar över i Sverige

12 dec. 2025
ANNONS
ANNONS