Med nya Mercedes CLA tar den tyska biltillverkaren ett stort kliv framåt. Europas motorjournalister hyllar den nya elbilen.
Experterna om nya Mercedes CLA: En otippad utmanare


Mest läst i kategorin
Med nya Mercedes CLA tar den tyska biltillverkaren ett stort kliv framåt. Europas motorjournalister hyllar den nya elbilen som sägs vara en viktig utveckling för märket, men den har också sina brister.
En ny era för Mercedes elbilar
Den nya Mercedes CLA beskrivs av flera motorjournalister som en banbrytande modell för Mercedes-Benz, skriver What Car?. Den är den första bilen som bygger på Mercedes-Benz nya Modular Architecture (MMA), en plattform som kommer att ligga till grund för flera framtida el- och hybridmodeller.
Detta innebär att Mercedes har mycket att bevisa med CLA, och enligt What Car? har de definitivt lyckats.
Vid lanseringen är nya CLA endast tillgänglig som elbil, med en mildhybrid bensinversion som följer senare. Det betyder att den måste konkurrera med bilar som BMW i4 och Tesla Model 3.

Imponerande räckvidd och komfort
En av de mest framstående egenskaperna hos nya CLA är dess långa räckvidd och bekväma körning, enligt What Car?.
Modellen CLA 250+ har en användbar batterikapacitet på 85 kWh och en elmotor på 268 hästkrafter. Den officiella räckvidden anges till hela 779 kilometer för 250+ och 769 kilometer för 350 4Matic.
Dessa siffror slår många befintliga rivaler på fingrarna, skriver What Car?.

Enligt Car Magazine har den till och med bättre räckvidd än en Tesla. Hemligheten bakom dessa imponerande siffror är den eleganta designen, som ger ett lågt luftmotstånd på endast 0,21. Dessutom har den, likt Audi E-tron GT och Porsche Taycan, en tvåväxlad transmission som gör att den kan använda en mer effektiv lågväxel för långsam körning och smidigt växla till en högväxel vid högre hastigheter.
Angus MacKenzie från Car Magazine menar att bilen känns smidig och alert, trots att den inte är lika snabb som en BMW i4 eller Tesla Model 3 Long Range RWD i sprinten 0-100 kilometer i timmen.
MacKenzie påpekar också att CLA 250+ känns nästan lika rofylld som en S-klass, tack vare den mjuka fjädringen som absorberar ojämnheter betydligt bättre än Model 3, utan att kännas flytande över ojämnheter.

Invändiga upplevelser och utmaningar
Interiören får beröm för sin “wow-faktor” med två stora skärmar och en god materialblandning. Du hittar få fysiska knappar i CLA, vilket innebär att du måste göra ändringar i klimatkontrollen via pekskärmen, men detsamma gäller för rivaliserande elbilar. Den nya AI-röstassistenten, som använder både Google och ChatGPT, är mycket effektiv på att förstå kommandon.
Däremot upplevs de beröringskänsliga kontrollerna på ratten som alltför känsliga, vilket gör det lätt att av misstag ändra saker på den digitala förardisplayen.
Materialkvaliteten är i stort sett god, men de billiga luftventilerna drar ner helhetsintrycket något, skriver What Car?.
Baksätesutrymmet är inte lika imponerande, särskilt för längre personer. En person som är 180 centimeter lång kommer att uppleva det trängre än i en BMW i4, BYD Seal eller Tesla Model 3.

Takluckan i glas, som är standard, ger mer utrymme bak än den gamla modellen, men det är fortfarande trångt, skriver Dan Jones, senior recensent på What Car?.
Bagageutrymmet är på 407 liter, vilket är mindre än i i4 och Model 3, men något mer än BYD Seal. Däremot är bagageöppningen ganska liten.
En praktisk detalj är det 101 liter stora utrymmet under motorhuven fram, vilket är mer än i Model 3.

Pris och laddning – en blandad kompott
Prismässigt är den nya eldrivna Mercedes CLA konkurrenskraftig. Den kostar mer än instegsversionen av Tesla Model 3, men erbjuder cirka 160 kilometer längre räckvidd och mer standardutrustning.
Enligt Car and Driver har CLA en 800-volts elarkitektur och kan ladda med upp till 320 kW, vilket gör att den kan gå från 10 procent till 80 procent laddning på bara 22 minuter. Problemet är att det inte finns många 800-voltsladdare i Storbritannien, och vid lanseringen kommer CLA inte att kunna ladda vid 400-voltsladdare, som är betydligt vanligare.
En lösning är på gång, men det kan ta ett eller två modellår att få den på plats, skriver Autoexpress.

Bildfrossa: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Mercedes-Benz lanserar snart sin första eldrivna kombibil, CLA Shooting Brake med EQ-teknik, med Europa-premiär i mars 2026. Denna modell kombinerar

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.