Bensin och el möts i trafiken när ny teknik skapar oväntade köeffekter. Det är inte alltid en olycka eller ett vägarbete som ligger bakom plötsliga trafikstockningar.
Experten slår larm: Elbilar skapar spökköer i trafiken


Mest läst i kategorin
Allt oftare uppstår köer utan synbar anledning, så kallade spökköer.
Nu pekar trafikexperter på elbilarnas bromsbeteende som en oväntad faktor bakom problemet.
I takt med att elbilar blivit vanligare har trafikrytmen förändrats.
Till skillnad från traditionella bensin och dieselbilar bromsar många elbilar automatiskt när föraren släpper gaspedalen.
Fenomenet, som kallas regenerativ bromsning, gör att bilens bromsljus tänds betydligt oftare än tidigare.
Bakomvarande förare tolkar bromsljus som en tydlig varningssignal och reagerar instinktivt genom att bromsa.
Det skapar en kedjereaktion som snabbt kan växa till stillastående trafik. Det skriver ad.nl.
Hur spökköer uppstår
Spökköer bildas när små hastighetsförändringar förstärks bakåt i trafikflödet.
En minimal inbromsning räcker för att skapa en våg av bromsningar längre bak på vägen.
Biljournalisten Niek Schenk beskriver mekaniken tydligt.
”Det är ett faktum att bakomvarande trafik reagerar på bromsljus. Föraren bakom bromsar ofta ännu lite kraftigare, och så fortsätter det hela vägen bakåt”, säger han.
Elbilarnas roll i utvecklingen är särskilt tydlig i tät trafik.
När bromsljusen tänds även utan att föraren aktivt bromsar uppfattas situationen som mer dramatisk än den egentligen är.
Läs mer: Hundratals ägare slår larm: Allvarliga problem med populär elbil – Dagens PS
Senaste nytt
EU regler och säkerhetskrav
Trots kritiken kring spökköer finns det tydliga säkerhetsskäl till dagens regler.
Inom EU måste bromsljus aktiveras när inbromsningen överstiger en viss nivå, oavsett om den sker via bromspedalen eller genom motorbroms.
Alternativet att inte tända bromsljus vid regenerering skulle kunna skapa ännu större säkerhetsproblem, särskilt vid högre hastigheter.
Tekniken som kan minska köerna
Samtidigt pågår utveckling av nya lösningar.
Enligt Schenk arbetar industrin redan med teknik som kan mildra effekterna.
”Det arbetas redan på ett system som kan lösa problemet”, säger han.
System som Cooperative Adaptive Cruise Control gör det möjligt för bilar att kommunicera direkt med varandra och hålla jämnare avstånd och hastighet.
När fler fordon följer samma rytm minskar risken för att små inbromsningar växer till stora trafikproblem.
Tills tekniken får bred spridning kan elbilarnas bromsljus fortsatt spela en oväntad roll i vardagstrafiken.
Missa inte:
Mercedes-Benz GLB gör entré med eldrift och plats för sju – Dagens PS
Alpines nya helt eldrivna roadster siktar på att utmana Porsche 911 – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.












