Efter nästan två års väntan, sedan den först visades upp i Kina, är Kia EV5 nu redo att rulla ut till europeiska bilköpare.
Europas vägar får en ny stjärna: Kia EV5 är här


Mest läst i kategorin
Den här eldrivna suven, som sägs vara anpassad speciellt för Europa, väntas komma till Sverige senare i år. Den nya modellen är en viktig del i Kias satsning på elbilar och kommer att tävla i en av de tuffaste bilklasserna på marknaden.
Vad den kommer att kosta i Sverige är dock inte klart än.

Kias elbilfamilj växer
Kias serie av elbilar, kallad EV-familjen, blir allt större. Det började med EV6 för nästan fem år sedan, och nu har vi även EV9, EV4, EV3 och den mindre EV2.

Nu får de sällskap av EV5. Även om EV5 inte är helt ny, då den visades i Kina för nästan två år sedan, är det en suv som storleksmässigt är lik Kia Sportage, men är ungefär en decimeter längre.
Den hamnar i den svåra klassen för mellanstora suvar, där den kommer att möta många konkurrenter, både elbilar och bensinbilar. Bland de tuffaste finns storsäljare som Volvo XC60 och den kommande elbilen EX60.

Måtten som avslöjar – och tekniken som överraskar
Kia EV5 är 461 centimeter lång, 187,5 centimeter bred och 167,5 centimeter hög. Avståndet mellan hjulaxlarna är 275 centimeter, vilket är drygt sju centimeter längre än på Sportage. Markfrigången är 16,7 centimeter.

Designen följer Kias vanliga stil för elbilar, och den är byggd på samma E-GMP-plattform som många andra Kia- och Hyundai-elbilar använder. Däremot använder EV5 ett 400-voltssystem, till skillnad från det snabbare 800-voltssystemet i till exempel EV9. Det betyder att laddningen kan gå lite långsammare, med max 150 kW vid snabbladdning och 11 kW vid vanlig laddning.
En fördel med detta är att det är billigare att tillverka. Som jämförelse kan EV9 ladda med upp till 240 kW tack vare sitt 800-voltssystem.

Hur långt kommer den och hur snabbt går den?
Batteriet i Kia EV5 är på 81,4 kWh och ger en räckvidd på upp till 53 mil i basmodellen. GT-Line-versionen har lite kortare räckvidd, 50,5 mil, delvis på grund av större hjul. Dessa siffror är dock inte helt spikade än.

En smart funktion är att batteriet kan driva externa elektriska apparater med något som kallas V2L-teknik (Vehicle-to-Load), som kan leverera upp till 3,6 kW. Det räcker till exempel för att driva elverktyg eller campingutrustning.

Alla versioner av EV5 har en elmotor på 160 kW (motsvarande 218 hästkrafter) och ett vridmoment på 295 newtonmeter, som driver framhjulen. Toppfarten är 165 kilometer i timmen, och den accelererar från 0 till 100 kilometer i timmen på 8,4 sekunder.

Båda versionerna kan dra en släpvagn på 1 200 kilo. En sportigare GT-version med fyrhjulsdrift och två elmotorer, som ger totalt 230 kW, planeras att släppas senare.

En titt inuti: Komfort och skydd för dig och dina nära
På insidan känns designen igen från resten av EV-familjen. EV5 har ett nytt infotainmentsystem som kallas ccNC (Connected Car Navigation Cockpit), med en bred skärm som innehåller en 12,3-tums instrumentpanel, en 12,3-tums pekskärm och en separat 5,3-tums skärm för klimatanläggningen.

Klimatanläggningen är uppdelad i tre zoner för bästa komfort för alla i bilen.

Baksätet kan fällas ner helt platt, vilket ger ett lastutrymme på upp till två meter. Bagageutrymmet är 566 liter och kan utökas till 1 650 liter när baksätena är nedfällda.
Dessutom finns det ett mindre bagageutrymme framtill, en så kallad frunk, på 44,4 liter.

Materialen som används är hållbara, med återvunnen PET i säten och mattor, biologiskt baserat skum i säten och armstöd, och BTX-fri färg på inredningsytorna.

Förarstolen har funktioner som massage, justerbart svankstöd på fyra sätt, värme och ventilation.
Säkerheten är hög med sju krockkuddar, förstärkningar i karossen och Kias senaste säkerhetssystem för förare (ADAS). Detta inkluderar bland annat intelligent hastighetsanpassning, Smart Cruise Control 2 och motorvägsassistent 2.

När kommer den och vad kostar den?
Kia EV5 kommer att lanseras hos svenska Kia-återförsäljare under hösten, och de första bilarna beräknas levereras i slutet av året.

Priserna i Sverige är inte bestämda än. I Kina har modellen kostat från motsvarande cirka 290 000 svenska kronor, men den europeiska versionen förväntas bli dyrare.
Den europeiska versionen av Kia EV5 kommer att visas upp på bilmässan IAA i München från den 9 september 2025.

En elbil för under 290 000 kronor på gång
Kia gör sig redo för en stor satsning på hur vi kommer att resa i framtiden, med massor av nya elbilar och smarta uppfinningar. Bland de nya bilarna finns
Missa inte:
Framtiden är här – och den har 2000 hästkrafter under huven. Dagens PS
Sverige vill ge 54 000 kr i elbilsstöd – men bara till vissa. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.