Dagens PS

Europa får snart tillgång till framtidens laddning

Arcady Sosinov, vd för Tritium, talar varmt om deras modulära laddningslösning. (Foto: Tritium)
Arcady Sosinov, vd för Tritium, talar varmt om deras modulära laddningslösning. (Foto: Tritium)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 juni 2025Publicerad: 11 juni 2025

Europa möter en laddningsutmaning för elbilar. En ny lösning, TRI-FLEX, ska ge ökad kapacitet och flexibilitet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den elektriska fordonsmarknaden står inför en betydande utmaning när det gäller laddningsinfrastruktur. En global aktör inom snabbladdning presenterar nu en lösning som syftar till att förbättra kapaciteten i Europa.

Systemet, som är anpassat för kontinentens specifika krav, utlovar ökad kapacitet och flexibilitet för operatörer. Det ska även möta befintliga regelverk och framtida behov, vilket kan bidra till en smidigare övergång till elektriska fordon.

Mer utveckling i Europa med Tritium. (Foto: Tritium)
Mer utveckling i Europa med Tritium. (Foto: Tritium)

Nytt laddsystem förväntas stärka Europas fordonsinfrastruktur

Tritium, en global aktör inom snabbladdning för elektriska fordon, har introducerat sin nya TRI-FLEX DC-snabbladdningsplattform på den europeiska marknaden. Systemet, som nyligen presenterades under mässan EVS38 i Göteborg, Sverige, är utvecklat för att möta EU:s infrastrukturkrav och ambitionen att utöka laddkapaciteten.

TRI-FLEX-plattformen är avsedd att ge operatörer modulär skalbarhet, vilket potentiellt kan minska behovet av kostsamma infrastrukturuppgraderingar. Enligt Tritium kan systemet stödja mellan två och 32 laddningspunkter per laddningshub, vilket möjliggör upp till 64 samtidiga laddplatser.

Arkitekturen är kompatibel med 100 kW, 200 kW och 400 kW DC-laddare och tillåter en stegvis utbyggnad.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Prestanda och anpassningsförmåga

ANNONS

Systemet är konstruerat för att vara robust i olika nätverks- och klimatförhållanden. Det inkluderar integration med batterilagring och förnybara energisystem, samt smarta nätverksfunktioner med en belastningsutjämning på 25 kW.

Tritium anger att systemet kan fungera i omgivande temperaturer från minus 35 grader Celsius till plus 55 grader Celsius och har en IP65-klassificering för miljöskydd. Vätskekylning används för termisk hantering och för att säkerställa tillförlitlighet.

Plattformen erbjuder stöd för över 30 avancerade förarassistansfunktioner och är utformad för utplacering i både stadsmiljöer och på landsbygden. Tritium framhåller att systemet är kompatibelt med olika platskonfigurationer och affärsmodeller, vilket ger operatörer möjlighet att anpassa sig till förändrade användningsmönster och energiförsörjningsbegränsningar.

Experter varnar: Är Teslas självkörande vision på väg att kollapsa?

Kinesiska biljättar utmanar Teslas dominans inom självkörande teknik, vilket kan rita om kartan för hela bilindustrin. Elon Musks storsatsning på

Ledningens perspektiv på framtiden

“Utvecklingen av elbilar är beroende av infrastrukturens framsteg”, säger Arcady Sosinov, vd för Tritium.

Han tillägger att “TRI-FLEX är utformat för att möta efterfrågan, optimera nätverksbelastningen och följa Europas regelverk”.

Vid den första lanseringen på ACT Expo i Kalifornien tidigare i år, belyste Tritium att laddsystemets kärna utgörs av TRI-FLEX Hub, en kraftomvandlingsenhet som stöder AC-ingång från 400 kW till 1,6 MW och levererar upp till 3,2 MW DC-utgång.

Vid det tillfället nämnde Tritium även att TRI-FLEX är MCS-kompatibelt, med avsikt att införa fullt stöd för MCS-anslutningar baserat på marknadens efterfrågan. I pressmeddelandet för den europeiska lanseringen finns dock ingen information om MCS-kompatibilitet, skriver Bloomberg.

ANNONS

Uppfyller europeiska standarder

Vad som däremot framhålls är att systemet uppfyller EU:s regelverk för infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) och överensstämmer med DC-mätstandarder, inklusive Tysklands Eichrecht och EU MID. Enligt Tritium underlättar denna regelefterlevnad en strömlinjeformad utplacering över flera europeiska marknader.

Tritium visade upp TRI-FLEX-plattformen och dess komponenter på den 38:e internationella elbilsmässan (EVS38) tillsammans med andra laddnings- och infrastrukturlösningar.

Framtiden oviss för ytterligare gigantisk batterifabrik

Nu står nästa gigantisk batterifabrik, som är nära att färdigställas, står plötsligt stilla. Bygget avbröts på grund av stigande tullar, politiska

Missa inte:

Tre dagar av teknikproblem: Blottar SVT:s sårbarhet. News 55

Svensk fattigdom har fördubblats – 700 000 i ekonomisk utsatthet. E55

Svenskarna nobbar euron – trots vårens krisretorik. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS