Europa möter en laddningsutmaning för elbilar. En ny lösning, TRI-FLEX, ska ge ökad kapacitet och flexibilitet.
Europa får snart tillgång till framtidens laddning


Mest läst i kategorin
Den elektriska fordonsmarknaden står inför en betydande utmaning när det gäller laddningsinfrastruktur. En global aktör inom snabbladdning presenterar nu en lösning som syftar till att förbättra kapaciteten i Europa.
Systemet, som är anpassat för kontinentens specifika krav, utlovar ökad kapacitet och flexibilitet för operatörer. Det ska även möta befintliga regelverk och framtida behov, vilket kan bidra till en smidigare övergång till elektriska fordon.

Nytt laddsystem förväntas stärka Europas fordonsinfrastruktur
Tritium, en global aktör inom snabbladdning för elektriska fordon, har introducerat sin nya TRI-FLEX DC-snabbladdningsplattform på den europeiska marknaden. Systemet, som nyligen presenterades under mässan EVS38 i Göteborg, Sverige, är utvecklat för att möta EU:s infrastrukturkrav och ambitionen att utöka laddkapaciteten.
TRI-FLEX-plattformen är avsedd att ge operatörer modulär skalbarhet, vilket potentiellt kan minska behovet av kostsamma infrastrukturuppgraderingar. Enligt Tritium kan systemet stödja mellan två och 32 laddningspunkter per laddningshub, vilket möjliggör upp till 64 samtidiga laddplatser.
Arkitekturen är kompatibel med 100 kW, 200 kW och 400 kW DC-laddare och tillåter en stegvis utbyggnad.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Prestanda och anpassningsförmåga
Systemet är konstruerat för att vara robust i olika nätverks- och klimatförhållanden. Det inkluderar integration med batterilagring och förnybara energisystem, samt smarta nätverksfunktioner med en belastningsutjämning på 25 kW.
Tritium anger att systemet kan fungera i omgivande temperaturer från minus 35 grader Celsius till plus 55 grader Celsius och har en IP65-klassificering för miljöskydd. Vätskekylning används för termisk hantering och för att säkerställa tillförlitlighet.
Plattformen erbjuder stöd för över 30 avancerade förarassistansfunktioner och är utformad för utplacering i både stadsmiljöer och på landsbygden. Tritium framhåller att systemet är kompatibelt med olika platskonfigurationer och affärsmodeller, vilket ger operatörer möjlighet att anpassa sig till förändrade användningsmönster och energiförsörjningsbegränsningar.

Experter varnar: Är Teslas självkörande vision på väg att kollapsa?
Kinesiska biljättar utmanar Teslas dominans inom självkörande teknik, vilket kan rita om kartan för hela bilindustrin. Elon Musks storsatsning på
Ledningens perspektiv på framtiden
“Utvecklingen av elbilar är beroende av infrastrukturens framsteg”, säger Arcady Sosinov, vd för Tritium.
Han tillägger att “TRI-FLEX är utformat för att möta efterfrågan, optimera nätverksbelastningen och följa Europas regelverk”.
Vid den första lanseringen på ACT Expo i Kalifornien tidigare i år, belyste Tritium att laddsystemets kärna utgörs av TRI-FLEX Hub, en kraftomvandlingsenhet som stöder AC-ingång från 400 kW till 1,6 MW och levererar upp till 3,2 MW DC-utgång.
Vid det tillfället nämnde Tritium även att TRI-FLEX är MCS-kompatibelt, med avsikt att införa fullt stöd för MCS-anslutningar baserat på marknadens efterfrågan. I pressmeddelandet för den europeiska lanseringen finns dock ingen information om MCS-kompatibilitet, skriver Bloomberg.
Uppfyller europeiska standarder
Vad som däremot framhålls är att systemet uppfyller EU:s regelverk för infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) och överensstämmer med DC-mätstandarder, inklusive Tysklands Eichrecht och EU MID. Enligt Tritium underlättar denna regelefterlevnad en strömlinjeformad utplacering över flera europeiska marknader.
Tritium visade upp TRI-FLEX-plattformen och dess komponenter på den 38:e internationella elbilsmässan (EVS38) tillsammans med andra laddnings- och infrastrukturlösningar.

Framtiden oviss för ytterligare gigantisk batterifabrik
Nu står nästa gigantisk batterifabrik, som är nära att färdigställas, står plötsligt stilla. Bygget avbröts på grund av stigande tullar, politiska
Missa inte:
Tre dagar av teknikproblem: Blottar SVT:s sårbarhet. News 55
Svensk fattigdom har fördubblats – 700 000 i ekonomisk utsatthet. E55
Svenskarna nobbar euron – trots vårens krisretorik. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.