Dagens PS

En era tar slut: Nissan stänger historisk fabrik i Japan

Nissans anrika fabrik i Oppama stänger 2027. (Foto: AP/TT)
Nissans anrika fabrik i Oppama stänger 2027. (Foto: AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 juli 2025Publicerad: 16 juli 2025

Nissans anrika fabrik i Oppama stänger, en del av en större omstrukturering. Produktionen flyttas och tusentals jobb påverkas i Japan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nissan står inför omfattande förändringar och har nu bekräftat att de kommer att upphöra med produktionen vid sin anrika Oppama-anläggning i Japan, skriver Carscoops.

Detta beslut är en del av en större omstrukturering som syftar till att effektivisera verksamheten och konsolidera produktionen till färre platser. Anläggningen, som har en rik historia och anor från 1961, kommer att stängas i slutet av räkenskapsåret 2027.

Nissan Mirai (Foto: Nissan)
Nissan Mirai (Foto: Nissan)

Detta steg innebär att omkring 2 400 anställda påverkas, och Nissan har meddelat att de kommer att föra diskussioner med både anställda och fackföreningar för att hitta lösningar. Trots att produktionen flyttas kommer delar av det omfattande Oppama-området, såsom forskningscentret och krocktestanläggningen, att fortsätta vara i drift.

Ett historiskt nav flyttar produktion

Oppama-fabriken har varit en central del av Nissans historia sedan starten 1961. Genom åren har den tillverkat en rad ikoniska modeller, inklusive Bluebird, Cube, Juke och den första generationen av elbilen Leaf.

Nissan LEAF 2026 (Foto: Nissan)
Nissan LEAF 2026 (Foto: Nissan)

För närvarande produceras bilmodellerna Note och Note Aura vid anläggningen.

Beslutet att stänga Oppama är en del av Nissans återhämtningsplan, kallad “Re:Nissan”. Målet med denna plan är att förbättra företagets lönsamhet och anpassa sig till en föränderlig bilmarknad.

ANNONS

Enligt planen kommer nuvarande och framtida modeller som tidigare planerats för Oppama att istället tillverkas vid Nissan Motor Kyushu-anläggningen. Kyushu-fabriken, som startade sin verksamhet 1976, producerar redan modeller som Serena och X-Trail för den japanska marknaden, samt Rogue för export.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Stora förändringar för global produktion

Nissans vd, Ivan Espinosa. (Foto: AP/TT)
Nissans vd, Ivan Espinosa. (Foto: AP/TT)

Nissans vd, Ivan Espinosa, kommenterade beslutet med att kalla det “ett svårt men nödvändigt beslut”. Han betonade att åtgärden är avgörande för att övervinna nuvarande utmaningar och bygga en hållbar framtid för företaget.

Espinosa försäkrade också att Nissan kommer att fortsätta stödja lokalsamhället i Oppama-området och bevara fabrikens “anda”.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Som en del av Re:Nissan-planen avser Nissan att minska sin globala produktionskapacitet från 3,5 miljoner enheter till 2,5 miljoner enheter, exklusive Kina. Dessa nedskärningar syftar till att öka fabriksutnyttjandet till omkring 100 procent.

Företaget har övervägt att konsolidera produktionsanläggningarna från 17 till 10. Detta är ett omfattande skifte som påverkar många delar av Nissans globala verksamhet.

Utöver stängningen av Oppama har Nissan även meddelat att produktionen av skåpbilen NV200 kommer att upphöra vid Shatai Shonan-fabriken under räkenskapsåret 2026. En efterträdare till NV200 är dock planerad att introduceras under räkenskapsåret 2027.

ANNONS

Panik på Nissan: Därför skjuts betalningarna upp

Nissan skjuter upp betalningar till sina leverantörer. Företaget kämpar med ekonomin och vidtar nu åtgärder för att klara krisen. I ett försök att

Missa inte:

Life science i kris: “Ett stort problem för mänskligheten”. News 55

Så gungar din pension av börsens oro: Pyramidens fyra byggstenar. E55

“SEO efter Google – hur du syns när ingen längre söker”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS