Dagens PS

En brittisk ikon genom Brabus tyska lins

Brabus har hottat upp lite bilar. (Foto: Brabus)
Brabus har hottat upp lite bilar. (Foto: Brabus)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

Brabus förvandlar Bentley Continental GT till en kraftfull kolfibersmyckad grand tourer – respektfull mot historien och nydanande.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det finns ögonblick i bilvärlden som nästan känns som små kulturkrockar. Brabus inträde i Bentleys värld är just en sådan stund.

Den fjärde generationens Continental GT och GTC har fått genomgå ett ordentligt omtag som både flirtar med traditionen och samtidigt lutar sig mot en framtid där kraft och karaktär gärna samsas i samma paket.

Verkstaden har presenterat två nya byggen baserade på fjärde generationens Continental, som båda ger den laddhybriddrivna grand tourern ett tydligt lyft i effekt. (Foto: Brabus)
Verkstaden har presenterat två nya byggen baserade på fjärde generationens Continental, som båda ger den laddhybriddrivna grand tourern ett tydligt lyft i effekt. (Foto: Brabus)

Under motorhuven arbetar fortfarande Bentleys laddhybridsystem, men Brabus har rört om i grytan. Den 4,0-liters dubbelturbomatade V8:an har fått nya turboaggregat, en kolfiberluftburk och en omskriven styrbox.

Kombinationen ger 888 hästkrafter och 1 100 Nm – siffror som går att översätta till tydligt rappare respons.

Sprinten till 100 kilometer i timmen landar på 2,9 sekunder för både coupén och cabrioleten, medan toppfarten begränsas till 335 respektive 285 kilometer i timmen.

Brabus 900 Superblack (Foto: Brabus)
Brabus 900 Superblack (Foto: Brabus)

Design som viskar – och hojtar

Brabus har aldrig varit blygt när det kommer till formspråk, och här gör man ingen avstickare från den traditionen. Bentley-emblemen har plockats bort och ersatts av mer rättframma markeringar, nästan som om bilen fått en ny identitet.

ANNONS
Brabus 900 Superblack (Foto: Brabus)
Brabus 900 Superblack (Foto: Brabus)

En komplett kolfiberkostym ramar in karossen och bidrar till att ge bilen ett tydligare fokus. En diskret spoiler här, en omformad diffuser där – detaljer som känns välbekanta för den som följt Brabus genom åren.

Till det syns rejäla 22-tums smidda fälgar från Monoblock ZM-serien och en avstämd rostfri avgasanläggning som inte bara förändrar ljudbilden utan även förbättrar flödet.

Bilen sänks dessutom ungefär 20 millimeter, vilket gör att den får en mer jordnära hållning.

Brabus 900 i en sexig brun nyans. (Foto: Brabus)
Brabus 900 i en sexig brun nyans. (Foto: Brabus)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Ett inre där hantverket tar täten

Kabinens omvandling går i samma anda. Här har Brabus klätt varje yta i quiltat och perforerat läder, och resultatet är ett rum som rör sig mellan brittisk salong och tysk precision.

Det finns kolfiberinlägg, nysydda paneler och en känsla av att inget lämnats åt slumpen. En ny instrumentationsklocka syns på mitten – en liten detalj, men ett tecken på hur man vårdar helheten.

Det inre på 900 superblack. (Foto: Brabus)
Det inre på 900 superblack. (Foto: Brabus)
ANNONS

Trots att bilen är en modern laddhybrid lever den lite på ett sätt som påminner om hur man förr byggde bilar: med tålamod, materialkänsla och en vilja att ge varje komponent ett eget uttryck.

Priset för en förvandling

Brabus erbjuder både kompletta bilar och ombyggnadspaket. Coupén startar på cirka 5 700 000 kronor och cabrioleten kring 6 300 000 kronor, innan skatter.

Det inre på caben. (Foto: Brabus)
Det inre på caben. (Foto: Brabus)

Det är långt över vad en Continental GT Speed kostar från fabrik, men exklusivitet har alltid haft en egen valuta.

Den som väljer en Brabus-modifierad Continental får inte bara mer kraft.

Man får en bil som kliver rakt ut ur Bentleys historia och in i något helt nytt – en maskin där två traditioner möts, krockar lite och ändå lyckas skapa något som känns både välbekant och överraskande.

En hyllning till hur saker gjordes förr, tolkad genom dagens linser.

Här återuppstår en Aston Martin DB5 – från förfall till miljonvärdering

En bortglömd Aston Martin från mitten av sextiotalet väcks till liv efter årtionden i vila – och ägarens reaktion säger allt. Det händer att drömmar

ANNONS

Missa inte:

Farliga medicintips sprids i dina flöden: “Kan förvärra sjukdomar”. News 55

Nya aktieregler får kritik: “Absurt att tro att det påverkar”. Realtid

Nytt vägmärke införs i Europa: Detta betyder den rombformade skylten. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS