Dagens PS

Elon Musk förlorade 125 miljarder på en natt

Elon Musk förlorar lite kosing. (Foto: Alex Brandon/AP/TT)
Elon Musk förlorar lite kosing. (Foto: Alex Brandon/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juli 2025Publicerad: 25 juli 2025

Tesla har det tufft just nu med sjunkande intäkter, och trots vd:n Elon Musks prat om robotaxis, visar marknaden att framtiden är osäker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Teslas vd Elon Musk erkände nyligen att läget är allvarligt. Företagets intäkter har minskat med hela 16 procent det senaste kvartalet, vilket är den största nedgången på tio år.

Musk menar att tullar och nya regler, som han tidigare har stöttat, kommer att göra de kommande kvartalen svåra för Tesla. Men han ser också en ljusning: Teslas nya robotaxitjänst i Austin, Texas.

Enligt Musk kommer den här tjänsten att leda till stora vinster i slutet av nästa år, när hälften av alla amerikaner kommer att kunna använda Teslas robotaxis.

Tesla Cybercab. (Foto: Åsa Wallenrud)
Tesla Cybercab. (Foto: Åsa Wallenrud)

Verkligheten för robotaxis

Men är det verkligen så enkelt?

Andra företag som Waymo har drivit robotaxitjänster i flera år och de förlorar fortfarande stora pengar. Waymo meddelade i maj att de gör 250 000 betalda resor varje vecka i fyra stora amerikanska städer, och tre nya är på gång 2026.

Waymo har erbjudit förarlösa resor sedan 2018 och har visat sig vara säkert och effektivt, trots vissa problem. De är bland de mest framgångsrika inom detta område.

Men hur mycket tjänar de egentligen?

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Waymos ekonomiska utmaningar

Det är tydligt att Waymo kostar sitt moderbolag, Alphabet, miljarder i förluster varje år.

Tidningen Forbes skrev nyligen att Alphabets segment “Other Bets”, som Waymo ingår i, visade en förlust på 4,4 miljarder dollar, alltså cirka 46 miljarder svenska kronor, förra året.

Kostnaderna är höga.

Waymo äger sina fordon, till skillnad från Uber.

Dessutom tillkommer kostnader för att anpassa bilarna, kartlägga områden och hantera vagnparken. Det betyder att Waymo fortfarande förlorar pengar på varje resa de gör och är beroende av extern finansiering.

Glöm Blocket – låt Tesla köpa din bil för 40 000 kronor

Tesla lanserar en kampanj som kan göra deras elbilar mer tillgängliga. Företaget erbjuder nu en attraktiv inbytesbonus i Sverige. Har du funderat på att

Historien upprepar sig

ANNONS

Det är inte bara Waymo som har det svårt. Många självkörande taxitjänster har försvunnit på grund av förluster eller dålig publicitet. HSBC-banken, en av världens största banker, förutspådde nyligen att det kan ta upp till åtta år för företag att börja tjäna pengar på robotaxis.

Förra året sade Musk att han skulle bli förvånad om Tesla inte hade “Full-Self Driving” detta år. Ett år senare kämpar företaget i domstol på grund av anklagelser om att deras system, “Autopilot” och “Full-Self Driving”, har orsakat dödsfall.

Med bara några få robotaxis som erbjuder gratis resor i en liten del av Austin, och dessutom bara till inbjudna gäster med en mänsklig övervakare i passagerarsätet, kan man undra om detta bara är ett av Musks många löften som inte håller.

Sämsta på tio år för Tesla – Musk vill ha mer kontroll

Redan hårt åtgångna Tesla presterade sämre än förväntat i sin rapport för det andra kvartalet. Elon Musk tror på några skakiga kvartal till innan

Marknadens dom

Nu verkar det som att Musks löften inte imponerar lika mycket som förr. Den vanliga uppgången i aktiekursen som Tesla brukar få efter Musks stora utspel på kvartalsmötena har uteblivit.

Faktum är att Teslas aktiekurs sjönk nio procent nyligen, vilket gjorde att Musks förmögenhet minskade med 12 miljarder dollar, ungefär 125 miljarder svenska kronor, enligt Economic Times.

Andra utmaningar framöver

Kanske kommer Tesla äntligen att bygga den prisvärda bil de har lovat.

ANNONS

Eller, vänta, det blir bara en billigare Model Y?

Eftersom Model Y redan är märkets storsäljare, är planen förmodligen att sälja fler av den modellen, men dessa kommer troligen att ha färre funktioner och därmed vara mindre attraktiva.

Samtidigt har försäljningen i länder som Kanada och Europa minskat kraftigt.

Och vi ska inte ens nämna den dåliga försäljningen av Cybertruck. Tesla är i en svår situation, och framtiden ser inte särskilt ljus ut.

Tesla-aktien fortsätter falla

Tesla-aktien faller med över 6 procent i terminshandeln inför torsdagens börsöppning på Wall Street. Kursfallet kommer sedan Teslas börsvärde redan

Missa inte:

Trump hotar Europa: medicinpriser kan stoppa bilförsäljningen. Dagens PS

Tronskifte bland Tysklands mest älskade klassiker. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS