Elinvesteringar för miljarder krockar nu med svag efterfrågan, geopolitisk oro och fallande bilförsäljning. Europas bilindustri står inför sin tuffaste period på årtionden.
Elinvesteringar bromsar bilindustrin


Mest läst i kategorin
Den europeiska bilindustrin befinner sig i ett historiskt pressat läge.
Enligt flera ledande chefer sammanfaller just nu tre tunga utmaningar i och med en geopolitisk osäkerhet, avmattad global tillväxt och ett elbilsskifte som går betydligt långsammare än vad politikerna räknat med.
Mercedes-Benz vd, svenska Ola Källenius, beskriver situationen som en “perfekt storm” till Brussels signal, eftersom bolagen tvingas fortsätta investera miljarder i både eldrift och förbränningsmotorer parallellt, trots EU-målet om enbart utsläppsfria nybilar från 2035.

Enligt Autonews står idag elbilar fortfarande för mindre än 20 procent av marknaden globalt, vilket gör att tillverkarna inte kan överge den traditionella tekniken ännu.
Miss inte: Bilar är skapade för män – det dödar kvinnor i trafiken
Elinvesteringar och globalt motstånd
Situationen försvåras ytterligare av utvecklingen i Kina och USA.
I Kina, som länge varit en kassako för europeiska premiumtillverkare, tappar bolagen nu marknadsandelar till inhemska märken. Men BMW Group räknar visserligen med fortsatt lönsamhet på sikt, men beskriver marknaden enligt Autonews som att de är inne i en tuff men “nödvändig justering”.

Samtidigt har nya amerikanska tullar, kopplade till politiken under Donald Trump, lett till högre priser på importerade bilar och ökade kostnader för produktion i USA.
Detta har lett till att flera analytiker bedömer att europeiska tillverkare kan tvingas flytta mer produktion till USA för att förbli konkurrenskraftiga.
Senaste nytt
Europas marknad tappar fart
På hemmaplan är läget särskilt bekymmersamt. Enligt branschorganisationen ACEA säljs det fortfarande långt färre bilar i Europa än före pandemin trots omfattande elinvesteringar.
Före covid låg nybilsförsäljningen runt 15 miljoner fordon per år men sedan 2020 har snittet legat under 11 miljoner. Den största förklaringen är kollapsen i småbilssegmentet, där stigande regleringskostnader gjort instegsmodeller för dyra för många hushåll.
Resultatet är att fordon som försvann ur statistiken under pandemin sannolikt inte kommer tillbaka.
Samtidigt ökar trycket på tillverkarna att ställa om, trots att kundernas köplust för elbilar inte utvecklas i den takt som politiken förutsatte.
Läs även: Bilarna som håller på att försvinna – ingen vill köpa dem längre

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












