Kina tar täten i utvecklingen av elbilsteknik med en banbrytande lösning som kan förvandla hur vi “tankar” våra elbilar.
Elbilens batteri byts på 100 sekunder


Mest läst i kategorin
Batterijätten CATL har lanserat ett system för batteribyte som tar mindre än två minuter, vilket gör att en elbil snabbare kan vara redo att köras än en traditionell bil som tankas med bensin.
De första 1 000 elbilarna med denna teknik är redan i drift som taxibilar i Kina.
Snabbare än att tanka en bensinbil
Tanken med batteribyte har länge lockat elbilsindustrin: möjligheten att snabbt ersätta ett urladdat batteri med ett fulladdat, vilket drastiskt minskar den tid det tar att “tanka” en elbil.

Efter svensk motgång: London tar egen väg för bilfria städer
Stora förändringar är på gång i Londons stadstrafik, vilket kan rita om kartan för hur vi rör oss i den brittiska huvudstaden. Samtidigt kämpar Stockholm
Medan snabbladdning för elbilar har gjort stora framsteg, med vissa system som lovar hundratals kilometers räckvidd på bara 15 minuter, är batteribyte nu på väg att överträffa även detta. Företag som Nio har redan implementerat system där batteribyten tar cirka fyra minuter, och de senaste modellerna klarar det på drygt två minuter, skriver InsideEVs.
Men CATL, världens största tillverkare av elbilsbatterier, tar nu detta till en ny nivå med sitt “Choco-SEB”-system, som möjliggör ett fullständigt batteribyte på bara 100 sekunder – det vill säga cirka en och en halv minut, skriver bla Notebookcheck.
Detta är snabbare än de flesta vanliga tankningar vid en bensinmack.
De första bilarna som använder detta revolutionerande system är av modellen Changan Oshan 520, en eldriven sedan som kostar omkring 260 000 svenska kronor. Dessa bilar har levererats till ett taxibolag i Chongqing, Kina, skriver bla. Electrive och Electrek. För taxichaufförer, där varje minut utanför trafiken innebär förlorade intäkter, är denna snabba påfyllning en enorm fördel. Även om bilarna fortfarande kan laddas på traditionellt vis, minskar batteribytessystemet stilleståndstiden avsevärt.

Senaste nytt
Chokladkakeliknande batterier och stort nätverk
CATL har döpt sina utbytbara batterier till “Choco-SEB”, där “Choco” kommer från batteriernas design som liknar chokladkakor, och “SEB” står för “Swapping Electric Blocks”. Systemet lanserades officiellt i december 2024 med en ambitiös plan att standardisera batteribytesekosystemet i Kina.
Enligt CATL kommer Choco-SEB att “gemensamt skapa ett säkert, pålitligt, effektivt, ekonomiskt, grönt och koldioxidsnålt ekosystem för batteribyte i nya energifordon, vilket kommer att ge användarna en högre kvalitet på energipåfyllning och ren elektrisk resetjänst”.
I Chongqing, där Changan Oshan 520-taxibilarna rullar, har CATL redan etablerat 34 batteribytesstationer. Varje station kan lagra upp till 30 laddade batterier redo att bytas ut. Målet är att ha 50 stationer i Chongqing och totalt 1 000 stationer över hela Kina i 31 städer i slutet av 2025.
På längre sikt planerar CATL ett nätverk med totalt 30 000 bytesstationer under de kommande åren. Detta omfattande nätverk är avgörande för att göra systemet praktiskt och tillgängligt för en bredare massa.

Din Volkswagen blir en kassako: Ny teknik sänker elkostnaden
Sverige står inför en betydande förändring i hur hushåll och elnät interagerar, tack vare introduktionen av dubbelriktad laddning från Volkswagen. Denna
Kina leder vägen inom elbilsteknik
Kina fortsätter att vara ledande inom utvecklingen av elbils- och batteriteknik. Landet arbetar aktivt med att övervinna de vanligaste hindren för elbilsadoption, såsom långa laddningstider och räckviddsångest. Flera biltillverkare i Kina strävar efter att matcha eller överträffa BYD:s fem-minuters snabbladdning, och andra har licensierat Nios teknik för batteribyte.
Även CATL och Nio samarbetar tätare, och CATL uppges vara intresserade av att förvärva en kontrollerande andel i Nio Powers batteribytesenhet, vilket ytterligare skulle kunna skala upp tekniken.
Changan Oshan 520 är bara den första av flera modeller som kommer att använda CATL:s bytesystem. Enligt uppgifter kommer totalt tio kompatibla modeller att lanseras under året, inklusive fordon från GAC Aion, Hongqi, SAIC Maxus och Wuling. Detta breda stöd från flera tillverkare signalerar en stark tro på batteribytesystemets potential att bli en standardlösning.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Medan batteribyte är i stort sett obefintligt i västvärlden, blir det ett alltmer populärt alternativ i Kina, särskilt för yrkeschaufförer och de som saknar enkel tillgång till snabbladdning. Nio har visserligen försökt etablera batteribytesstationer i Europa, men utrullningen har bromsats av lägre försäljningssiffror än förväntat.
Dock fortsätter konceptet med batteribyte att vara ett lovande och bekvämt alternativ till traditionell laddning i takt med att elbilsmarknaden växer globalt. Med denna typ av innovation fortsätter Kina att cementera sin position som en förgrundsgestalt inom den globala bilindustrin, där målet är att göra elbilsägandet lika enkelt eller enklare än att köra en bensinbil.

Vapentillverkarens hemliga laddlösning för elbilar
Infrastrukturen för elbilar tar ett oväntat kliv framåt. En tysk vapentillverkare presenterar en diskret laddlösning direkt i trottoarkanten. Att äga en
Missa inte:
Varning: Det ska du aldrig koppla in i förlängningssladden. News 55
Varför överger svenska sparare hoppfulla Indien? Experten svarar. E55
Sydkorea skakar av sig krisen – men oron pyr under ytan. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.