Snygga, infällda dörrhandtag har blivit ett signum för moderna elbilar. Men bakom designen döljer sig en växande säkerhetsrisk. Nu utreds tekniken efter flera allvarliga olyckor.
Elbilarnas nya säkerhetsrisk – flera allvarliga olyckor


Mest läst i kategorin
Elektriska dörrhandtag, först populariserade av Tesla, har snabbt spridits över hela bilindustrin. Men den futuristiska lösningen har fått en mörk baksida.
Enligt en granskning av Bloomberg har klagomål på eldrivna dörrar till den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA ökat med 65 procent under 2024. Totalt har över 520 anmälningar registrerats på tio år.
I flera fall har förare, barn och husdjur blivit instängda när bilens 12-voltsbatteri laddats ur.
Bland de drabbade finns både elbilar och bensinbilar med elektriska handtag där Tesla står för den största andelen anmälningar och är nu föremål för en federal säkerhetsutredning.
Läs även: Det nordiska landet som ogillar Tesla mest
Flera dödsfall kopplas till tekniken
Säkerhetsrisken med elbilars dörrhandtag har fått dödliga konsekvenser.
Familjer till två studenter som omkom i en olycka med en Cybertruck har stämt Tesla och hävdar att de elektriska dörrarna gjorde det omöjligt för studenterna att ta sig ut ur det brinnande fordonet.
Liknande incidenter har rapporterats även hos andra tillverkare, där räddningstjänst haft svårt att snabbt öppna dörrarna.

Säkerhetsexperter varnar för att nödöppningarna ofta är dolda bakom paneler, mattor eller i bagageutrymmet och därmed är svåra att hitta i en nödsituation.
“Säkerhet måste vara intuitivt. Man hinner inte läsa en manual när bilen brinner”, säger organisationens testchef Jake Fisher i en intervju med Green Car Reports.
Senaste nytt
En växande säkerhetsrisk för bilägare
Trycket på branschen ökar nu internationellt.
Kina överväger att införa förbud mot infällda och dolda handtag efter flera olyckor.
Även EU:s trafiksäkerhetsmyndigheter har annonserat att nya krav på möjligheter att utrymma fordon efter en krock eller olycka är en “nyckelprioritet”.
Kritiken har lett till att flera biltillverkare justerar nu sina system.
Exempelvis flyttar Rivian nu nödöppningarna till mer synliga platser, medan Ford Motor Company har infört reservström som håller dörrarna strömförsörjda även efter batterifel. Samtidigt uppger Tesla att man arbetar med mer intuitiva manuella nödlösningar i framtida modeller.
Frågan är nu om tekniken hinner bli säkrare innan fler allvarliga olyckor inträffar, eller om ett krav på en ny lagstiftning blir nästa steg för att stoppa den dolda dörrfaran.
Läs även: Elbilarnas kostnader skenar – ny kostnadsbomb på väg

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












