Där äldre bensin och dieselbilar fortfarande är värdefulla när de skrotas, utvecklas elbilar till ett avfallsproblem som både är dyrt och riskfyllt att hantera.
Elbilarnas kostnader skenar – ny kostnadsbomb på väg


Mest läst i kategorin
När en äldre bensin eller dieselbil ska skrotas är efterfrågan ofta hög.
Delar kan återanvändas och metaller ger pengar tillbaka.
För elbilar gäller helt andra villkor.
Det som tidigare var en tillgång är nu i många fall en kostnad, och orsaken stavas batterier.
Elbilsbatterier är både tunga, brandfarliga och svåra att transportera.
När ett stort berg av batterier lämnades på en parkeringsplats i Spydeberg tidigare i år slog myndigheter larm.
Polisen varnade för att “Det är förenat med stor fara för allvarlig personskada eller död om lådorna med batterier vidrörs eller flyttas.”
Händelsen visade hur snabbt ett avfallsproblem kan växa.
Högen utgjorde bara några dagars elbilsförsäljning, men kräver avancerad hantering för att inte utgöra brand och miljörisk. Det skriver Nettavisen.
Ett dyrt system som ännu inte fungerar
Att bli av med ett elbilsbatteri kostar i dag flera tusenlappar, ibland upp mot tjugotusen kronor.
Marknaden för återvinning är inte mogen och mycket av tekniken är fortfarande dyr.
Trots att materialen kan återanvändas är arbetskostnaden ofta högre än värdet på det som återvinns.
Dessutom är infrastrukturen begränsad.
Endast två godkända anläggningar finns i Norden, vilket gör transporterna både dyra och tidskrävande.
Med omkring en miljon elbilar i Norge och snabbt växande volymer i resten av Norden byggs en omfattande framtida kostnad upp.
Läs mer: 2026 blir året då en ny spelare brakar in på svenska bilscenen – Dagens PS
Senaste nytt
Batterier som håller längre ger också problem
Förvånande nog är ett av problemen att batterierna håller längre än väntat.
Hydrovolt i Fredrikstad har nyligen dragit ned tempot just därför.
Som en av aktörerna beskriver det: “Batterierna räcker längre än förväntat.”
Det betyder att flödet av uttjänta batterier är lågt nu, men kommer öka kraftigt senare.
Samtidigt ökar andelen billiga LFP batterier med liten mängd värdefulla metaller, vilket gör dem ännu mindre lönsamma att återvinna.
Branschen varnar för växande ekonomiskt tryck
Skrotbranschen vittnar om frustration.
Elbilar saknar värdefull katalysator och batterierna kan sällan säljas vidare. Resultatet blir mer arbete för mindre intäkter.
En kostnadsbomb byggs alltså upp i bakgrunden.
När de stora batterivolymerna väl når slutet av sin livstid kan kostnaderna bli betydande för både bransch och konsumenter.
Missa inte:
Äntligen: Solid State-batterierna på löpande bandet – Dagens PS
Teslas FSD får nej i Europa – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












