Oberoende forskning ställer mångas förhoppningar och drömmar på ända, men expert är inte förvånad.

Det är ett tyskt ekonomiforskningsinstitut som funnit att elbilar kan vara sämre för miljön än dieselbilar, det vill säga om elen som driver bilen kommer från kolkraft. Då kan utsläppen bli mer omfattande än för dieselbilen, rapporterar Sveriges Radio.

Anders Nordelöf, som forskar om elektrifiering av fordon på Chalmers och uttalar sig i SR, är inte förvånad över de rön som nu presenteras av tyska Ifo:

”Nej, jag har sett studier där man jämför rena elfordon eller plugin-hybrider där de är, med ganska ineffektiv batteriproduktion, så når de ungefär jämt skägg”, säger han till SR, som konstaterar att Ifo-rapporten får stor betydelse i Tyskland där man satsar hårt på att elektrifiera bilindustrin.

ANNONS
ANNONS

Att elbilar är bra för miljön har hela tiden varit ett viktigt säljargument, men den här studien ställer det argumentet på ända. Forskarna har jämfört utsläppen mellan en eldriven Tesla och Mercedes och medan den mesta koldioxiden kommer ut via avgasröret från Mercedesen så genererar Tesla utsläpp i samband med att batterierna produceras och när elbilen laddas, framgår det.

Samtidigt kommer den el som finns i Tyskland som regel från kolkraft, och sett över Teslans hela livslängd blir utsläppen större i Tyskland och skadar miljön mer än den dieseldrivna Mercedes-bilen gör.

Enligt den oberoende forskningsstudien är det samma förhållande i både USA och Kina, två andra jätteländer alltså, medan det i till exempel Sverige är smartare att köra elbil än dieselbil eftersom bara en liten del av elen här kommer från fossila bränslen, förklarar Sveriges Radio med hänvisning till forskningen.

Anders Nordelöf på Chalmers betonar att det här gör det än mer viktigt att ställa om snabbt och komma bort från fossila bränslen helt.