Kände finansmannen anser att biltillverkarna hymlar om räckvidden för elbilar.

Olof Stenhammar funderar på att köpa en elbil och vill kunna ta sig från Stockholm till sin gård vid Höga kusten, berättar SvD.

”Då är det helt avgörande att veta om jag kommer fram med en bil som ska klara 50 mil eller om jag i själva verket blir stående i Sundsvall”, säger Stenhammar till tidningen.

När han ber om svar på hur långt en fulladdad elbil kan sträckköras svävar biltillverkarna på molnen. Deras löften om lång räckvidd bygger på data från labbkörningar och rimmar inte alltid med verkligheten.

ANNONS
ANNONS

Efterlyser tydliga besked

”Bilindustrin måste vara mer tydlig för nu skapar de bara osäkerhet för den som står inför en så stor investering som att köpa elbil”, betonar Stenhammar i artikeln där det framgår att kalla klimat, som i Sverige, försämrar elbilarnas batteriprestanda.

Därför blir labbtester emellanåt vanskliga.

Samtidigt visar en undersökning som SvD hänvisar till att batterierna till elbilar inte tappar så mycket av sin prestanda. Elbilköpare får även garantier om 70-80 procents batterikapacitet efter sju-åtta år.

”Det finns en tendens i Sverige att välja bil efter den långresa som görs en gång per år. Man kan fråga sig om det är rimligt”, säger Bertil Abrahamsson, vd för Vroom som säljer information om den svenska fordonsmarknaden, till SvD.