Norrmän knycker eftertraktade elbilar och laddhybrider under näsan på svenskar. ”Man ringer och köper direkt”, säger en leasingexpert.

Både laddhybrider och elbilar lockar svenska tjänstebilsförare tack vare låga förmånsvärden. Men på begagnatmarknaden lyser svenskar med sin frånvaro. Anledningen, menar Gunnar Kjellman som är vd för leasingbolaget ALD Automotive, är att incitamenten är för låga.

Och det har öppnat för våra nordiska grannar i väst som omfattas av betydligt större ekonomisk morot än svenska konsumenter.

”Vi säljer också bilar i vår verksamhet och där ser vi det tydligt, nya fräscha laddhybrider går till Norge. Ju nyare bilarna är, ju större andel exporteras. Man ringer och köper direkt, eftersom efterfrågan i Norge är så stark”, säger han till Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Di tar några exempel: av 2287 registrerade Mitsubishi Outlander PHEV 2014 exporterades 621 fordon medan hela 2076 av 3810 registerade gasbilar 2016 försvann utomlands.

Av 2287 registrerade Mitsubishi Outlander PHEV 2014 (bilden) exporterades 621 fordon. (Foto: TT)
Av 2287 registrerade Mitsubishi Outlander PHEV 2014 (bilden) exporterades 621 fordon. (Foto: TT)

 

Gunnar Kjellman tror dock att efterfrågan på laddhybrider, elbilar och gasbilar kommer att öka inom några års sikt. Han får medhåll från Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys, som hoppas på bättre ekonomiska incitament för miljöbilar – även begagnade.

”Det är absolut inte så att vi har något färdigt förslag, men grundproblemet är att efterfrågan i Sverige är för låg”, säger han till Di.

Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys, som hoppas på bättre ekonomiska incitament för miljöbilar – även begagnade. (Foto: TT)
Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys, som hoppas på bättre ekonomiska incitament för miljöbilar – även begagnade. (Foto: TT)