Det anser Expressen, som testat Ford EcoSport och slår fast att bilen ”har svårt att leverera något unikt”.

Motorn har140 hk, växellådan är manuell och sexstegad. Men något tryck, som imponerar på tidningens testreporter, är det inte i bilen.

Enligt testreportern borde det vara mer tryck i Ford EcoSport, som har 140 hk under huven. (Foto: Ford)
Enligt testreportern borde det vara mer tryck i Ford EcoSport, som har 140 hk under huven. (Foto: Ford)

”Jag vill inte kalla motorn orkeslös men 140 hästkrafter i den här lilla bilen borde generar lite högre tempo och snabbare respons.”

Styrningen får däremot bra betyg, dock känns tyngdpunkten hög i Ford EcoSport, lyder bland annat omdömet.

ANNONS
ANNONS

Motorn och köregenskaperna får tre getingar, designen fyra, teknik och koppling två och säkerhet och förarstöd bara en geting.

Expressen ger Ford EcoSports motor och köregenskaper tre getingar. (Foto: Ford)
Expressen ger Ford EcoSports motor och köregenskaper tre getingar. (Foto: Ford)

När det sedan kommer till att köpa och äga Ford EcoSport, ”som till stor del är en högbyggd Fiesta”, enligt beskrivningen, blir betyget bara två getingar.

”Men att betala en bra bit över 200 000 kronor för en EcoSport ST Line kan omöjligt bli en bra affär över tre till fyra år”, heter det bland annat i Expressen-artikeln där det också framgår att bilen kostar från 207.900 kronor att köpa.