Dagens PS

Elbilen inte laddad för vintern

Ha bättre framförhållning med elbilen på vintern. Räckvidden är kortare och laddningen tar längre tid. (Foto: Volkswagen)
Ha bättre framförhållning med elbilen på vintern. Räckvidden är kortare och laddningen tar längre tid. (Foto: Volkswagen)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 15 feb. 2021Publicerad: 15 feb. 2021

Köra elbilen i kylan? Förbered dig på betydligt kortare sträckor och längre tid för att ladda bilen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilars räckvidd har blivit viktiga i marknadsföringen, där det ofta lyfts fram att bilarna klarar 30–50 mil, och ibland ännu längre.

Optimala förhållanden 

Men laboratorietesterna görs under optimala förhållanden, i 23 plusgrader och med snittfarten 46 kilometer i timmen. Det nuvarande svenska vinterlandskapet ger helt andra förutsättningar.

”Alla elbilar tappar kapacitet i minus­grader. En tumregel är att en bil som har 50 mil som räckvidd i själva verket kla­rar 40 mil på sommaren. Kör man mer dynamiskt med högre hastigheter tap­par man 5 mil till”, säger Robert Granström, ord­förande för biltestföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association, till Di och tillägger:

“På vintern är man nere på 30 mil och är det både kallstart, sträng vinterkyla och hög fart är det halva körsträckan.”

Kunskap saknas

Allt fler köper elbil, men fortfarande saknas kunskapen om hur bilarna fungerar i sträng kyla, eftersom det inte är något som kunderna blir informerade om.

“Tillverkarna skulle berätta mer om det”, säger Robert Nyström, ägare till en Polestar 2.

ANNONS

Han säger till Di att han inte trodde att kylan skulle påverka bilen så mycket. Räckvidden på hans Polestar 2 ska vara 44 mil, men i vinter är det bara runt halva räckvidden.

“Det är ingen katastrof, men det kräver en annan planering.”

Längre tid att ladda

Samtidigt tar det längre tid att ladda batterier på vintern, förklarar Robert Granström som säger att  “batteriet måste vara varmt för att laddas snabbt”.

Det finns dock fördelar med att ha elbilar på vintern. Enligt Robert Granström så startar de alltid.

“Litiumjonbatteriet är bättre än bly, som dessutom skall veva runt en stelfrusen förbränningsmotor”, säger han.

Läs mer: Biltillverkaren: Enbart elbilar inom 15 år

 

ANNONS

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS