Den norska modellen stupar av flera skäl, konstaterar experter.

SvD Näringsliv har pratat med branschproffs som varken tror eller är säkra på om det är klokt om Sverige skulle få samma drag på elbilsmarknaden som i vårt grannland.

I Norge är nästan sju av tio nya bilar elbilar. I Sverige är motsvarande siffra en av tio.

Om elbilarna även tar över här skulle det innebära ett överbelastat elnät och tära hårt på statsfinanserna, framgår det.

”Svensk infrastruktur är inte redo för en elbilsboom. Det vi framför allt vill undvika är att alla kommer hem från jobbet vid 5–6-tiden och laddar elbilen samtidigt. Det kan man exempelvis komma åt genom att göra elen billigare på natten”, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter vid VTI, till tidningen.

ANNONS
ANNONS

I Norge görs undantag från skatter och infrastrukturavgifter för elbilsköparna.

Det gör att elbilar kan konkurrera med fossilbilar, förklarar en politisk rådgivare på Norsk elbilförening i SvD.

Även bristen på råvaror i batterierna för att ladda elbilar är ett problem, framgår det.

Samtidigt väntas elbilar, enligt artikeln, vara lika billiga som fossilbilar redan om drygt fem år, 2020.