Dagens PS

Platt fall för elbilar i Sverige – "behov av stöd"

elbilar
Mobility Sweden konstaterar att Sverige inte längre är "ett föregångsland för elbilar". (Foto: Christine Olsson/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 03 juni 2025Publicerad: 03 juni 2025

Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, konstaterar att Sverige inte längre är “ett föregångsland för elbilar”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fortfarande går utvecklingen för laddbara personbilar framåt i Sverige. Men det är laddhybridernas förtjänst, det vill säga fordon som drivs både på el och med fossila drivmedel med vanlig förbränningsmotor.

Företag använder också laddbara bilar i stor utsträckning, vilket håller uppe trenden.

Allt enligt Mobilty Sweden, rapporterar SVT.

Skrotad bonus bakom raset för elbilar

“Privatmarknaden för elbilar har vi tyvärr sett en skarp nedgång för, vilket tyder på att det finns behov av stöd”, säger Emmi Antonsson på Mobility Sweden i artikeln.

Andelen laddbara personbilar ligger nu på 63,2 procent efter en ökning på 10 procent på ett år, enligt branschorganisationen.

Men medan laddhybrider gasar har elbilsförsäljningen bromsat in kraftigt sedan den nya regeringen skrotade bonusen för köp av en klimatsmarta bilar. Bonusen kunde ge uppemot 70 000 kronor i rabatt.

Som kompensation för den borttagna elbilsbonus har regeringen infört en skrotningspremie. Den som skrotar sin gamla bil och köper en elbil kan erhålla ett kontantbidrag.

Experten: “Nästan ingen söker stödet”

ANNONS

Emmi Anton konstaterar att det statliga bidraget floppat. Av budgeterade 500 miljoner kronor har bara tre miljoner kronor betalats ut, säger hon till SVT.

“Det är nästan ingen som söker det stödet”.

Det ladda hemma-stöd som finns är heller inte tillräckligt för att uppmuntra till fler elbilsköp, förklarar hon, och om Sverige ska kunna nå klimatmålen krävs det att köp av elbilar subventioneras, anser hon.

Läs även: Nya klimatbonusen: Kan du bli en av de utvalda? Dagens PS

Läs också: Märkliga trenden: Ett land trotsar alla Teslaprognoser Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS