Dagens PS

Guru: Kyrkogården nästa för de flesta biltillverkare

biltillverkare
Om Xpengs toppchef får rätt kommer de flesta biltillverkare att hamna på kyrkogården inom en mycket snar framtid. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 09 maj 2023Publicerad: 09 maj 2023

Om ett decennium är det bara några få biltillverkare kvar, resten har gått i graven, spår kinesiska bilproducenten Xpengs vice ordförande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Brian Gu, en av toppcheferna på kinesiska elbilstillverkaren Xpeng, ser framför sig ett scenario där mindre än tio biltilverkare i början av 2030-talet och till och med  tidigare än så överlevt den omvälvande omställningen som elektrifieringen innebär för bilindustrin.

Omställningen saknar motstycke i bilvärlden och kommer obestridligt att leda till massdöd bland biltillverkare, säger Brian Gu i en intervju med Financial Times.

Färre än tio biltillverkare om fem till tio år

“Om fem till tio år kommer det vara en mycket mer koncentrerad marknad. Jag tror antalet spelare troligtvis kommer vara reducerat till under tio om vi ser på den globala marknaden”, säger Brian Gu till FT.

Uttalandet går stick i stäv med vad många företrädare i branschen målar upp för bild.

Deras förhoppning är att elbilsvågen ska få affärerna att blomstra men enligt Gu stundar dramatiska konsolideringar i branschen och för att överleva krävs det en försäljning på minst tre miljoner elbilar om året.

Det räcker inte med goda affärer i Kina, världens största bilmarknad, du måste få till stånd en export globalt som biltillverkare, understryker Brian Gu.

VW skulle förmodligen slippa kyrkogården, men resten av biltillverkarna i Europa då?

ANNONS

Kina har i dag passerat Japan som största bilexportör till Europa. Frågan är förstås hur många europeiska bilmärken som finns kvar om tio år om “profetian” om ett blodbad i sektorn slår in.

I dag är det bara tyska Volkswagen i Europa som håller måttet med en försäljning på över tre miljoner bilar om året. Volvo och krisande Polestar är inte ens i närheten av den försäljningssiffran.

Xpeng är en av amerikanska Teslas rivaler i Kina, men ändå en förhållandevis liten aktör jämfört med många av sina inhemska konkurrenter.

Japanska Toyota är världens största biltillverkare och sålde 10,5 miljoner bilar i fjol, enligt FT som uppger att Kina emellertid flåsar Japan i nackan som global bilexportör och har redan kört förbi Tyskland på området.

Läs även: Analytiker: ”Teslas prissänkningar fungerar inte”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS