Dagens PS

Förlorar nästan 600 000 kr på varje såld bil

Elbilsmärket Voyah lanserades i Norge 2022 – men med svagt nybilsförsäljning och kraftiga förluster har etableringen blivit en dyr historia.
Elbilsmärket Voyah lanserades i Norge 2022 men med svagt nybilsförsäljning och kraftiga förluster har etableringen blivit en dyr historia. (Foto: Voyah.no)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 01 juli 2025Publicerad: 01 juli 2025

Att sälja elbilar i Norge kan bli en dyr affär. Trots en glödhet marknad och ambitiösa klimatmål gör vissa bilmärken mångmiljonförluster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att etablera nya bilmärken i Norge är dyrt – riktigt dyrt. Ett företag blöder pengar och gör nu en förlust på närmare 600 000 kronor per bil.

Missa inte: Forskare: Tiden har tre dimensioner. Dagens PS

Kostsamt test för Kina-märken

Flera kinesiska elbilstillverkare använder Norge som testmarknad inför en bredare lansering i Europa. Vissa har lyckats, men för andra har det varit en kostsam resa, både försäljningsmässigt och ekonomiskt.

Ett exempel är bolaget Electric Way, som importerar de kinesiska märkena Voyah och Dongfeng. Enligt BilNytt.no redovisade företaget en förlust på 102 miljoner norska kronor under 2023, motsvarande cirka 95,9 miljoner svenska kronor.

Samtidigt registrerades bara 161 bilar under året. Det innebär en förlust på 633 000 norska kronor, eller omkring 595 000 svenska kronor per bil. TV2 konstaterar kort: ”Tapte 633.000 på hver bil”.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

”Vi har förlorat mer än vi trodde”

Arve Sulland, koncernchef för Sulland-gruppen som står bakom Electric Way, bekräftar att siffrorna blev sämre än väntat.

”Vi har förlorat mer än vi hade budgeterat för. Det är klart att vi hade räknat med förluster de första åren, men vi har nog varit tvungna att investera mer än vi trodde när vi startade”, säger han till BilNytt.no.

ANNONS

Satsningen har krävt omfattande investeringar i personal och system. Nu hoppas bolaget kunna nå balans under året, förutsatt att försäljningen tar fart.

För att bredda utbudet har man lanserat småbilen Dongfeng Nammi Box, som marknadsförs som Norges billigaste bil. Priset ligger på 199 900 norska kronor, vilket motsvarar cirka 187 900 svenska kronor.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Nio bränner miljoner

Electric Way är dock inte ensamma om rödsvarta siffror. Elbilsmärket Nio har investerat stort i sin norska närvaro med exklusiva showrooms i centrala Oslo och en snabbt uppbyggd organisation. Det har kostat.

Mellan 2021 och 2023 har bolaget förlorat 527 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 495,4 miljoner svenska kronor. Bara under 2023 uppgick förlusten till 250 miljoner norska kronor, alltså cirka 235 miljoner svenska kronor, vilket innebär ett tapp på omkring 354 000 kronor per såld bil.

Årsresultatet för 2024 är ännu inte offentligt, men den fortsatt svaga försäljningen gör det svårt att tro på en snabb vändning.

Läs också: EU vill bli kvantdatorernas supermakt – ny satsning på miljardfond. Dagens PS

Marknaden glöder i Norge

ANNONS
Norge har länge varit ett föregångsland i elbilsomställningen, men för nya bilmärken har marknaden visat sig vara både dyr och svår att ta sig in på. (Foto: Canva AI)
Norge har länge varit ett föregångsland i elbilsomställningen, men för nya bilmärken har marknaden visat sig vara både dyr och svår att ta sig in på. (Foto: Canva AI)

Trots miljardförluster för vissa märken är Norge fortsatt Europas elbilsfront. I januari 2025 var 96 procent av alla nyregistrerade bilar eldrivna, enligt Dagens PS.

Målet om en helt utsläppsfri nybilsmarknad är i praktiken redan uppfyllt. Men även om potentialen är enorm, är konkurrensen stenhård.

“Det är hård konkurrens på nybilsmarknaden. Jag tror ändå inte att det blir något priskrig men inte heller några större prisökningar i år. Priserna på elbilar kan sjunka något och jag tror att det som var ”kampanjpriser” förra året kommer att bli det nya normala i år”, sa Øyvind Solberg Thorsen, vd för Norges Trafikopplysningsråd, till Allt om Elbil i början av mars.

Han pekade också på betydelsen av den norska momsgränsen:

“Momsgränsen över 500 000 NOK för elbilar är helt klart betydande. Många nya bilköpare är medvetna om den gränsen och kommer att hålla sig strax under eller runt det beloppet. Och det är möjligt eftersom det nu finns många märken och modeller i den prisnivån som tillfredsställer de flesta bilköpares behov”.

Läs även: Fritidsbåtar kopplas till fruktade miljögifter. Dagens PS

Läs även: AI i cockpiten – Saab tar ett steg mot framtidens stridsflyg. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS