Stora förändringar är på gång i Londons stadstrafik, vilket kan rita om kartan för hur vi rör oss i den brittiska huvudstaden.
Efter svensk motgång: London tar egen väg för bilfria städer


Mest läst i kategorin
Samtidigt kämpar Stockholm med sina egna planer för en grönare stadsmiljö, där en omdebatterad miljözon nu har stött på patrull. Dessa händelser belyser de ständiga utmaningarna och ambitionerna som världsstäder möter när de försöker balansera tillgänglighet, miljöansvar och ekonomisk hållbarhet.
London stramar åt: dyrare att köra i stadens hjärta
I den pulserande metropolen London planerar man nu att skärpa reglerna för stadens ikoniska trängselskatt, känd som ”Congestion Charge”, skriver Electrive.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Från och med den 2 januari 2026 kommer elbilar inte längre att vara helt undantagna från avgiften i stadskärnan. Denna åtgärd är en del av en bredare strategi för att minska trängsel och utsläpp, samtidigt som stadens intäkter säkras på lång sikt, kan man läsa på tfl.gov.uk.
Den dagliga avgiften, som idag ligger på 15 pund (motsvarande cirka 200 svenska kronor), föreslås öka till 18 pund (omkring 240 kronor) från samma datum. Detta är den första höjningen sedan 2020 och syftar till att säkerställa att avgifterna fortsätter att vara effektiva.
Området som påverkas är centrala London, inklusive populära platser som Soho, Mayfair, Piccadilly Circus, Covent Garden, Westminster och Waterloo Station. Tanken med avgiften är att uppmuntra invånare och besökare att välja kollektivtrafik, cykel eller promenader istället för att köra bil.

USA:s elbilsdröm hotas av ny lag – tusentals jobb i fara
Ett nytt lagförslag hotar att stoppa miljardinvesteringar och rasera tusentals jobb inom batteritillverkning. En omfattande lagändring i USA, det så
Senaste nytt
Nya rabatter för gröna fordon
Även om det totala undantaget för elbilar försvinner, kommer ett nytt rabattsystem att införas. Från januari 2026 får elbilar en 25 procent rabatt på trängselavgiften. Eldrivna skåpbilar, lastbilar och tunga småfordon får en ännu större rabatt på 50 procent, förutsatt att de är registrerade för ”Auto Pay”-systemet. Denna differentiering är ett medvetet drag för att stödja omställningen i leveranssektorn, där elektrifieringen hittills har gått långsammare.
Dessa rabatter kommer dock att minskas ytterligare från den 4 mars 2030. Då reduceras rabatten för elbilar till 12,5 procent och för större elfordon till 25 procent. Denna gradvisa justering är tänkt att ge både företag och privatpersoner planeringssäkerhet samtidigt som stadens intäktsstruktur förblir hållbar på lång sikt.
För att underlätta för förare kommer rabatterna att appliceras automatiskt via DVLA-data (brittiska fordonsregistreringsmyndigheten), vilket eliminerar behovet av separat registrering.
Seb Dance, biträdande borgmästare för transport i London, betonar vikten av att hålla staden i rörelse och att trängselavgiften är avgörande för detta. Han menar att utan dessa förändringar skulle antalet fordon i zonen öka med cirka 2 200 per genomsnittlig vardag redan nästa år, vilket skulle förvärra trängseln avsevärt.

Stockholms gröna drömmar på paus – Miljözon Klass 3 stoppas
Samtidigt som London skruvar åt reglerna har Stockholms ambitioner om en grönare innerstad stött på patrull. Länsstyrelsen har nyligen upphävt stadens beslut om att införa miljözon klass 3 i delar av city. Detta besked skapar stor ovisshet kring framtiden för den omdiskuterade zonen, som var tänkt att omfatta Kungsgatan, Sveavägen, Hamngatan och Birger Jarlsgatan.
Länsstyrelsens beslut grundar sig på brister i utredningen och underlaget, snarare än enbedömning av zonens lämplighet i sig. För företag som verkar inom det berörda området har detta varit en stor lättnad. Shiva Norvad, tf chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm, förklarar att kommunen inte har uppfyllt sin utredningsskyldighet.
”Länsstyrelsen har i detta ärende endast bedömt Stockholms stads utredning inför införandet av miljözon klass 3. Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas”, säger Norvad.

Efter kritiken: Här faller Stockholms omstridda miljözon
Stockholms plan för miljözon klass 3 stoppas av Länsstyrelsen. Beslutet skapar ovisshet och kräver ny utredning från staden. Stockholms stads ambitioner
Bristande konsekvensanalyser
En central kritik från Länsstyrelsen är att det saknas en tillräcklig konsekvensanalys som visar att det aktuella området är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden. Dessutom har konsekvenserna för de verksamheter och fastighetsägare som påverkas av miljözonen, inklusive deras behov av transporter, inte utretts tillräckligt. Länsstyrelsen menar att kommunen måste se över helheten och inte bara de positiva miljöeffekterna.
Detta innebär att Stockholm nu står inför två alternativ: antingen överklaga Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, eller så måste staden ta fram en helt ny och mer omfattande utredning för att kunna införa en miljözon klass 3.
Trots Länsstyrelsens beslut är det värt att notera att Stockholm stad redan har påbörjat arbetet med att förbereda för miljözonen. Ett tiårigt avtal med företaget Edeva har redan resulterat i installation av kameror på sex platser i staden. Dessa kameror är dock inte avsedda för bötfällning, utan snarare för att samla in statistik och kartlägga trafikflödet.

Din Volkswagen blir en kassako: Ny teknik sänker elkostnaden
Sverige står inför en betydande förändring i hur hushåll och elnät interagerar, tack vare introduktionen av dubbelriktad laddning från Volkswagen. Denna
Missa inte:
De kräver att Magdalena Andersson avgår – men väljarstödet växer. News 55
Nu köper svenskarna globalfonder igen – trots jätteraset på börsen. E55
Gamla industrigiganter täljer guld med datacenter. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.