Dagens PS

Efter fiaskot: Nissan och Honda avslöjar hemliga projektet

Nissan och Honda i samarbete. (Foto: Matthijs Waanders och R Nolan på Unsplash)
Nissan och Honda i samarbete. (Foto: Matthijs Waanders och R Nolan på Unsplash)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 juli 2025Publicerad: 16 juli 2025

De japanska bilmärkena Honda och Nissan, som tidigare nobbade en fusion, satsar nu på ett oväntat samarbete som kan förändra allt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Två av Japans mest framstående biltillverkare, Honda och Nissan, som tidigare i år avslutade diskussioner om en sammanslagning, utforskar nu ett nytt samarbete.

Fokus ligger på att utveckla standardiserad mjukvara för fordon.

Denna strategiska allians kan förändra deras framtida modellutbud och stärka deras position på marknaden, särskilt mot bakgrund av den snabbt växande konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare.

Samarbetet sträcker sig bortom traditionell fordonsutveckling och syftar till att skapa helt nya intäktsströmmar.

Mjukvara verkar vara vägen framåt. (Foto: Getty Images via Unsplash)
Mjukvara verkar vara vägen framåt. (Foto: Getty Images via Unsplash)

Nytt fokus på mjukvara definierade fordon

Honda och Nissan har sedan augusti 2024 forskat kring ny mjukvaruteknik. Nu är målet att lansera resultaten av detta arbete på marknaden. Partnerskapet kommer att inkludera nya mjukvarudefinierade fordon (SDV) och en modern plattform för infotainmentsystem som ska användas i nästa generations modeller.

Detta innebär att fordonens funktionalitet i allt större utsträckning kommer att definieras av mjukvara, vilket möjliggör uppdateringar och nya funktioner via internet, likt hur smartphones fungerar idag.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Standardisering och datainsamling

Enligt Nikkei Asia, som är källan till denna information, planerar de två biltillverkarna även att standardisera viktiga komponenter som halvledare och motorer. Genom att utveckla mjukvaran internt kan Honda och Nissan inte bara spara pengar utan även samla in all fordonsdata.

Denna datainsamling blir allt viktigare för mjukvarudefinierade fordon, då egen kontroll över ekosystemet ger dem större frihet att använda informationen, till skillnad från om de skulle förlitat sig på tredjepartsleverantörer. Att äga mjukvaran ger dem också full kontroll över dess utveckling och framtida anpassningar.

Panik på Nissan: Därför skjuts betalningarna upp

Nissan skjuter upp betalningar till sina leverantörer. Företaget kämpar med ekonomin och vidtar nu åtgärder för att klara krisen. I ett försök att

En dyr, men potentiellt lönsam, satsning

Detta projekt förväntas bli kostsamt och kan i slutändan överstiga 100 miljarder svenska kronor.

Trots den initiala investeringen kan satsningen ge betydande utdelning i framtiden. Honda och Nissan kan nämligen ta betalt av kunderna för mjukvaruuppdateringar och uppgraderingar, vilket skapar en ny form av intäkter utöver de traditionella bilförsäljningarna.

Just nu arbetar de två biltillverkarna med sina egna separata mjukvaruplattformar som ska användas i fordon som lanseras från nästa år. När nästa generations system är klart kommer ingenjörer från Honda och Nissan troligen att arbeta med att skapa olika gränssnitt för systemet, trots att den grundläggande mjukvaruarkitekturen kommer att vara densamma.

Nissan i fritt fall – tvingas till extrema nödåtgärder

Den japanska biltillverkaren Nissan befinner sig i en allvarlig ekonomisk knipa och tvingas nu till en omfattande omstrukturering för att undvika en

ANNONS

Hotet från Kina driver på samarbetet

Partnerskapet är också ett svar på det ökande trycket från nya kinesiska elbilstillverkare. Dessa företag har snabbt överträffat traditionella biltillverkare när det gäller fordonsteknik. Vissa prisvärda elbilar från Kina erbjuder nu mer responsiv och modern mjukvara än vad som finns i premiummodeller från etablerade varumärken som Honda och Nissan.

Med konsumenternas förväntningar som fortsätter att skifta mot sömlösa digitala upplevelser, kalibrerar Nissan och Honda om sin strategi. Målet är att komma ikapp genom att bygga smartare och mer uppkopplade plattformar från grunden.

Honda och Sony har bränt 3,9 miljarder – utan en enda såld elbil

Trots att lanseringen ännu inte skett, har Honda och Sonys elbilsprojekt Afeela redan gått med rejäl förlust. Framtidsbil med tung prislapp – och tunga

Missa inte:

Life science i kris: “Ett stort problem för mänskligheten”. News 55

Så gungar din pension av börsens oro: Pyramidens fyra byggstenar. E55

Saabs miljardproblem växer i skuggan av börshajpen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS