Efter år av motgångar sätter DS allt på el. No8 blir den sista stora chansen att visa att Frankrike kan lyx.
DS slåss för livet – hoppas el räddar fransk stolthet


Mest läst i kategorin
När DS startade som ett fristående märke för tio år sedan, var målet lika tydligt som djärvt: Frankrike skulle ta plats i premiumvärlden, på samma sätt som landet dominerar mode och parfym.
Tidigare Stellantis-chefen Carlos Tavares pratade varmt om ”den franska touchen” – en kombination av elegans, kultur och finess som skulle skilja DS från de tyska jättarna.
Men drömmen har hittills varit svår att förverkliga. Trots starka ambitioner har försäljningen stagnerat.
Under 2024 registrerades knappt 21 000 bilar i Europa – mindre än hälften av vad Alfa Romeo och Lexus lyckades med.

Nu försöker DS på nytt, med den nye vd:n Xavier Peugeot – ja, han tillhör faktiskt den legendariska Peugeot-familjen – som vill återuppväcka varumärket genom design, elteknik och lite fransk charm.
DS No8: märkets nya elhopp
Flaggskeppet i den nya satsningen heter DS No8. Det är märkets första helt nya modell sedan 2021, och dessutom helt elektrisk.

Bilen, en crossover med slank siluett, lutar sig mot en ny designfilosofi där klassiska linjer blandas med moderna detaljer.
No8 har ett räckviddsanspråk på upp till 750 kilometer – vilket räcker från Malmö till Umeå utan laddstopp.
Den är byggd på Stellantis elplattform STLA Medium, vilket betyder att tekniken delas med andra koncernmärken, men formspråket är helt eget.

”No8 är vårt skyltfönster,” säger Xavier Peugeot.
”En bil som visar vad DS står för – komfort, design och teknik med själ.”
Senaste nytt
Från stiltje till rörelse
DS har inte haft det lätt. Förutom låga försäljningssiffror har modellprogrammet stått stilla länge.

DS 3 och DS 7 har åldrats, och förseningar i utvecklingen har inte hjälpt. Det har också varit svårt att motivera stora investeringar när Stellantis redan har 13 andra märken i sitt stall.
Ändå finns en gnista av optimism.
”2024 och 2025 är övergångsår,” säger Peugeot.
”Vi har tre nya modeller på gång inom 18 månader, och det ger energi till hela organisationen.”
En av dem är DS No4, en uppdaterad familjebil, och en ersättare till DS 7 Crossback väntas nästa år.

Långsiktigt tålamod
Frågan många ställer sig är förstås: klarar DS att bli mer än en parentes i bilvärlden?
Xavier Peugeot är försiktig men tydlig: ”Det här är en 20–30-årig resa. Vi vill bygga något som håller.”
Han menar att DS inte ska bedömas på volym utan på lönsamhet. Märket är redan vinstdrivande, och det ger hopp om framtiden.
I Storbritannien jobbar DS med att stärka sitt återförsäljarnät och förbättra andrahandsvärdena, en svag punkt för de tidigare modellerna.
”Vi vet att vi måste upp på folks radar,” säger Storbritanniens DS-chef Jules Tilstone.
”Våra bilar syns för lite – men det ska vi ändra på.”
En doft av framtid – med fransk accent
Om DS No8 lyckas återuppliva varumärket återstår att se. Men något har förändrats. Där den första DS 7 Crossback försökte likna Audi, vågar No8 vara fransk på riktigt – modig, elegant och lite egen.
Kanske är det just där hemligheten ligger. Inte i att kopiera tyskarna, utan i att våga vara annorlunda.
Precis som ett glas champagne – bubblig, komplex och oförutsägbar – vill DS återigen bli något som får bilvärlden att le.
DS N°8: Ny eldriven suv coupé
DS Automobiles presenterar sin nya modell DS N°8, en eldriven suv coupé med en räckvidd på upp till 750 km enligt WLTP-körcykeln. Bilen har en design
Missa inte:
101-åriga Ann vägrar pension: ”Jag skulle dö utan jobbet”. News 55
Topplistan: Världens vänligaste resmål 2025. E55
Säkerhetschock – sju hål i ChatGPT avslöjade. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet











