Dagens PS

DS slåss för livet – hoppas el räddar fransk stolthet

DS nuvarande vd och ansvarig i England pratar båda om hur de måste höras och synas mer för att klara sig. (Foto: Karin Olander/TT, DS och LinkedIn)
DS nuvarande vd och ansvarig i England pratar båda om hur de måste höras och synas mer för att klara sig. (Foto: Karin Olander/TT, DS och LinkedIn)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 nov. 2025Publicerad: 11 nov. 2025

Efter år av motgångar sätter DS allt på el. No8 blir den sista stora chansen att visa att Frankrike kan lyx.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När DS startade som ett fristående märke för tio år sedan, var målet lika tydligt som djärvt: Frankrike skulle ta plats i premiumvärlden, på samma sätt som landet dominerar mode och parfym.

Tidigare Stellantis-chefen Carlos Tavares pratade varmt om ”den franska touchen” – en kombination av elegans, kultur och finess som skulle skilja DS från de tyska jättarna.

Men drömmen har hittills varit svår att förverkliga. Trots starka ambitioner har försäljningen stagnerat.

Under 2024 registrerades knappt 21 000 bilar i Europa – mindre än hälften av vad Alfa Romeo och Lexus lyckades med.

Denna No8 var något de verkligen trodde på men den har inte sålt så bra. (Foto: DS)
Denna No8 var något de verkligen trodde på men den har inte sålt så bra. (Foto: DS)

Nu försöker DS på nytt, med den nye vd:n Xavier Peugeot – ja, han tillhör faktiskt den legendariska Peugeot-familjen – som vill återuppväcka varumärket genom design, elteknik och lite fransk charm.

DS No8: märkets nya elhopp

Flaggskeppet i den nya satsningen heter DS No8. Det är märkets första helt nya modell sedan 2021, och dessutom helt elektrisk.

Jag måste erkänna att jag tycker denna är rätt läcker. Vad anser du? (Foto: DS)
Jag måste erkänna att jag tycker denna är rätt läcker. Vad anser du? (Foto: DS)
ANNONS

Bilen, en crossover med slank siluett, lutar sig mot en ny designfilosofi där klassiska linjer blandas med moderna detaljer.

No8 har ett räckviddsanspråk på upp till 750 kilometer – vilket räcker från Malmö till Umeå utan laddstopp.

Den är byggd på Stellantis elplattform STLA Medium, vilket betyder att tekniken delas med andra koncernmärken, men formspråket är helt eget.

Den osar lyx men prislappen är inte så skrämmande man kan tänka sig. (Foto: DS)
Den osar lyx men prislappen är inte så skrämmande man kan tänka sig. (Foto: DS)

”No8 är vårt skyltfönster,” säger Xavier Peugeot.

”En bil som visar vad DS står för – komfort, design och teknik med själ.”

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

28 okt. 2025
Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

28 okt. 2025

Från stiltje till rörelse

DS har inte haft det lätt. Förutom låga försäljningssiffror har modellprogrammet stått stilla länge.

DS kämpar i motvind, vägrar ge upp. (Foto: DS)
DS kämpar i motvind, vägrar ge upp. (Foto: DS)
ANNONS

DS 3 och DS 7 har åldrats, och förseningar i utvecklingen har inte hjälpt. Det har också varit svårt att motivera stora investeringar när Stellantis redan har 13 andra märken i sitt stall.

Ändå finns en gnista av optimism.

”2024 och 2025 är övergångsår,” säger Peugeot.

”Vi har tre nya modeller på gång inom 18 månader, och det ger energi till hela organisationen.”

En av dem är DS No4, en uppdaterad familjebil, och en ersättare till DS 7 Crossback väntas nästa år.

DS No4 är den senaste i raden av bilar som DS hoppas stort på. (Foto: DS)
DS No4 är den senaste i raden av bilar som DS hoppas stort på. (Foto: DS)

Långsiktigt tålamod

Frågan många ställer sig är förstås: klarar DS att bli mer än en parentes i bilvärlden?

Xavier Peugeot är försiktig men tydlig: ”Det här är en 20–30-årig resa. Vi vill bygga något som håller.”

ANNONS

Han menar att DS inte ska bedömas på volym utan på lönsamhet. Märket är redan vinstdrivande, och det ger hopp om framtiden.

I Storbritannien jobbar DS med att stärka sitt återförsäljarnät och förbättra andrahandsvärdena, en svag punkt för de tidigare modellerna.

”Vi vet att vi måste upp på folks radar,” säger Storbritanniens DS-chef Jules Tilstone.

”Våra bilar syns för lite – men det ska vi ändra på.”

En doft av framtid – med fransk accent

Om DS No8 lyckas återuppliva varumärket återstår att se. Men något har förändrats. Där den första DS 7 Crossback försökte likna Audi, vågar No8 vara fransk på riktigt – modig, elegant och lite egen.

Kanske är det just där hemligheten ligger. Inte i att kopiera tyskarna, utan i att våga vara annorlunda.

Precis som ett glas champagne – bubblig, komplex och oförutsägbar – vill DS återigen bli något som får bilvärlden att le.

DS N°8: Ny eldriven suv coupé

DS Automobiles presenterar sin nya modell DS N°8, en eldriven suv coupé med en räckvidd på upp till 750 km enligt WLTP-körcykeln. Bilen har en design

ANNONS

Missa inte:

101-åriga Ann vägrar pension: ”Jag skulle dö utan jobbet”. News 55

Topplistan: Världens vänligaste resmål 2025. E55

Säkerhetschock – sju hål i ChatGPT avslöjade. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & Finans

Kina har torrt krut och techbubblan kan snart smälla

11 nov. 2025
ANNONS
ANNONS