Dagens PS

Dieselhybriden som trotsar hela bilvärlden

Diesel och el i en harmoniserad kombination. (Foto: Mercedes-Benz)
Diesel och el i en harmoniserad kombination. (Foto: Mercedes-Benz)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 dec. 2025Publicerad: 09 dec. 2025

Med sitt nya laddhybridsystem – diesel + el – återupplivar Mercedes‑Benz en ovanlig form av drivlina för dem som vill köra långt och utsläppsfritt i stan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I en tid då många bilproducenter satsar helhjärtat på rena elbilar väljer Mercedes-Benz att gå en annan väg.

Deras modell Mercedes GLC 300de är en laddhybrid som kombinerar en dieselmotor med elmotor – ett koncept som blivit allt mer sällsynt, skriver Passion and car.

Istället för att enbart förlita sig på bensin eller rena eldriftssystem väljer man detta för att balansera vardagsbruk och långfärd.

Teknisk profil och kapacitet

GLC 300de använder en tvåliters dieselmotor ihop med en elmotor, vilket ger ett sammanlagt uteffekt på 335 hästkrafter och ett vridmoment på 750 Nm.

Dieseldelen står för långfärdseffektivitet medan elmotorn möjliggör tyst och utsläppsfri körning i stadsmiljö.

Batteriet är på 31,2 kWh – betydligt större än vad som är normalt i laddhybrider, vilket ger en elräckvidd upp till 120 kilometer enligt WLTP-testcykeln.

Stor suv med stora krafter. (Foto: Mercedes-Benz)
Stor suv med stora krafter. (Foto: Mercedes-Benz)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Vardag och långresor – ett balanserat upplägg

ANNONS

Den stora batterikapaciteten betyder att många av dagens körningar – hem och jobb, ärenden, stadstrafik – kan ske helt utan att dieselmotorn behövs.

Dessutom accepterar bilen laddning med upp till 60 kW likström, vilket för en laddhybrid är ovanligt och gör att batteriet från cirka 10 procent till 80 procent kan fyllas på ungefär 30 minuter.

På längre resor kommer dieselmotorn väl till sin rätt och förbrukningen anges förbrukas praktiskt runt cirka 5-6 l/100 km – ett tämligen lågt värde för en så stor och kraftfull SUV.

En trivsam rutt kan det bli när det kommer både till komfort och räckvidd. (Foto: Mercedes-Benz)
En trivsam rutt kan det bli när det kommer både till komfort och räckvidd. (Foto: Mercedes-Benz)

Kompromisserna – vad förlorar man?

Det finns dock några kompromisser. Kombinationen av stor batteri och dubbel drivlina ökar vikten – bilen väger nästan 2,4 ton. Det innebär att bagageutrymmet påverkas; istället för mer än 600 liter, som i en ren GLC-modell, erbjuder denna variant omkring 460 liter.

Priset är också högt: i Frankrike startar listpriset för GLC 300de på omkring 75 600 euro – vilket motsvarar cirka 828 000 kronor.

Dessutom är dieselhybrider på väg att bli en ovanlig typ i Europa – hur länge regelverk och marknad kommer tillåta dem återstår att se.

För vissa – ett realistiskt alternativ

ANNONS

Denna variant av Mercedes riktar sig inte till massan utan till ett specifikt kundsegment: den som kör mycket, vill utnyttja el i tätort och ändå ha trygghet för långfärd utan räckviddsångest.

I mötet mellan elektrifiering och traditionell drivlina erbjuder GLC 300de ett alternativ – som både blickar bakåt till dieselns fördelar och framåt mot elektrifieringens krav.

Mercedes-Benz GLB gör entré med eldrift och plats för sju

Mercedes presenterar en eldriven GLB som tar siktet på familjer som vill ha plats, räckvidd och möjlighet att dra tungt – nu med sju säten som tillval.

Missa inte:

Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55

Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid

Svenska kronan fortfarande bäst. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS