Tyska domstolen har nu fällt sin dom i dieselgate-skandalen. Fängelsestraff väntar flera tidigare högt uppsatta chefer från Volkswagen.
Dieselgate: Så många år får VW-cheferna bakom galler


Mest läst i kategorin
En domstol i Tyskland har fällt fyra före detta chefer inom Volkswagenkoncernen för bedrägeri i den omfattande utsläppsskandalen, mer känd som “dieselgate”. Två av cheferna döms till fängelse, vilket markerar en viktig milstolpe i den nästan tio år långa rättsprocessen som skakat bilindustrin.
Skandalen har inte bara kostat Volkswagen miljardbelopp i böter och skadestånd, utan har också påskyndat övergången från fossila bränslen till eldrivna fordon.

Fängelsestraff och villkorliga domar för inblandade chefer
Efter en över tre år lång rättegång i Braunschweig, Tyskland, har nu domen fallit. Jens Hadler, tidigare chef för dieselmotorutveckling, fick det längsta fängelsestraffet på fyra och ett halvt år. Hanno Jelden, som arbetade med motorelektronik, dömdes till två år och sju månader.
De två andra cheferna, Heinz-Jakob Neusser, med ansvar för komponentutveckling, och en utsläppsspecialist identifierad som Thorsten D., fick villkorliga domar på ett år och tre månader respektive ett år och tio månader.

Volkswagen-skandalen: Nio år senare
Nio år efter VW:s utsläppsskandal står ex-vd:n Martin Winterkorn inför rätta i Tyskland, anklagad för bedrägeri och marknadsmanipulation. Hela nio år
Domstolens ordförande, Christian Schütz, beskrev bedrägeriet som “särskilt allvarligt” och refererade vid ett tillfälle till de åtalade som ett “gäng”. Bevis framkom under rättegången som tydde på att Hadler känt till den manipulerade programvarans testresultat sedan åtminstone september 2007.
E-postkonversationer mellan chefer visade att dessa resultat endast var avsedda för en liten intern grupp inom företaget. De dömda har nu en vecka på sig att överklaga domen.
Philipp Gehrmann, som representerar Jelden, uttryckte att han ansåg domen vara “felaktig”, främst eftersom hans klient varit samarbetsvillig under utredningen.
Senaste nytt
Dieselgate: hur det började och konsekvenserna
Skandalen briserade i september 2015 när USA:s miljöskyddsmyndighet (EPA) meddelade att Volkswagen hade installerat mjukvara i sina dieselbilar som gjorde att de kunde upptäcka när de testades för utsläpp. Under testerna ökade bilarna sina utsläppskontroller för att uppfylla luftkvalitetsreglerna. I normal körning släppte dock bilarna ut betydligt mer föroreningar, i vissa fall mer än långtradare. Det visade sig att bilarna inte var kapabla att konsekvent uppfylla utsläppsreglerna.
Före skandalen kom i dagen stod dieseldrivna bilar för över hälften av marknaden i Europa. Volkswagen hade marknadsfört dieseltekniken som “ren”, men skandalen misskrediterade tekniken och dieselandelen på nybilsmarknaden i Europa har nu sjunkit till mindre än 10 procent. Samtidigt har elektriska fordon och laddhybrider tagit en allt större del av marknaden och utgör nu 25 procent av de nya bilarna i Europa.
Volkswagen har sedan dess satsat stort på elbilar i ett försök att reparera sitt rykte. Företaget har blivit den ledande tillverkaren av elbilar i Europa och sålde i april tre gånger så många batteridrivna fordon där som Tesla, enligt siffror från marknadsundersökningsföretaget JATO Dynamics.

Advokaten: Så får du ersättning för dieselskandalen
Det är nästan tio år sedan den omvälvande dieselskandalen skakade bilindustrin, men ännu har svenska bilägare inte fått någon kompensation för att de blev
Fortsatta rättsprocesser och kostnader
Skandalen har kostat Volkswagen över 30 miljarder dollar, motsvarande cirka 325 miljarder svenska kronor, i böter och juridiska avgifter. Utöver de fyra chefer som nu dömts väntar över 30 andra före detta Volkswagen-ingenjörer och chefer rättegång i ärendet.
Bland dem finns Martin Winterkorn, tidigare verkställande direktör för företaget. Hans rättegång har skjutits upp på grund av dålig hälsa, och det är oklart när eller om förhandlingarna kommer att återupptas. Winterkorn har upprepade gånger förnekat all inblandning i oegentligheterna.
Den högst rankade före detta chefen som hittills har dömts i samband med skandalen är Rupert Stadler, tidigare verkställande direktör för Audi, Volkswagens lyxbilenhet. Stadler, som även var medlem i Volkswagens styrelse, erkände sig skyldig till anklagelserna 2023 när hans rättegång i München närmade sig sitt slut. Han fick en villkorlig dom och gick med på att betala böter på över en miljon dollar, vilket motsvarar drygt 10,8 miljoner svenska kronor.

Nya miljardböter hotar VW efter dieselgate
Nu hotar nya miljardböter den tyska fordonsjätten VW efter utsläppsskandalen, den så kallade dieselgate. Di rapporterar att utsläppsfusket hittills kostat
Enligt vittnesmål var de fyra män som dömdes på måndagen del av en grupp ingenjörer och chefer som konspirerade för att lura tillsynsmyndigheterna efter att de insåg att de inte kunde uppfylla utsläppskraven inom de ekonomiska ramar som senior ledning hade gett dem.
Ferdinand Dudenhöffer, chef för Center Automotive Research i Bochum, Tyskland, som arbetade på Volkswagen tidigt i sin karriär, kallade de fyra dömda männen för “syndabockar”. Skandalen var, enligt honom, resultatet av “ett system baserat på rädsla och lydnad skapat av auktoritära ledare”.
Volkswagen har förändrats under Oliver Blume, den nuvarande verkställande direktören, som respekteras men inte fruktas, säger Dudenhöffer.

En tung nyhet för Volvo Cars: Tusentals tjänster försvinner i Sverige
Volvo Cars står inför en omfattande omorganisation som innebär att uppemot 3 000 anställda, inklusive konsulter, påverkas globalt. Detta meddelar
Missa inte:
Slappa regler: Spermadonator spred ärftlig cancer till 67 barn. News 55
Sommarens elpriser väntas svänga kraftigt. E55
EU hotar Shein med jätteböter: “Vilseledande” Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.