Dagens PS

Dieselgate: Så många år får VW-cheferna bakom galler

Rupert Stadler, tidigare CEO på Audi. (Foto: Matthias Schrader/AP/TT)
Rupert Stadler, tidigare CEO på Audi. (Foto: Matthias Schrader/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 27 maj 2025

Tyska domstolen har nu fällt sin dom i dieselgate-skandalen. Fängelsestraff väntar flera tidigare högt uppsatta chefer från Volkswagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En domstol i Tyskland har fällt fyra före detta chefer inom Volkswagenkoncernen för bedrägeri i den omfattande utsläppsskandalen, mer känd som “dieselgate”. Två av cheferna döms till fängelse, vilket markerar en viktig milstolpe i den nästan tio år långa rättsprocessen som skakat bilindustrin.

Skandalen har inte bara kostat Volkswagen miljardbelopp i böter och skadestånd, utan har också påskyndat övergången från fossila bränslen till eldrivna fordon.

Domarna har fallit för alla inblandade parter. (Foto: Matthias Schrader/AP/TT)
Domarna har fallit för alla inblandade parter. (Foto: Matthias Schrader/AP/TT)

Fängelsestraff och villkorliga domar för inblandade chefer

Efter en över tre år lång rättegång i Braunschweig, Tyskland, har nu domen fallit. Jens Hadler, tidigare chef för dieselmotorutveckling, fick det längsta fängelsestraffet på fyra och ett halvt år. Hanno Jelden, som arbetade med motorelektronik, dömdes till två år och sju månader.

De två andra cheferna, Heinz-Jakob Neusser, med ansvar för komponentutveckling, och en utsläppsspecialist identifierad som Thorsten D., fick villkorliga domar på ett år och tre månader respektive ett år och tio månader.

Volkswagen-skandalen: Nio år senare

Nio år efter VW:s utsläppsskandal står ex-vd:n Martin Winterkorn inför rätta i Tyskland, anklagad för bedrägeri och marknadsmanipulation. Hela nio år

Domstolens ordförande, Christian Schütz, beskrev bedrägeriet som “särskilt allvarligt” och refererade vid ett tillfälle till de åtalade som ett “gäng”. Bevis framkom under rättegången som tydde på att Hadler känt till den manipulerade programvarans testresultat sedan åtminstone september 2007.

E-postkonversationer mellan chefer visade att dessa resultat endast var avsedda för en liten intern grupp inom företaget. De dömda har nu en vecka på sig att överklaga domen.

ANNONS

Philipp Gehrmann, som representerar Jelden, uttryckte att han ansåg domen vara “felaktig”, främst eftersom hans klient varit samarbetsvillig under utredningen.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Dieselgate: hur det började och konsekvenserna

Skandalen briserade i september 2015 när USA:s miljöskyddsmyndighet (EPA) meddelade att Volkswagen hade installerat mjukvara i sina dieselbilar som gjorde att de kunde upptäcka när de testades för utsläpp. Under testerna ökade bilarna sina utsläppskontroller för att uppfylla luftkvalitetsreglerna. I normal körning släppte dock bilarna ut betydligt mer föroreningar, i vissa fall mer än långtradare. Det visade sig att bilarna inte var kapabla att konsekvent uppfylla utsläppsreglerna.

Före skandalen kom i dagen stod dieseldrivna bilar för över hälften av marknaden i Europa. Volkswagen hade marknadsfört dieseltekniken som “ren”, men skandalen misskrediterade tekniken och dieselandelen på nybilsmarknaden i Europa har nu sjunkit till mindre än 10 procent. Samtidigt har elektriska fordon och laddhybrider tagit en allt större del av marknaden och utgör nu 25 procent av de nya bilarna i Europa.

Volkswagen har sedan dess satsat stort på elbilar i ett försök att reparera sitt rykte. Företaget har blivit den ledande tillverkaren av elbilar i Europa och sålde i april tre gånger så många batteridrivna fordon där som Tesla, enligt siffror från marknadsundersökningsföretaget JATO Dynamics.

Advokaten: Så får du ersättning för dieselskandalen

Det är nästan tio år sedan den omvälvande dieselskandalen skakade bilindustrin, men ännu har svenska bilägare inte fått någon kompensation för att de blev

Fortsatta rättsprocesser och kostnader

Skandalen har kostat Volkswagen över 30 miljarder dollar, motsvarande cirka 325 miljarder svenska kronor, i böter och juridiska avgifter. Utöver de fyra chefer som nu dömts väntar över 30 andra före detta Volkswagen-ingenjörer och chefer rättegång i ärendet.

Bland dem finns Martin Winterkorn, tidigare verkställande direktör för företaget. Hans rättegång har skjutits upp på grund av dålig hälsa, och det är oklart när eller om förhandlingarna kommer att återupptas. Winterkorn har upprepade gånger förnekat all inblandning i oegentligheterna.

ANNONS

Den högst rankade före detta chefen som hittills har dömts i samband med skandalen är Rupert Stadler, tidigare verkställande direktör för Audi, Volkswagens lyxbilenhet. Stadler, som även var medlem i Volkswagens styrelse, erkände sig skyldig till anklagelserna 2023 när hans rättegång i München närmade sig sitt slut. Han fick en villkorlig dom och gick med på att betala böter på över en miljon dollar, vilket motsvarar drygt 10,8 miljoner svenska kronor.

Nya miljardböter hotar VW efter dieselgate

Nu hotar nya miljardböter den tyska fordonsjätten VW efter utsläppsskandalen, den så kallade dieselgate. Di rapporterar att utsläppsfusket hittills kostat

Enligt vittnesmål var de fyra män som dömdes på måndagen del av en grupp ingenjörer och chefer som konspirerade för att lura tillsynsmyndigheterna efter att de insåg att de inte kunde uppfylla utsläppskraven inom de ekonomiska ramar som senior ledning hade gett dem.

Ferdinand Dudenhöffer, chef för Center Automotive Research i Bochum, Tyskland, som arbetade på Volkswagen tidigt i sin karriär, kallade de fyra dömda männen för “syndabockar”. Skandalen var, enligt honom, resultatet av “ett system baserat på rädsla och lydnad skapat av auktoritära ledare”.

Volkswagen har förändrats under Oliver Blume, den nuvarande verkställande direktören, som respekteras men inte fruktas, säger Dudenhöffer.

En tung nyhet för Volvo Cars: Tusentals tjänster försvinner i Sverige

Volvo Cars står inför en omfattande omorganisation som innebär att uppemot 3 000 anställda, inklusive konsulter, påverkas globalt. Detta meddelar

Missa inte:

Slappa regler: Spermadonator spred ärftlig cancer till 67 barn. News 55

Sommarens elpriser väntas svänga kraftigt. E55

ANNONS

EU hotar Shein med jätteböter: “Vilseledande” Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS