Forskning kring batteriteknik har tagit ett stort kliv framåt. Ett nytt projekt har lyckats ta fram en metod som kan göra litiumjonbatterier både mer hållbara och kraftfulla, med en stor potentiell inverkan på allt från elbilar till energilagring.
Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin


Mest läst i kategorin
Det handlar om en förändring i batteriernas uppbyggnad som minskar behovet av fossila material.
Revolutionerande genombrott för batteriindustrin
Forskare inom det europeiska samarbetsprojektet HiQ-CARB har under fyra år utvecklat ett nytt material för litiumjonbatterier. Resultatet är en innovativ blandning av kolnanorör och acetylenkolsvärta från förnybara källor.
Denna kombination ersätter de traditionella fossila tillsatserna som används i batterielektroder, vilket ger flera betydande fördelar. Enligt forskarna minskar den nya metoden det totala koldioxidavtrycket för batteriproduktionen avsevärt.

De konduktiva tillsatserna är avgörande för att förbättra batteriernas ledningsförmåga och därmed möjliggöra snabbare laddning och urladdning. Med den nya materialblandningen har forskarna kunnat minska mängden tillsatser som krävs, vilket bidrar till lättare, billigare och kraftfullare batterier.
Enligt projektets initiativtagare har samarbetet med partners varit viktigt för att testa och validera materialen i både laboratorie- och pilotskala. En partner ställde sina produktionsanläggningar till förfogande, vilket gjorde det möjligt att testa de nya tillsatserna direkt i praktisk batteriproduktion.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Från labbet till massproduktion
Enligt en projektdeltagare kunde de nya HiQ-CARB-tillsatserna enkelt integreras i de befintliga produktionsprocesserna utan större förändringar. Han rapporterade att de uppnådde mycket homogena beläggningsmönster, vilket bevisar materialets höga kvalitet.
Som en tysk batteritillverkare stöder de idén om att bygga upp ett innovativt europeiskt batterilandskap med viktiga komponenter från regionen.
Projektet syftar inte bara till att förbättra prestanda och hållbarhet, utan också att skapa en marknadsstrategi för att överföra forskningsresultaten till storskalig industriell tillämpning.
De nya tillsatserna, producerade av företag som Orion och Arkema, kan tillverkas i betydande mängder, från tiotals till tusentals ton, vilket banar väg för en mer miljövänlig produktion av batterielektroder.

Dålig räckvidd på elbilen? Skyll inte på AC:n
Nej, det är inte luftkonditioneringen som slukar räckvidd hos elbilen. En ny studie avslöjar den verkliga räckviddsboven. Höga temperaturer och därmed hög
Tydliga miljöfördelar med detta genombrott
En livscykelanalys (LCA) utförd av en partner visade att tillverkningen av den nya acetylenkolsvärtan har en betydligt lägre global uppvärmningspotential än konventionellt producerad kolsvärta.
Den nya metoden har ett globalt uppvärmningsvärde på cirka 1.5 kg koldioxidekvivalenter per kilogram, jämfört med 3.5 till 3.9 kg koldioxidekvivalenter per kilogram för den traditionella metoden.
Dessa siffror understryker de stora miljöfördelarna med de nya materialen.
Forskarna har också utvecklat specifika recept för “hög energi” och “hög effekt” katodmaterial och utvärderat dem i laboratoriet. Resultaten visade tydliga fördelar jämfört med konventionella tillsatser.
Projektets genombrott bidrar till att främja hållbara metoder inom batteriindustrin och lägger grunden för ett mer miljövänligt och ekonomiskt hållbart ekosystem för batteritillverkning i Europa.

Stor fraktjätte säger nej till elbilar: “Kan inte garantera säkerheten”
Ett oväntat besked har nått kunder hos det anrika amerikanska rederiet Matson: företaget stoppar nu all transport av batteridrivna elfordon och
Missa inte:
Efter jättedomen: Tesla tvingas betala ut miljarder. Dagens PS
Influencers i rätten efter smutsig kampanj mot bilmärke. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]