Ett nytt förslag från trafikexperter menar att bromsljus på bilens framsida skulle kunna minska antalet olyckor rejält.
Det här okända bromsljuset i fronten kan rädda liv på vägarna


Mest läst i kategorin
Genom att signalera bilens avsikter även framåt får förare som kommer från sidovägar snabbare reaktionstid. Denna potentiella förändring bygger på en omfattande studie som har analyserat hundratals verkliga krockar.
Forskarna tror att detta enkla tillägg skulle kunna rädda liv och minska skadornas allvar.
En enkel idé som kan göra stor skillnad
Forskare vid TU Graz i Österrike har nyligen släppt en studie som pekar på en oväntad lösning för att göra trafiken säkrare. Deras förslag är att bilar utrustas med bromsljus även på framsidan, något som enligt studien skulle kunna minska antalet olyckor med upp till 17 procent.
Tanken är att en synlig signal på bilens framsida skulle ge andra förare en tydligare bild av vad bilen ska göra, vilket ger dem kortare reaktionstid och därmed minskar risken för krockar.
Det har gått nästan 40 år sedan det i USA blev lag på att ha ett tredje, högt placerat bromsljus, en åtgärd som har förhindrat tusentals olyckor och räddat många liv. Nu menar forskarna att olyckorna kan minskas ännu mer genom att sätta bromsljus på framsidan.
Idén är inte helt ny; frontmonterade bromsljus har föreslagits tidigare, baserat på tanken att de skulle ge tydliga signaler om en bil som närmar sig. Det skulle kunna minska risken för att förare som svänger ut från korsningar missförstår vad den mötande bilen tänker göra.

Ny data bekräftar idén
Forskarna på Institutet för fordonssäkerhet vid TU Graz säger sig ha bevis för denna teori. De gick igenom 200 verkliga olyckor och återskapade dem i datorsimuleringar. I simuleringarna antogs en snabbare reaktionstid för de förare som hade kunnat se ett bromsljus på bilens framsida.
Analysen visade att om ett frontmonterat bromsljus hade funnits, hade antalet krockar kunnat minska med mellan 7,5 och 17 procent, beroende på hur snabbt förarna reagerade i varje scenario. Även om det extra ljuset inte kunde förhindra alla krockar, lyckades det i upp till en fjärdedel av fallen sänka hastigheten vid krocktillfället, vilket skulle ha minskat antalet och allvaret av skadorna.
Forskarna upptäckte dock att i ungefär en tredjedel av de återskapade olyckorna skulle förarna inte ha kunnat se ett frontmonterat bromsljus. Därför föreslår de också att bromsljus bör finnas på bilens sidor.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Tester i verkligheten visar på lovande resultat
Till skillnad från andra säkerhetsförbättringar, som 1970-talets krockkuddar, skulle det inte vara svårt för biltillverkare att montera bromsljus på fram- och sidorna. Det skulle inte heller behöva påverka bilens utseende, men det skulle kunna göra stor skillnad för säkerheten.
Forskarna från Graz hänvisar till en tidigare studie som gjordes i Slovakien. Den studien gav inga specifika siffror om hur många olyckor som undveks, men den bevisar att förare tyckte att tekniken var både bra och lätt att förstå.
Totalt 3 072 bilar utrustades med frontbromsljus under en period på sex till elva månader. De flesta av de tillfrågade förarna hade positiva upplevelser efter testet, och 75 procent stödde att man skulle införa frontljus på nya bilar.
Frågan är nu om bromsljus på fram- och sidorna är nästa steg i utvecklingen för att göra våra bilar säkrare.

Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin
Forskning kring batteriteknik har tagit ett stort kliv framåt. Ett nytt projekt har lyckats ta fram en metod som kan göra litiumjonbatterier både mer
Missa inte:
Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin. Dagens PS
Teslas Europa-fiasko: Nya siffror blottar bolagets akilleshäl. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]