Dagens PS

Det här händer med bensinpriset den 1 juli

Hur blir egentligen bensinpriset den 1 juli? (Foto: Anders Wiklund/TT)
Hur blir egentligen bensinpriset den 1 juli? (Foto: Anders Wiklund/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 juni 2025Publicerad: 09 juni 2025

Om endast tre veckor, närmare bestämt den 1 juli, sker en betydande förändring med bensinpriset. Vad kan du vänta dig?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reduktionsplikten höjs, vilket innebär att en större andel biobränsle kommer att blandas in i det fossila drivmedlet. Detta kan påverka priserna vid pumpen, men det finns också en skattesänkning som ska kompensera för detta.

Det är en komplex situation som förtjänar en närmare granskning för att förstå vad som faktiskt kommer att hända med plånboken.

Just nu är det rätt splittrat vad som är bäst. El, bensin eller diesel? (Foto: Canva)
Just nu är det rätt splittrat vad som är bäst. El, bensin eller diesel? (Foto: Canva)

Vad är reduktionsplikten och varför ändras den nu

Ri.se beskriver att reduktionsplikten är ett styrmedel som syftar till att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. Den innebär att drivmedelsdistributörer är skyldiga att blanda in en viss andel biodrivmedel i bensin och diesel.

För närvarande ligger reduktionsplikten på 6 procent, men den första juli kommer den att höjas till 10 procent för både bensin och diesel.

Denna höjning är inte frivillig, utan Sverige är enligt uppgifter från Drivkraft Sverige tvingat att agera för att undvika straffavgifter från EU kopplade till koldioxidutsläpp. Trots detta finns en oro bland konsumenterna för stigande bränslepriser.

Bensinbilar gör comeback – tillverkarna vänder om i el-racet

Bilindustrin står inför en oväntad vändning. Flera stora tillverkare, som tidigare satsat helhjärtat på elbilar, reviderar nu sina strategier. Minskad

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Effekterna för bensinpriset

ANNONS

För den som tankar bensin ser situationen ut att kunna bli fördelaktig, åtminstone på kort sikt. Idag innehåller E10-bränslet redan nära 10 procent etanol, vilket gör att ytterligare inblandning i bensin är svår att genomföra på samma sätt som för diesel. Enligt beräkningar kan kostnaden för bränslet öka med cirka 30 öre per liter på grund av reduktionsplikten.

Samtidigt sänks dock skatten på bensin med 40 öre per liter inklusive moms. Detta innebär att bensinpriset i bästa fall kan sjunka med 10 öre per liter efter den 1 juli, trots den höjda reduktionsplikten.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Hur påverkas dieselpriset

För dieseln är situationen annorlunda, då den faktiska inblandningen av biodrivmedel kommer att öka markant. Dagens reduktionsplikt på 6 procent motsvarar en volyminblandning på cirka 8 procent. När reduktionsplikten höjs till 10 procent, innebär det att mellan 13 och 14 procent biodrivmedel måste blandas in.

Eftersom priset på förnybart dieselbränsle är högre än för fossil diesel, kommer själva bränslet att bli dyrare, med en uppskattad ökning på 30 till 40 öre. För att kompensera för detta har riksdag och regering beslutat om en sänkning av dieselskatten med 40 öre per liter inklusive moms från och med den 1 juli.

Detta kan innebära att dieselpriset förblir oförändrat, eller till och med minskar med några ören, enligt Viktor Gunnarsson, expert på Drivkraft Sverige.

2,5 kronor dyrare: Bensinpriset skenar

Snart blir det kännbart dyrare att tanka. Nya EU-regler och eventuella politiska beslut pekar mot högre priser vid pumpen för alla bilägare. År 2027

Vad händer med bensinpriset efter sommaren

ANNONS

De prisförändringar som sker den första juli kan dock vara av tillfällig natur. Från och med den 1 januari 2027 införs EU:s nya utsläppsregler, ETS2, vilket kommer att innebära att vi får betala för våra koldioxidutsläpp.

Konjunkturinstitutet har gjort beräkningar som, enligt tidningen Vi Bilägare, visar på betydande prisökningar framöver. Enligt deras prognoser kan bensinpriset, som idag ligger runt 15,50 kronor per liter, stiga till cirka 20,24 kronor per liter år 2028 och vidare till 22,07 kronor per liter år 2032.

För diesel, som idag kostar cirka 15,60 kronor per liter, beräknas priset ligga på 20,12 kronor per liter år 2028 och 21,82 kronor per liter år 2032.

För att mildra effekterna av dessa höjningar har EU inrättat sociala fonder, och i Sverige har regeringen beslutat att subventionera nya och begagnade elbilar med 1 500 kronor i månaden under tre år för boende i 177 mindre kommuner.

Framtidens bränslen

Även om elektrifieringen av fordonsflottan pågår för fullt, bedömer experter som Energimyndigheten och Trafikverket att biodrivmedel fortsatt kommer att spela en viktig roll för att nå Sveriges klimatmål till 2030. Trots att en stor del av de biodrivmedel som används idag importeras, har produktionen i Sverige börjat öka, med aktörer som Preem och St1 som utökar sin kapacitet under 2024.

Det är dock troligt att efterfrågan på biodrivmedel för vägtransporter kommer att minska efter 2030 i takt med att fler elfordon rullar på vägarna. Produktionsanläggningar anpassas därför för att på sikt kunna ställa om till tillverkning av exempelvis biojet för flygindustrin.

Rödgröna löften driver upp bensinpriser: SD varnar

Bensinpriserna är ständigt i fokus i Sverige, och debatten om framtiden för våra drivmedelskostnader blir allt hetare. Två debattartiklar från

Missa inte:

ANNONS

Bedragare lurar äldre – men fler kan få ersättning. News 55

Det här visste du inte att du kunde göra med rutavdraget. E55

Europas små försvarsbolag vinnare på upprustningen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Stefan Engeseth om varför företag inte lyckas behålla talang som man mödosamt lockat till sig
Spela klippet
PS Studio

Författaren: ”Vi äter oss sjuka – och bolagen tjänar på det”

09 juni 2025
ANNONS
ANNONS