Kias minsta elbil tar form inför premiären i Bryssel, där EV2 kliver fram som ett nytt alternativ i den allt tätare elbilsdjungeln.
Den här ska utmana Renault 4


Mest läst i kategorin
När Kia visar upp EV2 den 9 januari gör märket ett nytt försök att fylla varje tänkbar lucka i sitt elbilsprogram.
Den här gången handlar det om ett kompakt alternativ som placerar sig under EV3 och utmanar Renault 4 E-Tech – ett segment som börjar kännas som 1950-talets grannskapsgräl om vem som hade den prydligaste häcken.
EV2 har visats som koncept tidigare, men nu får vi se hur mycket av formen som faktiskt följt med till nästa steg.
De första bilderna är klassiska ”genom-lakanet”-teasers, men de räcker för att ana att grundlinjerna ligger kvar. Den fyrkantiga fronten, den markerade midjelinjen och det svagt sluttande taket bak känns igen.
Även spoilern ovanför bakluckan verkar ha överlevt resan från ritbord till verklighet. Mindre detaljer, som dagsljusramperna, har fått en mer produktionsvänlig form.

Anpassad för vardagen, inte bara utställningsgolvet
Vissa skillnader är oundvikliga när ett koncept ska klara riktiga regelverk. Frontens utskjutning ser längre ut och en tydlig B-stolpe går att skymta, sådant som ofta stryks i koncept men behövs i verkligheten.
Kia pratar om ett ”rymligt och flexibelt” utrymme, men exakt vad det innebär avslöjas först på plats i Bryssel.
Konceptets fällbara säten och plana golv öppnade för en mer avslappnad användning när bilen stod parkerad – en detalj som möjligen inspirerat, men knappast kopieras rakt av.

Senaste nytt
Elsystem som håller fötterna på jorden
Kia tiger än så länge om motorer och räckvidd, men mycket pekar på att EV2 använder samma plattform som syskonen i EV-familjen. Det talar för framhjulsdrift och laddning på 400 volt.
Om den följer Hyundai Inster med batterier runt 39–46 kWh och räckvidd kring 330–370 kilometer återstår att se, men målet är att hamna nära en prisnivå runt 30 000 euro – ungefär 340 000 kronor – när försäljningen startar 2026.
Kia Telluride – fulsnygg och stolt över det
Kia Telluride 2027 växer på alla håll – kantig som en tegelsten, men med lyxig attityd och en glimt av brittisk elegans. Kia verkar ha tröttnat på alla
Byggd för europa, formad av nuet
EV2 utvecklas och produceras i Europa och hämtar flera drag från de större modellerna EV3, EV5 och EV9. Ljussignaturerna fram och bak ska ge modellen en egen identitet, bland annat med en låg bakre ljusrad som påminner om Hyundai Santa Fe.
Interiören väntas också följa samma upplägg som EV3 med dubbla 12,3-tumsdisplayer och separat klimatskärm.
När ridån lyfts i Bryssel får vi svaren på de tekniska frågorna – och kanske en tydligare bild av hur liten en elbil egentligen kan vara utan att tappa greppet om vardagen.
Tvärstopp – Porschebilar vägrar starta
Ryska Porsche-ägare vaknade upp till en ovanlig kalldusch: bilar som vägrar starta, blockerade via satellit – och ingen vet varför. Det finns ögonblick då
Missa inte:
Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55
Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












