Dagens PS

Den här ska utmana Renault 4

KIAs nya lilla EV2 ska utmana Renault 4, sägs det. (Foto: KIA)
KIAs nya lilla EV2 ska utmana Renault 4, sägs det. (Foto: KIA)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 dec. 2025Publicerad: 03 dec. 2025

Kias minsta elbil tar form inför premiären i Bryssel, där EV2 kliver fram som ett nytt alternativ i den allt tätare elbilsdjungeln.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När Kia visar upp EV2 den 9 januari gör märket ett nytt försök att fylla varje tänkbar lucka i sitt elbilsprogram.

Den här gången handlar det om ett kompakt alternativ som placerar sig under EV3 och utmanar Renault 4 E-Tech – ett segment som börjar kännas som 1950-talets grannskapsgräl om vem som hade den prydligaste häcken.

EV2 har visats som koncept tidigare, men nu får vi se hur mycket av formen som faktiskt följt med till nästa steg.

De första bilderna är klassiska ”genom-lakanet”-teasers, men de räcker för att ana att grundlinjerna ligger kvar. Den fyrkantiga fronten, den markerade midjelinjen och det svagt sluttande taket bak känns igen.

Även spoilern ovanför bakluckan verkar ha överlevt resan från ritbord till verklighet. Mindre detaljer, som dagsljusramperna, har fått en mer produktionsvänlig form.

Här har vi provat att ljusa upp lite för att se fler detaljer. (Foto: KIA)
Här har vi provat att ljusa upp lite för att se fler detaljer. (Foto: KIA)

Anpassad för vardagen, inte bara utställningsgolvet

Vissa skillnader är oundvikliga när ett koncept ska klara riktiga regelverk. Frontens utskjutning ser längre ut och en tydlig B-stolpe går att skymta, sådant som ofta stryks i koncept men behövs i verkligheten.

Kia pratar om ett ”rymligt och flexibelt” utrymme, men exakt vad det innebär avslöjas först på plats i Bryssel.

ANNONS

Konceptets fällbara säten och plana golv öppnade för en mer avslappnad användning när bilen stod parkerad – en detalj som möjligen inspirerat, men knappast kopieras rakt av.

Ett litet smakprov av lyktan. (Foto: KIA)
Ett litet smakprov av lyktan. (Foto: KIA)
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

15 nov. 2025

Elsystem som håller fötterna på jorden

Kia tiger än så länge om motorer och räckvidd, men mycket pekar på att EV2 använder samma plattform som syskonen i EV-familjen. Det talar för framhjulsdrift och laddning på 400 volt.

Om den följer Hyundai Inster med batterier runt 39–46 kWh och räckvidd kring 330–370 kilometer återstår att se, men målet är att hamna nära en prisnivå runt 30 000 euro – ungefär 340 000 kronor – när försäljningen startar 2026.

Kia Telluride – fulsnygg och stolt över det

Kia Telluride 2027 växer på alla håll – kantig som en tegelsten, men med lyxig attityd och en glimt av brittisk elegans. Kia verkar ha tröttnat på alla

Byggd för europa, formad av nuet

EV2 utvecklas och produceras i Europa och hämtar flera drag från de större modellerna EV3, EV5 och EV9. Ljussignaturerna fram och bak ska ge modellen en egen identitet, bland annat med en låg bakre ljusrad som påminner om Hyundai Santa Fe.

Interiören väntas också följa samma upplägg som EV3 med dubbla 12,3-tumsdisplayer och separat klimatskärm.

ANNONS

När ridån lyfts i Bryssel får vi svaren på de tekniska frågorna – och kanske en tydligare bild av hur liten en elbil egentligen kan vara utan att tappa greppet om vardagen.

Tvärstopp – Porschebilar vägrar starta

Ryska Porsche-ägare vaknade upp till en ovanlig kalldusch: bilar som vägrar starta, blockerade via satellit – och ingen vet varför. Det finns ögonblick då

Missa inte:

Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55

Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS