Dagens PS

De glömda bestarna: Superbilarna som ingen fick köra på riktigt

Vill ni se ett gäng bilar som aldrig blev tillverkade på riktigt? (Foto: Mark Woodbury from England Creative Commons Attribution 2.0, Morio Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 och andreboeni Creative Commons Attribution 2.0)
Vill ni se ett gäng bilar som aldrig blev tillverkade på riktigt? (Foto: Mark Woodbury from England Creative Commons Attribution 2.0, Morio Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 och andreboeni Creative Commons Attribution 2.0)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 juni 2025Publicerad: 02 juni 2025

Bilvärlden är full av fantastiska konceptbilar som väckt stora förväntningar, men få har lyckats ta steget från ritbord till produktion.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakom varje glänsande prototyp döljer sig ofta historier om ekonomiska hinder, tekniska utmaningar och strategiska beslut som satt stopp för vad som kunde ha blivit ikoniska superbilar.

Superbilarna som försvann

Konceptbilar kommer i många former. Vissa är designstudier, ämnade att utforska nya former och tekniker utan intention att någonsin serietillverkas. Andra är mer konkreta prototyper, nära produktionsfärdiga fordon som testar marknaden.

Men så finns det en tredje kategori: de otroliga superbilskoncepten som verkade så nära verkligheten, men som av olika anledningar aldrig lyckades ta sig dit. Ofta berodde det på budgetbegränsningar eller interna stridigheter som satte krokben för utvecklingen.

Här utforskar vi några av de mest uppseendeväckande exemplen på superbilar som stannade vid drömmen.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

1980 Aston Martin Bulldog: den ensamma superbilen

1979 Aston Martin Bulldog (Foto: MrWalkr Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
1979 Aston Martin Bulldog (Foto: MrWalkr Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Aston Martins första superbil var en futuristisk kilformad skapelse med en dubbelturboladdad V8-motor på 608 hästkrafter. Planen var att bygga upp till 25 exemplar, men på grund av det då kroniskt ansträngda ekonomiska läget hos Aston Martin tillverkades endast en enda bil.

Aston Martin hävdade en toppfart på över 322 kilometer i timmen, en bedrift som inte bevisades förrän 2023 då den restaurerade bilen äntligen nådde denna hastighet.

ANNONS
1979 Aston Martin Bulldog (Foto: MrWalkr Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
1979 Aston Martin Bulldog (Foto: MrWalkr Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Bulldog är en påminnelse om att även de mest ambitiösa projekten kan falla på målsnöret om de ekonomiska förutsättningarna inte är på plats.

1985 Nissan MID4: Japans bortglömda Ferraridödare

Nissan MID 4 (Foto: Morio Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Nissan MID 4 (Foto: Morio Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Alla känner till historien om hur Honda med sin NSX utmanade och tvingade den europeiska superbilseliten att höja sin standard. Men Nissan var också på gång med en egen utmanare. Konceptbilen MID4 från 1985, och dess uppföljare MID4 II från 1987 med dubbelturbo, var menade att bli Nissans flaggskepp.

Nissan MID 4 (Foto: MIKI Yoshihito from Sapporo City,Hokkaido., JAPAN Creative Commons Attribution 2.0)
Nissan MID 4 (Foto: MIKI Yoshihito from Sapporo City,Hokkaido., JAPAN Creative Commons Attribution 2.0)

Med en 3,0-liters V6-motor på 245 hästkrafter och fyrhjulsdrift hade MID4 alla förutsättningar att bli en framgång. Men av okända anledningar lades utvecklingen ner, och Nissan missade chansen att få den uppmärksamhet som Honda senare fick med NSX. Det är ett klassiskt exempel på hur tidpunkten är avgörande i bilindustrin.

1991 Audi Quattro Spyder: när succén blev dess fall

Audi Quattro Spyder (Foto: Supercar nostalgia)
Audi Quattro Spyder (Foto: Supercar nostalgia)
ANNONS

När Audi presenterade Quattro Spyder på Parissalongen 1991, en tänkt efterträdare till den framgångsrika rallybilen Quattro, var intresset enormt. Över 3 000 personer lade handpenning för den planerade superbilen, som skulle ha en 2,8-liters V6-motor på 170 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Audi Quattro Spyder (Foto: Supercar nostalgia)
Audi Quattro Spyder (Foto: Supercar nostalgia)

Trots det stora intresset och förbokningarna, stoppades projektet ett år senare. Anledningen var logistiska utmaningar, rädsla för skenande kostnader och farhågor om att den fyrhjulsdrivna superbilen skulle kannibalisera på försäljningen av Porsches modeller – ett tydligt tecken på den interna dynamiken inom Volkswagenkoncernen.

1995 Ford GT90: en futuristisk vision som inte passade tiden

Ford GT90 (Foto: Daniel Dionne Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)
Ford GT90 (Foto: Daniel Dionne Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)

När Ford visade upp GT40-konceptet 2002, som sedan blev den produktionsfärdiga GT två år senare, kändes den retroinspirerade designen som det enda naturliga valet för en Ford-superbil. Men bara några år tidigare hade den aldrig tillverkade GT90 presenterat en radikalt annorlunda tolkning av temat.

Ford GT90 (Foto: Mark Woodbury from England Creative Commons Attribution 2.0)
Ford GT90 (Foto: Mark Woodbury from England Creative Commons Attribution 2.0)

GT90 gick emot retrotrenden, som ännu inte var på modet, och anammade istället Fords triangulärt inriktade “New Edge”-designspråk. Med en 5,9-liters V12-motor på 730 hästkrafter och bakhjulsdrift var GT90 en kraftfull maskin. Den representerar en intressant sidogren i Fords designhistoria och visar hur snabbt trender kan skifta.

2002 Cadillac Cien: den lyxiga hundraårsgåvan som var för dyr

ANNONS
Cadillac Cien (Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)
Cadillac Cien (Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)

Cien, spanska för 100, var Cadillacs spektakulära tolkning av märkets “Art and Science”-designspråk, skapad för att fira märkets hundraårsjubileum. Med en 7,5-liters V12-motor på 760 hästkrafter och bakhjulsdrift var den en imponerande bil.

Cadillac Cien (Foto: C.Sundin Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)
Cadillac Cien (Foto: C.Sundin Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)

General Motors ledning övervägde seriöst att sätta den i produktion, men panik uppstod över missmatchningen mellan en trolig prislapp på över 2 miljoner svenska kronor och Cadillacs befintliga kundbas. Idén lades på hyllan, vilket visar på svårigheten att etablera ett lyxmärke i ett nytt, högre prissegment.

2004 Chrysler ME Four-Twelve: för vågad satsning under turbulenta tider

Chrysler ME Four-Twelve (Foto: TaurusEmerald Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Chrysler ME Four-Twelve (Foto: TaurusEmerald Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Framgången med Fords återfödda GT40-koncept var förmodligen en drivande faktor bakom Chryslers ME Four-Twelve som dök upp två år senare. Namnet avslöjar bilens konstruktion: mittmotor, fyra turboaggregat, 12 cylindrar. Cylindrarna kom från partnern Mercedes, vilket innebar att det inte var en påhittad motor utan en verklig och kraftfull drivlina med 862 hästkrafter.

Chrysler ME Four-Twelve (Foto: Joe Ross Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)
Chrysler ME Four-Twelve (Foto: Joe Ross Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)

Men äktenskapet mellan Daimler och Chrysler var på väg att kollapsa, och att ge grönt ljus för en riskfylld superbil med en prislapp på över 5 miljoner svenska kronor ansågs vara en för stor risk. Projektet belyser svårigheterna med samarbeten mellan biltillverkare och hur företagsstrategiska beslut kan påverka produktutvecklingen.

ANNONS

2011 Jaguar C-X75: från turbindrift till Bondfilm

Jaguar C-X75 (Foto: Calreyn88 Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Jaguar C-X75 (Foto: Calreyn88 Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Jaguars C-X75 väckte stor uppmärksamhet när den först presenterades med sin turbindrivna räckviddsförlängare. Även om detta udda drivsystem byttes ut mot en mer konventionell 1,6-liters förbränningsmotor och dubbla elmotorer när Jaguar bekräftade produktionsplanerna för sin första superbil på 20 år, kom den ändå aldrig till produktion.

Jaguar C-X75 (Foto: Calreyn88 Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)
Jaguar C-X75 (Foto: Calreyn88 Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

En handfull prototyper byggdes innan lågkonjunkturen satte stopp för planerna. C-X75 fick dock sin stund i rampljuset när den dök upp i James Bond-filmen Spectre 2015, även om det var V8-drivna stuntbilar som såg ut som C-X75. Två av dessa filmbilar anpassades nyligen för vägbruk av Jaguars tidigare designchef, Ian Callum, vilket ger en glimt av vad som kunde ha blivit.

Från ingenjörsdröm till miljonärsikon: Sagan om Bugatti Atlantic

Jakten på bilhistoriens mest mytomspunna skatt, Bugatti Atlantic, fortsätter. Följ med på en resa bland innovation, tragedier och en försvunnen ikon. I en

Missa inte:

Risk för högre matpriser när regler kring återvinning förändras. News 55

Svensk ekonomi krymper – experten: “Aj aj aj, Thedéen!” E55

ANNONS

Trumps tullar skakar flygindustrin: “Felaktig strategi”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS