Bilvärlden är full av fantastiska konceptbilar som väckt stora förväntningar, men få har lyckats ta steget från ritbord till produktion.
De glömda bestarna: Superbilarna som ingen fick köra på riktigt


Mest läst i kategorin
Bakom varje glänsande prototyp döljer sig ofta historier om ekonomiska hinder, tekniska utmaningar och strategiska beslut som satt stopp för vad som kunde ha blivit ikoniska superbilar.
Superbilarna som försvann
Konceptbilar kommer i många former. Vissa är designstudier, ämnade att utforska nya former och tekniker utan intention att någonsin serietillverkas. Andra är mer konkreta prototyper, nära produktionsfärdiga fordon som testar marknaden.
Men så finns det en tredje kategori: de otroliga superbilskoncepten som verkade så nära verkligheten, men som av olika anledningar aldrig lyckades ta sig dit. Ofta berodde det på budgetbegränsningar eller interna stridigheter som satte krokben för utvecklingen.
Här utforskar vi några av de mest uppseendeväckande exemplen på superbilar som stannade vid drömmen.
Senaste nytt
1980 Aston Martin Bulldog: den ensamma superbilen

Aston Martins första superbil var en futuristisk kilformad skapelse med en dubbelturboladdad V8-motor på 608 hästkrafter. Planen var att bygga upp till 25 exemplar, men på grund av det då kroniskt ansträngda ekonomiska läget hos Aston Martin tillverkades endast en enda bil.
Aston Martin hävdade en toppfart på över 322 kilometer i timmen, en bedrift som inte bevisades förrän 2023 då den restaurerade bilen äntligen nådde denna hastighet.

Bulldog är en påminnelse om att även de mest ambitiösa projekten kan falla på målsnöret om de ekonomiska förutsättningarna inte är på plats.
1985 Nissan MID4: Japans bortglömda Ferraridödare

Alla känner till historien om hur Honda med sin NSX utmanade och tvingade den europeiska superbilseliten att höja sin standard. Men Nissan var också på gång med en egen utmanare. Konceptbilen MID4 från 1985, och dess uppföljare MID4 II från 1987 med dubbelturbo, var menade att bli Nissans flaggskepp.

Med en 3,0-liters V6-motor på 245 hästkrafter och fyrhjulsdrift hade MID4 alla förutsättningar att bli en framgång. Men av okända anledningar lades utvecklingen ner, och Nissan missade chansen att få den uppmärksamhet som Honda senare fick med NSX. Det är ett klassiskt exempel på hur tidpunkten är avgörande i bilindustrin.
1991 Audi Quattro Spyder: när succén blev dess fall

När Audi presenterade Quattro Spyder på Parissalongen 1991, en tänkt efterträdare till den framgångsrika rallybilen Quattro, var intresset enormt. Över 3 000 personer lade handpenning för den planerade superbilen, som skulle ha en 2,8-liters V6-motor på 170 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Trots det stora intresset och förbokningarna, stoppades projektet ett år senare. Anledningen var logistiska utmaningar, rädsla för skenande kostnader och farhågor om att den fyrhjulsdrivna superbilen skulle kannibalisera på försäljningen av Porsches modeller – ett tydligt tecken på den interna dynamiken inom Volkswagenkoncernen.
1995 Ford GT90: en futuristisk vision som inte passade tiden

När Ford visade upp GT40-konceptet 2002, som sedan blev den produktionsfärdiga GT två år senare, kändes den retroinspirerade designen som det enda naturliga valet för en Ford-superbil. Men bara några år tidigare hade den aldrig tillverkade GT90 presenterat en radikalt annorlunda tolkning av temat.

GT90 gick emot retrotrenden, som ännu inte var på modet, och anammade istället Fords triangulärt inriktade “New Edge”-designspråk. Med en 5,9-liters V12-motor på 730 hästkrafter och bakhjulsdrift var GT90 en kraftfull maskin. Den representerar en intressant sidogren i Fords designhistoria och visar hur snabbt trender kan skifta.
2002 Cadillac Cien: den lyxiga hundraårsgåvan som var för dyr

Cien, spanska för 100, var Cadillacs spektakulära tolkning av märkets “Art and Science”-designspråk, skapad för att fira märkets hundraårsjubileum. Med en 7,5-liters V12-motor på 760 hästkrafter och bakhjulsdrift var den en imponerande bil.

General Motors ledning övervägde seriöst att sätta den i produktion, men panik uppstod över missmatchningen mellan en trolig prislapp på över 2 miljoner svenska kronor och Cadillacs befintliga kundbas. Idén lades på hyllan, vilket visar på svårigheten att etablera ett lyxmärke i ett nytt, högre prissegment.
2004 Chrysler ME Four-Twelve: för vågad satsning under turbulenta tider

Framgången med Fords återfödda GT40-koncept var förmodligen en drivande faktor bakom Chryslers ME Four-Twelve som dök upp två år senare. Namnet avslöjar bilens konstruktion: mittmotor, fyra turboaggregat, 12 cylindrar. Cylindrarna kom från partnern Mercedes, vilket innebar att det inte var en påhittad motor utan en verklig och kraftfull drivlina med 862 hästkrafter.

Men äktenskapet mellan Daimler och Chrysler var på väg att kollapsa, och att ge grönt ljus för en riskfylld superbil med en prislapp på över 5 miljoner svenska kronor ansågs vara en för stor risk. Projektet belyser svårigheterna med samarbeten mellan biltillverkare och hur företagsstrategiska beslut kan påverka produktutvecklingen.
2011 Jaguar C-X75: från turbindrift till Bondfilm

Jaguars C-X75 väckte stor uppmärksamhet när den först presenterades med sin turbindrivna räckviddsförlängare. Även om detta udda drivsystem byttes ut mot en mer konventionell 1,6-liters förbränningsmotor och dubbla elmotorer när Jaguar bekräftade produktionsplanerna för sin första superbil på 20 år, kom den ändå aldrig till produktion.

En handfull prototyper byggdes innan lågkonjunkturen satte stopp för planerna. C-X75 fick dock sin stund i rampljuset när den dök upp i James Bond-filmen Spectre 2015, även om det var V8-drivna stuntbilar som såg ut som C-X75. Två av dessa filmbilar anpassades nyligen för vägbruk av Jaguars tidigare designchef, Ian Callum, vilket ger en glimt av vad som kunde ha blivit.

Från ingenjörsdröm till miljonärsikon: Sagan om Bugatti Atlantic
Jakten på bilhistoriens mest mytomspunna skatt, Bugatti Atlantic, fortsätter. Följ med på en resa bland innovation, tragedier och en försvunnen ikon. I en
Missa inte:
Risk för högre matpriser när regler kring återvinning förändras. News 55
Svensk ekonomi krymper – experten: “Aj aj aj, Thedéen!” E55
Trumps tullar skakar flygindustrin: “Felaktig strategi”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.