Carlos Tavares avslöjar nu sin syn på bilindustrins framtid. Räkna med stora förändringar när hemliga planer avslöjas.
Därför lämnade Carlos Tavares allt – och så lever han nu


Mest läst i kategorin
Den tidigare vd:n för en global fordonskoncern, Carlos Tavares, har brutit tystnaden. Efter att ha lämnat sin post för över sex månader sedan, delar han nu med sig av sina insikter om bilindustrins framtid. Hans tankar kretsar kring konsolidering och nya strategier för europeiska tillverkare, skriver Autonews.
Sammanslagningar är bilindustrins framtid, enligt Carlos Tavares
Tavares, den tidigare vd:n för Stellantis, har nyligen uttalat sig om bilindustrins framtid och den allt större pressen att elektrifiera fordonsflottorna. Han menar att tillverkningen i Europa, i kombination med krav på elektrifiering, sannolikt kommer att leda till fler sammanslagningar av varumärken än någonsin tidigare. Tavares förklarar detta med att företag kommer att hamna i ekonomiska svårigheter, vilket tvingar dem till samarbeten.
Senaste nytt
Europeiska biltillverkare bör satsa på premiumsegmentet
Tavares anser att etablerade europeiska bilmärken kommer att ha svårt att producera elbilar som kan konkurrera med kinesiska tillverkare när det gäller pris. Istället uppmanar han europeiska biltillverkare att fokusera på att skapa mer exklusiva fordon.

Han nämner också att startup-företag som Tesla börjar tappa fart. Trots att Tesla har dominerat elbilsförsäljningen i USA under flera år, tror Tavares att denna verklighet snart kan förändras. Han hänvisar till kundupplevelser med Cybertruck och säger:
“Om du går in på ett socialt nätverk och söker efter Cybertruck-videor kommer du att bli förvånad över den kundupplevelse du ser. Jag tror att de kan göra fantastiska saker, men det betyder inte att de är på en annan planet. Jag tror att vi kan konkurrera med dem.”
Ett nytt kapitel för Stellantis
Tavares kommentarer kommer samtidigt som Stellantis inleder en ny era av ledarskap. Antonio Filosa utsågs till vd den 28 maj. Filosa, som tidigare haft roller som vd för Jeep-märket och chef för Fiat Chryslers verksamhet i Sydamerika, avancerade snabbt inom företaget efter Tavares avgång.
Han befordrades omedelbart till operativ chef innan han fick sin nuvarande vd-titel. Den italienskfödde chefen ska ha valts för sin erfarenhet av amerikanska återförsäljare, en marknad som Stellantis verkar vara fast besluten att vinna tillbaka.
Avskedet från Stellantis och framtidsplaner
Tavares, som är 66 år, uppger att hans avgång från Stellantis skedde under bästa möjliga villkor, driven av en ‘mycket mogen’ diskussion med styrelseordföranden John Elkann. Han njuter nu av frukterna av sitt avgångsvederlag på rapporterade 40 miljoner dollar, motsvarande cirka 434 miljoner svenska kronor. Han säger att han inte hyser något agg: “Jag har inget emot någon. Inte ens de som gjorde mitt liv svårare när jag var vd för Stellantis.”

Sedan han lämnade Stellantis har Tavares tid att ta långa promenader dagligen och tävla med bilar ungefär en gång i månaden. Han använder också en del av sina besparingar för att investera i sin gård, sin vingård i norra Douro-regionen och flera hotell.
Han överväger att köpa en andel i ett litet flygbolag och tittar på möjligheter inom hälsovårds-, artificiell intelligens- och modebranscherna.
“Innan gjorde jag tolv saker per dag”, säger han.
“Nu gör jag fem. Men jag gör dem på ett djupare sätt. Och jag njuter mer än tidigare.”
Tavares, som började på Renault som testförare 1981 och steg i graderna under den kända kostnadsjägaren Carlos Ghosn, blev Stellantis första vd 2021 när företaget bildades genom en sammanslagning av franska PSA och Fiat Chrysler.
Han säger att han har fått flera ‘lockande’ jobberbjudanden från biltillverkare i Asien, men han bestämde sig för att det var dags att återvända till Portugal. Kinesiska biltillverkare har varit på jakt efter europeisk toppchefer inom bilindustrin.
“Jag behövde 45 år för att förstå att det är bättre att arbeta för sig själv än för någon annan”, säger Tavares.
“Mina vänner säger att jag hade rätt att lämna, och att jag lämnade i rätt ögonblick.”

Han blir Stellantis nye vd: “Min stora ära”
Biljätten Stellantis har utsett ny vd – han tillträder 23 juni och efterträder Carlos Tavares som gjorde hastig sorti i december. Antonio Filosa, för
Spänningar med återförsäljare och fackföreningar
Innan sitt abrupta avsked krockade Tavares med styrelsen för Stellantis angående sina planer på att sänka kostnaderna, vilket också upprörde politiker, återförsäljare och fackföreningar. Företaget, som äger 14 bilmärken, inklusive Citroën, Dodge, Jeep och Fiat, utfärdade en vinstvarning i september.
Tavares strikta kostnadskontroller – som att byta ut metalldelar mot plastdelar på robusta fordon – alienerade kunder till vissa märken, inklusive Ram och Chrysler. Återförsäljare, som var belastade med höga priser, hade svårt att flytta lager. Fackföreningen UAW genomförde en offentlig kampanj för att få Tavares sparkad.
Tavares ångrar sin konflikt med Stellantis amerikanska återförsäljare. Han erkänner att ‘massor av saker’ kunde ha gjorts annorlunda, men att han tar ansvar för att inte ha kunnat övertyga amerikanska återförsäljare att stödja hans strategiska beslut.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
“Återförsäljarna i USA ville inte stödja det vi försökte göra, vilket är mitt ansvar”, säger han.
“Många saker kunde ha gjorts annorlunda, men det spelar ingen roll. Företaget är lönsamt.”
Stellantis vinstvarning kom när andra europeiska företag också mötte motvind från en global nedgång i efterfrågan på nya bilar. Tavares nämner att Renault var den enda stora biltillverkaren i Europa som inte utfärdade en vinstvarning 2024. Branschens utmaningar har bara vuxit.
Den amerikanska regeringens tullar driver upp kostnaderna och stör leveranskedjorna inom bilindustrin, och europeiska biltillverkare möter en växande regleringsbörda i EU, och stark konkurrens inom elbilar från kinesiska konkurrenter.
I april sålde BYD Co. fler fordon i Europa än Tesla. “Naturligtvis gör tullarna saker värre, men tullarna kommer inte att vara för evigt”, säger Tavares.

Toppchefen flyr sjunkande skepp – med 380 miljoner kronor på fickan
Företaget går dåligt och Stellantis förra vd avgick. Men det var inte bara sura miner då han plockar ut en rejäl fallskärm. Carlos Tavares, tidigare vd
Missa inte:
Kommunal varslar om strejk – 50 000 vårdanställda berörs. News 55
Trängselskatt på E4 för billigare kollektivtrafik till Arlanda. E55
Saab – en bubbla nu, i framtiden eller aldrig? Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.