Dagens PS

Därför försvann slangarna ur bildäcken – tubeless förändrade bilindustrin

bil
Däck med innerslang fungerade genom ett separat luftfyllt gummirör som höll däcket spänt mot fälgen. (Foto: Canva)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 09 dec. 2025Publicerad: 09 dec. 2025

Bensin, säkerhet och effektivitet stod i centrum när däcktekniken tog ett avgörande kliv som fortfarande påverkar kostnader, drift och prestanda.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I bilindustrin sker de verkligt avgörande förändringarna ofta långt från rampljuset.

Ett sådant teknikskifte är övergången från däck med innerslang till tubeless.

Beslutet fattades inte av komfortskäl utan av hårda krav på säkerhet, driftsäkerhet och ekonomi när bilarna blev snabbare, tyngre och allt mer beroende av effektiv bensinförbrukning. Det skriver Jalopnik.

Historien börjar redan på 1800 talet när vulkaniserat gummi gjorde luftfyllda däck möjliga.

I början av 1900 talet blev däck med innerslang standard i bilindustrin.

Konstruktionen var enkel men sårbar.

När farten ökade blev nackdelarna tydliga.

Slangdäcken blev en säkerhetsrisk

Däck med innerslang fungerade genom ett separat luftfyllt gummirör som höll däcket spänt mot fälgen.

ANNONS

Problemet var friktionen mellan slang och däck.

Vid högre hastigheter byggdes värme upp snabbt vilket ökade risken för punkteringar och plötsliga tryckförluster.

För bilister innebar det fler driftstopp, högre servicekostnader och inte minst säkerhetsrisker.

En punktering med slang resulterade ofta i omedelbar luftförlust, något som vid motorvägsfart kunde få allvarliga konsekvenser.

Läs mer: Alpines nya helt eldrivna roadster siktar på att utmana Porsche 911 – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Tubeless blev industristandard

Genombrottet kom efter andra världskriget när den slanglösa lösningen utvecklades kommersiellt.

Däcket tätade då direkt mot fälgen och höll luften utan separat slang.

Resultatet blev lägre vikt, bättre värmeavledning och betydligt långsammare luftläckage vid punktering.

ANNONS

Den tekniska förbättringen sammanföll med ett större skifte i bilindustrin.

Bilar blev snabbare, körsträckorna längre och kraven på stabil bränsleekonomi ökade.

Ett lättare hjul med lägre rullmotstånd bidrog direkt till lägre bensinförbrukning och jämnare köregenskaper.

Ekonomi och drift avgjorde

För tillverkare var kalkylen tydlig.

Tubeless innebar färre garantiärenden, enklare reparationer och bättre kundnöjdhet.

För bilägaren blev vinsten tydlig i form av lägre servicekostnader, färre haverier och förbättrad säkerhet i vardagstrafiken.

Även om ny teknik som run flat och avancerade gummiblandningar ständigt utvecklas vilar grunden fortfarande på samma princip.

Slanglösa däck erbjuder den bästa balansen mellan komfort, säkerhet och effektivitet.

ANNONS

Därför försvann slangarna och därför är tubeless fortfarande normen i en bilindustri där varje procent räknas.

Missa inte:

Mercedes-Benz GLB gör entré med eldrift och plats för sju – Dagens PS

Experternas dom om Audis oväntade återkomst – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS