En ny undersökning visar att svenskar välkomnar ett elbilspremien för elbilar, speciellt de som bor på landsbygden och har lägre inkomster.
Därför är norrlänningarna extra sugna på elbilspremien


Mest läst i kategorin
Detta stöd på drygt 3,3 miljarder kronor mellan 2026 och 2032 är en del av Sveriges bidrag till EU:s sociala klimatfond. Syftet är att göra det enklare för hushåll med mindre ekonomiska resurser att byta till en elbil.
Resultaten pekar på att många är positiva, även om synen på stödet skiljer sig åt beroende på var man bor och hur mycket man tjänar.

Många vill se särskild elbilspremie
En stor del av Sveriges befolkning, närmare sex av tio, är positivt inställda till att införa en riktad klimatbonus för elbilar. Det visar en Sifo-undersökning som bilförmedlaren Kvdbil har beställt.
Hur positiv man är varierar dock stort beroende på ens egen ekonomi, ålder och var i landet man bor. Allra mest stöd finns bland dem med lägst inkomster. Bland dem som tjänar mindre än 22 000 kronor i månaden är hela 66 procent för en sådan elbilspremie.
I gruppen med högre inkomster, de som tjänar 65 000 kronor eller mer i månaden, är bara 52 procent positiva, medan 42 procent är negativa till idén.

Daniel Odsberg, som är försäljningschef på Kvdbil, lyfter fram hur viktigt det är att stödet går till dem som behöver det mest. Han menar att det är nödvändigt för att alla ska kunna vara en del av den gröna omställningen.
“Om vi menar allvar med att alla ska kunna delta i den gröna omställningen, måste stödet riktas till dem som har störst behov – men som har svårast att ta steget”, säger Odsberg.

Rödgröna löften driver upp bensinpriser: SD varnar
Bensinpriserna är ständigt i fokus i Sverige, och debatten om framtiden för våra drivmedelskostnader blir allt hetare. Två debattartiklar från
Begagnade elbilar – en nyckel till framgång
För att klimatbonusen verkligen ska göra skillnad, anser Odsberg att stödet även borde omfatta begagnade elbilar. Marknaden för begagnade elbilar har vuxit snabbt. Under 2024 ökade försäljningen av begagnade elbilar med nästan 66 procent. Utbudet är stort, och priserna har fallit tydligt, särskilt för de billigare modellerna.
Hos Kvdbil säljer de flest elbilar i prisklassen mellan 100 000 och 200 000 svenska kronor. En ny elbil kostar ofta tre gånger så mycket. Genom att inkludera begagnade elbilar i bonusen kan fler hushåll få möjlighet att byta till eldrift.
“Många tror att elbilar är för dyra, men begagnatmarknaden visar en annan bild”, förklarar Odsberg.
Han påpekar att det finns ett stort utbud av begagnade elbilar i alla prisklasser – från enklare modeller för under 100 000 svenska kronor till mer lyxiga alternativ för över 500 000 svenska kronor. Att inkludera begagnade elbilar i klimatbonusen ses därför som ett effektivt sätt att göra det lättare att byta till elbil och ge omställningen den knuff som behövs för att nå hela vägen, enligt Kvdbil.

Platt fall för elbilar i Sverige – “behov av stöd”
Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, konstaterar att Sverige inte längre är “ett föregångsland för elbilar”. Fortfarande går
Norrlänningar mest positiva till stödet
Synen på den nya klimatbonusen skiljer sig också åt mellan olika delar av landet. I Övre Norrland är stödet överlägset starkast, där 71 procent tycker att det är en bra idé. Som jämförelse är 58 procent positiva i storstadsregionerna, vilket är ungefär samma som rikssnittet. I Sydsverige är intresset svalare, där bara hälften stöder förslaget.
När svenskarna får säga vilka grupper som borde få ta del av klimatbonusen toppar glesbygdsbor listan. Hela 68 procent vill att de ska prioriteras. Efter dem kommer låginkomsttagare, med 46 procent, och pensionärer, med 33 procent.
Färre vill att bonusen ska gå till yngre under 30 år, 19 procent, eller till småföretagare, 17 procent. I Övre Norrland tycker hela 85 procent att bonusen bör gå till glesbygdsbor, och även 50 procent vill att låginkomsttagare ska få stödet.
Naturvårdsverket lämnade sitt förslag till regeringen förra veckan. Nästa steg är att regeringen tar fram ett upplägg att presentera för EU-kommissionen. Om allt går enligt plan kan den nya klimatbonusen börja gälla från januari 2026. Förslaget som Naturvårdsverket har lagt fram omfattar både nya och begagnade elbilar.

Nya klimatbonusen: Kan du bli en av de utvalda?
Regeringen planerar att återinföra en klimatbonus för att stimulera inköp av elbilar, både nya och begagnade. Till skillnad från tidigare bonusar kommer
Missa inte:
28 miljoner: Astrid Lindgrens värld vinner kamp mot staten. News 55
Så skyddar du arvet – när äktenskapsförord inte räcker. E55
Kinas drag kan utradera svensk vinst: “10 dagar räcker”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.