Nej, det är inte luftkonditioneringen som slukar räckvidd hos elbilen. En ny studie avslöjar den verkliga räckviddsboven.
Dålig räckvidd på elbilen? Skyll inte på AC:n


Mest läst i kategorin
Höga temperaturer och därmed hög användning av AC i elbilen har länge varit ett hett, ursäkt ordvitsen, ämne bland elbilsförare.
Frågan har varit hur mycket det påverkar räckvidden hos bilen. Nu kommer svaren.
Geotab, en leverantör av uppkopplade billösningar, har gjort en detaljerad analys av mer än tre mljoner elbilsresor, med ett slående resultat.
Svaret på frågan ovan är att det inte är AC:n utan hastigheten som är den intressanta räckviddsboven.
Luftmotståndet spelar en avgörande roll, skriver tyska Chip. Effekterna är särskilt märkbara vid temperaturer runt 30 grader C och hastigheter på 80-130 km/h.
Luftkonditioneringen spelar däremot en mindre roll.
Scanias ellastbil slår rekord. Dagens PS
Kan skilja 40 procent
Geotab visar upp ett talande exempel. En elektrisk skåpbil med ett 65 kWh-batteri kan göra cirka 230 kilometer med en hastighet av 80 km/h.Vid 97 km/h sjunker räckvidden till 195 kilometer, vid 112 km/h till 166 och vid 128 km/h till endast 142 kilometer.
Den högre hastigheten kan alltså ge en räckviddsförlust på nästan 40 procent.
Samma effekt kan ses i sedan-modeller, om än i lägre grad, noterar Geotab. Räckvidden där minskar med cirka 28 procent, från 446 kilometer vid 80 km/h till 322 kilometer vid 128 km/h.

Ökar med hastigheten
De fysiska sambanden för exemplen är att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten.
Om man fördubblar hastigheten fyrdubblas luftmotståndet och energiförbrukningen ökar i motsvarande grad, betydligt mer än med luftkonditioneringen.
“Förare är ovilliga att slå på luftkonditioneringen i varmt väder. Men våra data visar att de största räckviddsförlusterna sker främst vid höga hastigheter”, förklarar Charlotte Argue, hållbarhetschef hos Geotab.
“Att köra bara 16 till 24 km/h långsammare kan öka räckvidden med mer än 20 procent, beroende på fordon.”
Påverkar men inte lika mycket
Att slå på luftkonditioneringen i en elbil påverkar naturligtvis, om än i lägre grad, energiförbrukning. Effekten är särskilt märkbar vid långsam körning på sommaren vid höga temperaturer, eftersom luftmotståndet då spelar en försumbar roll.
I ett sådant scenario blir luftkonditioneringens betydelse för räckvidden större, men ju snabbare du kör desto mindre relevant blir utetemperatur och AC för räckvidden, jämfört med hur hastigheten påverkar.
”Moderna elbilar har allt större batterier och kan enkelt klara de flesta vardagliga resor på en enda laddning, även vid kommersiell användning”, säger Charlotte Argue.
”Ändå är räckvidden, oavsett om det gäller elbilar eller förbränningsmotorer, fortfarande ett dynamiskt värde. Det beror alltid på temperaturen, ruttprofilen, trafiken och naturligtvis körstilen.”
Stor fraktjätte säger nej till elbilar: “Kan inte garantera säkerheten”. Dagens PS
Kritiken växer mot EU:s elbilsplan: “Går inte enligt plan”. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.