Dagens PS

Cybertruck på hög: Hårt fall för Musks marsbil

Protester mot Tesla och och Elon Musk har skapat ett lager av osålda Cybertruckar. (Foto: Rebecca Blackwell AP/TT)
Protester mot Tesla och och Elon Musk har skapat ett lager av osålda Cybertruckar. (Foto: Rebecca Blackwell AP/TT)
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska
Uppdaterad: 12 maj 2025Publicerad: 12 maj 2025

Teslas hajpade Cybertruck faller som en sten. Över 10 000 truckar står nu osålda i USA, ett gigantiskt bakslag för den futuristiska pickupen som lanserades med pompa och ståt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förväntningarna på Cybertruck var höga: upp till 250 000 fordon skulle säljas årligen. Men nu spekulerar branschanalytiker i att Tesla får kämpa för att ens nå 20 000 sålda exemplar per år.

Med ett snittpris på 79 000 dollar representerar det osålda lagret ett värde på nära 808 miljoner dollar, nära två kvartals försäljning. Och det krymper inte.

Enligt siffror från ArenaEV och TeslaInfo.com, som refereras i Newsweek, märks en kraftig avmattning i efterfrågan på Teslas uppmärksammade Cybertruck-modell.

Den futuristiska pickupen, med nära koppling till Elon Musks och SpaceX allt mer uttalade ambitioner att erövra mars, har inte haft önskad framgång på jorden. Moddade versioner av Cybertruck har föreslagits skickas upp för att samla stenprover på den röda planeten, enligt Geekwire. Men här ligger de på hög.

Cybertruck lanserades med pompa och ståt, men succén har uteblivit (Foto: Ringo H.W. Chiu AP/TT)
Cybertruck lanserades med pompa och ståt, men den stora succén har uteblivit (Foto: Ringo H.W. Chiu AP/TT)

Pressas hårt av kritik mot Elon Musk

Hela Tesla-varumärket har de senaste månaderna pressats hårt av kritik kopplad till Elon Musks politiska engagemang i effektiviseringsprogrammet DOGE (Department of Government Efficiency), CNN rapporterar om protester och bojkotter i hela USA, under The Tesla Takedown-rörelsen.

Newsweek skriver om vandaliserade fordon och mobbning av Tesla-ägare. Och i DN kan vi läsa om förbittrade svenskar som sätter upp dekaler i bakrutan på sin Tesla med texten: “Sorry, I bought a Tesla before I knew Elon was an Asshole”.

Sammantaget har varumärkets skadats och försäljningen är pressad, både i USA och internationellt.

Läs även: Teslas Cybertruck största bilfiaskot i modern tid. Dagens PS.

ANNONS

Senaste nytt

Erkänner utmaningar för cybertruck

Tesla har ännu inte kommenterat de snabbt växande Cyber-truck lagren, men i bolagets senaste kvartalsrapport erkänner Elon Musk utmaningarna.

“Förändrad politisk opinion och osäkerhet i energimarknaderna kan påverka efterfrågan negativt på kort sikt”, heter det enligt Newsweek.

ANNONS

Samtidigt betonar företaget sin långsiktiga satsning på AI och robotik.

Ny version med färre funktioner

En ny version av Cybertruck med bakhjulsdrift har nyligen lanserats – med samma batteripaket som fyrhjulsdrivna modellen, men med färre funktioner.

Enligt uppgifter kan planerna på flera olika batteristorlekar och även räckviddsförlängare ha slopats till följd av lägre produktionsvolym och dämpad efterfrågan. Det är en taktik Tesla använt tidigare, till exempel när Model S och X förenklades efter att Model 3 och Y slog igenom brett.

Möjligheten att reservera räckviddsförlängaren försvann nyligen från företagets webbplats, vilket tyder på problem. Tidiga köpare som betalat för tillvalet har rätt till full återbetalning, skriver Arena EV.

Elon Musk har antytt att han nu trappar ned sitt engagemang i DOGE för att fokusera mer på Tesla. Frågan är om det räcker för att återställa förtroendet – och få fart på försäljningen av Cybertruck.

Läs även: Historiskt beslut, inför omedelbart investeringsstopp i Tesla. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS