Cupra Born är modellen som ska förändra spelplanen för det spanska prestandamärket. En ”game changer”, lovar Cupras vd Wayne Griffiths.

ANNONS

Seats prestandamärke Cupra har nu lanserat sin första elbil Cupra Born. Bilen har höga förväntningar på sig, bland annat från ägaren Volkswagen, vars koncernchef Herbert Diess benämnt lanseringen  som en  ”historisk möjlighet”.

Cupra Born
Volkswagens koncernchef har kallat Cupra Born för en ”historisk möjlighet”. (Foto: Cupra)
Cupra Born
Cupra Born har designats i Spanien och ska produceras i Tyskland. (Foto: Cupra)

”Cupra Born är en ”game-changer” på elbilsmarknaden och impulsen till företagets transformation. Cupra Born levererar stimulerande design, omedelbar prestanda och erbjuder en räckvidd på mer än 500 km, och bidrar till att minska de globala koldioxidutsläppen och ta oss till våra europeiska miljömål. Men det är inte allt”, säger Wayne Griffiths, vd för Cupra och Seat i ett pressmeddelande.

Börjar produceras i september i år

Modellen är utvecklad i Martorell utanför Barcelona i Spanien och produktionen drar igång i september i år i fabriken i tyska Zwickau. Bilen är tänkt att leda Cupras expansion till nya marknader, med en kombination av elektrifiering och prestanda.

Bilen erbjuds med två olika effekter, 150 hästkrafter (110 kW) och 204 hästkrafter (150 kW). Det senare paketet erbjuds också med tillägget e-Boostpaketet som ökar motoreffekten till 231 hästkrafter (170 kW). Båda effekterna har ett vridmoment på 310 nm.

Cupra Born
Bilen börjar produceras i september i år. (Foto: Cupra)

Litiumjonbatteriet har respektive nettokapacitet på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Med batteriet på 77 kW får bilen en räckvidd på 540 kilometer enligt WLTP-standarden.

Satsar på nästa generation

Bilen är tänkt att erövra nya marknadsandelar genom att locka kunder som aldrig kommit i kontakt med Cupra tidigare.

ANNONS
ANNONS

”Med emotionell sportighet vill vi att Cupra Born ska få nästa generation unga utmanare att vara delaktiga i denna utveckling. Därför kommer Cupra att använda okonventionella vägar för att nå nya människor och ta varumärket Cupra bortom det traditionella”, säger Wayne Griffiths.

Läs mer: Elbilar gasar Spanien ur krisen