Dagens PS

Changan växlar upp: Avatr och Nevo på väg till Europa

Med över två decennier i Europa, inklusive forsknings- och utvecklingscenter i Storbritannien, Italien och Tyskland, har Changan kapacitet att ta fram produkter anpassade efter europeiska konsumenters behov. (Foto: Changan Automobile)
Med över två decennier i Europa, inklusive forsknings- och utvecklingscenter i Storbritannien, Italien och Tyskland, har Changan kapacitet att ta fram produkter anpassade efter europeiska konsumenters behov. (Foto: Changan Automobile)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 dec. 2025Publicerad: 06 dec. 2025

Changan laddar om för en europeisk expansion där Avatr och Nevo spelar huvudrollerna, med bredare modellutbud och lokala fabriksplaner.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Changan växlar upp i Europa när två av märkets elbilsgrenar, Avatr och Nevo, förbereds för lansering före 2027. Ett steg som visar hur snabbt kartan ritas om när kinesiska tillverkare söker fotfäste på den europeiska marknaden.

Nya märken på väg över gränsen

Vid sidan av Deepal, som redan rullats ut i flera europeiska länder, planerar Changan nu att introducera modeller från både Avatr och Nevo.

Under bolagets evenemang i Mainz tidigare i år visades bland annat Nevo E07 och Avatr 11 upp, två modeller som pekar på hur brett Changan vill rikta sig, skriver Reuters.

Nevo placerar sig mot familjer och vardagsbruk, medan Avatr kliver in i ett mer påkostat segment.

Avatr ska locka den mer förmögna kundgruppen. (Foto: Avatr)
Avatr ska locka den mer förmögna kundgruppen. (Foto: Avatr)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

En portfölj som breddas i snabb takt

Changan har kommunicerat att åtta modeller ska lanseras i Europa före 2027. Deepal S07 leder vägen och får snart sällskap av den mindre Deepal 05. Därefter fyller märket på med tre modeller 2026 och ytterligare tre 2027.

Även om detaljerna ännu är få nämns Nevo E07 och Avatr 11 samt Avatr 12 som troliga kandidater.

ANNONS

Bilarna väntas komma med olika drivlinor: rena elbilar, laddhybrider och så kallade range-extenders där en förbränningsmotor laddar batteriet.

Här är några av Deepals modeller. (Foto: Deepal)
Här är några av Deepals modeller. (Foto: Deepal)

Teknik som siktar på europeiska preferenser

Den större Nevo E07 bygger på en åttahundravoltsplattform och ska enligt kinesiska körcykeln nå mellan 520 och 650 kilometer beroende på batteri. Modellen sticker ut med sin bakdel som påminner om en sluten pickup, en form som lär väcka nyfikenhet bland europeiska köpare.

Avatr-modellerna får mer kraft, upp till 425 kW, och räckvidder upp till 730 kilometer enligt samma teststandard.  

Klaus Zyciora, global designchef, betonar att företaget är öppet för att lansera fler typer av drivlinor om efterfrågan finns. Han lyfter också möjligheten att ta in lätta transportfordon, något som visar att Changan vill bredda sin närvaro bortom personbilar.

Nevo är en annan modell man vill lansera i Europa. (Foto: Changan Automobile)
Nevo är en annan modell man vill lansera i Europa. (Foto: Changan Automobile)

Fabriksplaner och marknadsstrategi

Changan förbereder etableringen av en europeisk fabrik. Ett sådant steg skulle minska importkostnader och undvika unionens tullar på elbilar tillverkade i Kina. Samtidigt skulle det ge märket en lokal närvaro som många europeiska kunder uppskattar.

ANNONS

Med fler kinesiska aktörer redan närvarande – från BYD till Xpeng och Zeekr – kliver Changan in i ett fält som förändras snabbt.

Strategin bygger på att möta olika målgrupper: Deepal med fokus på körglädje, Changan för familjer och Avatr i ett mer exklusivt fack. Tillsammans formar de en palett som kan ge märket en stadig grund när konkurrensen hårdnar.

En vecka av ras, rök och ren nostalgi – här är toppnyheterna

Fem historier dominerar bilvärlden just nu – från rasande oljepriser till Mustangens nostalgiväckta comeback. En vecka kan kännas som ett helt decennium i

Missa inte:

Experten om förändringen av svensk pension: “Faktiskt ett svek”. News 55

Ukraina bygger egen AI – för säkerhets skull. Realtid

Sparkapitalet: Så får du bäst betalt för din husbil eller veteranbil. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS