Kinesiska BYD introducerar elbils-plattformen med extrem laddhastighet och planerar lansering i Europa med ett eget laddnätverk.
BYD lovar blixtladdning i Europa – nästa år


Mest läst i kategorin
BYD har introducerat sin nya ”Super e-Platform”, en 1 000-voltsarkitektur där laddning upp till 1 000 kW möjliggörs. I Kina har modeller som Han L EV och Tang L EV visats kunna ta emot cirka 400 km räckvidd på bara fem minuters laddning, skriver bland annat Car News China.
Detta tar elbilsladdning närmare tankningstiden för en bensinbil, vilket varit ett centralt argument för BYD.
Europa blir nästa steg – med laddnätverk
BYD har bekräftat att den extremt högpresterande laddtekniken ska introduceras i Europa. På den mässan IAA Mobility 2025 i München bekräftade företaget att lanseringen av laddnätverket för Europa är på gång och att man siktar på 200-300 stycken megawatt-snabbladdare till andra kvartalet 2026.
Mercedes lämnar Denza – BYD tar över helt
Mercedes har sakta dragit sig ur sitt delade varumärke och till sist, klivit ur helt. Denza är nu helt och hållet BYD:s. Mercedes-Benz har sålt sin
Utmaningen är inte bara bilarna utan även infrastrukturen — hög effekt kräver robusta lösningar för nätanslutning, energilagring och kablage.
En intressant detalj: i Kina har vissa modeller två laddkablar för att nå hela effekten. Men BYD rapporteras i Europa övergå till endast en kabel (via CCS-kontakten) för upp till 1 000 kW laddning.
Senaste nytt
Modellutbud och premiumsatsning
I Kina finns redan modellerna Han L och Tang L baserade på plattformen. I Europa pekas premium-märket Denza ut som kanal för tekniken, där modeller som Z9 GT och D9 MPV är under introduktion.
Lanseringen för Europa är något fördröjd men siktas till första kvartalet 2026 enligt mediakällor.
Varför laddhastigheten spelar roll
Laddningstiden har varit ett kvarvarande hinder för elbilars breda acceptans. BYD menar nu att med sin teknik blir laddningen lika snabb som tankningen av ett bensin eller dieselfordon.
För svenska användare innebär detta att långresor med elbil kan likna upplägget med fossilt fordon – kortare stopp och snabb vidarefärd.
Kinesiska elbilstillverkaren trotsar EU-tullar – satsar på lyx
Denza, det kinesiska elbilsmärket ägt av BYD, siktar på Europa. Detta trots nya EU-tullar på kinesiska elbilar. I en exklusiv intervju med Autocar
Infrastruktur och tekniska utmaningar
Att realisera 1 000 kW laddning kräver mer än bara bilen – laddstationer med energilager och nätkopplingar krävs. I Kina har BYD redan börjat med kombinationen laddare plus batterilager för att hantera nätbegränsningar.
I Europa återstår utmaningar som kabelstandarder, kylning, elkablar och godkännanden. BYD har sagt att deras lösning i Europa kräver betydligt mindre effekt från nätet (50-100 kW) tack vare integrerade batterier i laddstationen.
Vad betyder det för Sverige och Europas elbilist?
För svenska och europeiska köpare innebär BYD:s satsning att laddinfrastrukturen kan bli mer konkurrenskraftig och laddtiderna kortare.
Om de 200-300 megawattstationerna når fram enligt plan blir det ett rejält kliv upp från dagens toppnivåer (ofta 350-400 kW för toppmodeller).
Tekniken är dock initialt knuten till modeller byggda för den högre spänningen och effekten. Det betyder att vanliga elbilar under övergångsfasen inte nödvändigtvis drar full nytta av tekniken.
Kinesisk lyxbil tar sikte på Europa
En bil född genom samarbete mellan BYD och Mercedes, Denza, ska konkurrera med Porsche och väntas snart komma till Europa. Här kommer Denza Z9 GT. Denza,
Missa inte:
Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55
Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid
Svenska kronan fortfarande bäst. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












