Dagens PS

BYD lovar blixtladdning i Europa – nästa år

BYD lovar snabbladdning till Europa redan nästa år. (Foto: Denza)
BYD lovar snabbladdning till Europa redan nästa år. (Foto: Denza)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 dec. 2025Publicerad: 09 dec. 2025

Kinesiska BYD introducerar elbils-plattformen med extrem laddhastighet och planerar lansering i Europa med ett eget laddnätverk.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

BYD har introducerat sin nya ”Super e-Platform”, en 1 000-voltsarkitektur där laddning upp till 1 000 kW möjliggörs. I Kina har modeller som Han L EV och Tang L EV visats kunna ta emot cirka 400 km räckvidd på bara fem minuters laddning, skriver bland annat Car News China.

Detta tar elbilsladdning närmare tankningstiden för en bensinbil, vilket varit ett centralt argument för BYD.

Europa blir nästa steg – med laddnätverk

BYD har bekräftat att den extremt högpresterande laddtekniken ska introduceras i Europa. På den mässan IAA Mobility 2025 i München bekräftade företaget att lanseringen av laddnätverket för Europa är på gång och att man siktar på 200-300 stycken megawatt-snabbladdare till andra kvartalet 2026.

Mercedes lämnar Denza – BYD tar över helt

Mercedes har sakta dragit sig ur sitt delade varumärke och till sist, klivit ur helt. Denza är nu helt och hållet BYD:s. Mercedes-Benz har sålt sin

Utmaningen är inte bara bilarna utan även infrastrukturen — hög effekt kräver robusta lösningar för nätanslutning, energilagring och kablage.

En intressant detalj: i Kina har vissa modeller två laddkablar för att nå hela effekten. Men BYD rapporteras i Europa övergå till endast en kabel (via CCS-kontakten) för upp till 1 000 kW laddning.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Modellutbud och premium­satsning

I Kina finns redan modellerna Han L och Tang L baserade på plattformen. I Europa pekas premium-märket Denza ut som kanal för tekniken, där modeller som Z9 GT och D9 MPV är under introduktion.

ANNONS

Lanseringen för Europa är något fördröjd men siktas till första kvartalet 2026 enligt mediakällor.

Varför laddhastigheten spelar roll

Laddningstiden har varit ett kvarvarande hinder för elbilars breda acceptans. BYD menar nu att med sin teknik blir laddningen lika snabb som tankningen av ett bensin­ eller diesel­fordon.

För svenska användare innebär detta att långresor med elbil kan likna upplägget med fossilt fordon – kortare stopp och snabb vidarefärd.

Kinesiska elbilstillverkaren trotsar EU-tullar – satsar på lyx

Denza, det kinesiska elbilsmärket ägt av BYD, siktar på Europa. Detta trots nya EU-tullar på kinesiska elbilar. I en exklusiv intervju med Autocar

Infrastruktur och tekniska utmaningar

Att realisera 1 000 kW laddning kräver mer än bara bilen – laddstationer med energilager och nät­kopplingar krävs. I Kina har BYD redan börjat med kombinationen laddare plus batterilager för att hantera nät­begränsningar.

I Europa återstår utmaningar som kabelstandarder, kylning, elkablar och godkännanden. BYD har sagt att deras lösning i Europa kräver betydligt mindre effekt från nätet (50-100 kW) tack vare integrerade batterier i laddstationen.

Vad betyder det för Sverige och Europas elbilist?

ANNONS

För svenska och europeiska köpare innebär BYD:s satsning att ladd­infrastrukturen kan bli mer konkurrenskraftig och ladd­tiderna kortare.

Om de 200-300 megawattstationerna når fram enligt plan blir det ett rejält kliv upp från dagens toppnivåer (ofta 350-400 kW för toppmodeller).

Tekniken är dock initialt knuten till modeller byggda för den högre spänningen och effekten. Det betyder att vanliga elbilar under övergångsfasen inte nödvändigtvis drar full nytta av tekniken.

Kinesisk lyxbil tar sikte på Europa

En bil född genom samarbete mellan BYD och Mercedes, Denza, ska konkurrera med Porsche och väntas snart komma till Europa. Här kommer Denza Z9 GT. Denza,

Missa inte:

Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55

Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid

Svenska kronan fortfarande bäst. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS