En ny incident med en Xiaomi YU7 Max har väckt uppmärksamhet efter att videor visat fordonets bromsar fatta eld under ett mediatest.
Brinnande bromsar? Helt okej enligt Xiaomi


Mest läst i kategorin
Trots de dramatiska bilderna, där temperaturen på bromsbeläggen uppmättes till över 600 grader Celsius, menar Xiaomi att situationen var “helt normal” då bromsarna fortsatte att fungera utan problem.
Sådan här händelser visar hur svårt det är att få bromsarna i snabba elbilar att fungera perfekt när man kör dem hårt på bana.
En glödande debut på banan
Under ett nyligen genomfört mediatest på Tianjins V1-bana, arrangerat av Dongchedi, upplevde den nya el-suven Xiaomi YU7 Max en incident där bromsarna fattade eld. Filmer från händelsen visar hur bromsarna på en YU7 Max i depån brann, med en uppmätt temperatur på 619 grader Celsius.

Detta är en temperatur nära smältpunkten för aluminium och har naturligtvis väckt frågor kring fordonets säkerhet, speciellt med tanke på att YU7 Max är en kraftfull suv med 682 hästkrafter och ett vridmoment på 866 Newtonmeter från sina dubbla elmotorer.
Xiaomis förklaring: Organiska material och “Master Mode”
Xiaomi har kommenterat incidenten i en online Q&A-session och förklarat att branden orsakades av organiska material i de lågmetalliska bromsbeläggen.
Enligt företaget är det “helt normalt” att dessa material kan antändas tillfälligt när bromsarna överstiger 600 grader Celsius. De framhåller att bromsfunktionen inte påverkades och att systemet fortsatte att fungera korrekt.
Vidare klargjorde Xiaomi att fordonet vid tillfället inte använde sitt “Master Mode” med “Enhanced Energy Recovery” fullt ut. Denna funktion, som kan leverera upp till 0,2 G i regenerativ bromskraft, minskar belastningen på de mekaniska bromsarna och hjälper till att hantera värmeutvecklingen.
Utan denna funktion vilar hela bromsbördan på friktionsbromsarna, vilket i kombination med bilens vikt på cirka 2,3 ton, pressade bromsarna till deras gränser, skriver Car News China.

Skillnaden mellan bromsbelägg och bankörning
Det är viktigt att notera att denna händelse skiljer sig från tidigare rapporterade bromsproblem med andra Xiaomi-bilar, som i slutet av förra året ledde till allvarliga olyckor för två SU7-sedaner på grund av totala bromsfel. I de fallen verkade problemen bero på bromskomponenter som inte alls var avsedda för bankörning. Däremot ska beläggen och skivorna på YU7 i det aktuella fallet vara anpassade för tuffare användning.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
De flesta standardbromsbelägg i personbilar använder sig av organiska (NAO) eller lågmetalliska keramiska material, optimerade för daglig körning och komfort. Dessa material fungerar optimalt under 400 grader Celsius men kan uppvisa försämrad prestanda vid högre temperaturer.
Experter rekommenderar att uppgradera till prestandabelägg som tål temperaturer på 650–700 grader Celsius för bankörning, samt att överväga ytterligare uppgraderingar som hålborrade skivor, högkokande bromsvätska och stålomspunna bromslangar.
En produktionsutmaning mitt i succén
Incidenten kommer i en tid av enorm efterfrågan på Xiaomi YU7. Företaget rapporterade hela 289 000 beställningar inom en timme efter lanseringen och 240 000 låsta beställningar inom de första 18 timmarna, vilket i praktiken har sålt slut produktionskapaciteten till början av 2027.
Xiaomis fabrik i Peking har två produktionsfaser, F1 som varit i drift sedan mars 2024 och F2 som planeras starta massproduktion i juli, var och en med en årskapacitet på 150 000 enheter. Företaget har även förvärvat mark för en tredje fas (F3), men ingen tidsplan har offentliggjorts. Balansen mellan produktionen av YU7 och SU7 kvarstår som en utmaning.

Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher
En serie uppseendeväckande incidenter där Volvobilar skenat i parkeringsgarage har satt fokus på bilmärkets säkerhet. Senast i raden hängde en Volvo
Missa inte:
Xiaomi SU7: dödlig krasch avslöjar potentiella brister. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.