Dagens PS

Bottennotering – "verkligheten börjar komma ikapp Tesla i Kina"

Det börjar bli tufft för Tesla i Kina med försäljningen av nya elbilar. (
Det börjar bli tufft för Tesla i Kina med försäljningen av nya elbilar. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 25 nov. 2025Publicerad: 25 nov. 2025

Siffrorna pekar inte i den riktning Tesla hade önskat. Det är en bottennotering för elbilsjätten i Kina där konkurrensen med inhemska biltillverkare börjar bli alltför besvärlig.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Ett ras på över 5 procent på en månad.

Teslas kinesiska marknadsandel för elbilar krympte till 3,2 procent i oktober, från 8,7 procent en månad tidigare.

Katastrofsiffror för Tesla

Oktobersiffrorna har med andra ord inte varit så dåliga för Tesla under den senaste treårsperioden.

Många kineser har det inte så gott ställt för närvarande och de köper hellre elbilar från inhemska tillverkare än dyra Tesla-modeller, där man ofta får mycket för pengarna genom att välja en kinesisk elbil.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

Många konkurrenter i Kina

Konkurrensen är en svidande huvudvärk för Elon Musk, och den ser inte ut att bli bättre i takt med att nya modeller bland konkurrenterna rullar ut på de kinesiska vägarna.

Numera går det att köpa en ny elbil för en bit under 100 000 kronor, i Kina.

Valuta för pengarna

ANNONS

Då får kunden en Geome Xingyuan från Geely, och många tycker att det är mycket valuta för pengarna, betydligt mer än man får för en dyr Tesla.

Under oktober lyckades Tesla bara sälja runt 26 000 elbilar på den kinesiska marknaden, medan konkurrenter som Li Auto och NIO gasar på och vinner nya marknadsandelar, enligt CNBC.

“Svärm av drönare”

Bilanalytikern Michael Dunne beskriver konkurrenterna som en “svärm av drönare som var och en stjäl lite av försäljningen” från Tesla.

”Tesla blir omringad av kinesiska biltillverkare – uppifrån, nerifrån, från vänster och höger.”

Techbolaget Xiaomi är det senaste hotet för Tesla, som nu har släppt sina elbilsmodeller YU7 och SU7, där kunderna inte verkar bry sig om den bristande säkerheten och modellerna såg rekordförsäljning under hösten.

Xiaomi satsar stort på elbilar och har tydliga strategier för framtiden. (Foto. Xiaomi)
Xiaomi satsar stort på elbilar och har tydliga strategier för framtiden. (Foto. Xiaomi)

Ödesår för Tesla

Det börjar nu blir riktigt tufft för Tesla i Kina och analytiker pratar redan om 2026 som något av ett ödesår för biljätten.

ANNONS

“Verkligheten börjar komma ikapp Tesla i Kina”, uppger Tu Le, grundare av konsultföretaget Sino Auto Insights.

Övertygar inte längre

Hittills har Tesla lyckats hitta sätt att övertyga potentiella kunder om att just Tesla är kungen av elbilar, genom en rad knep som rabatter, men trollerilådan håller på att få slut på knepen, vilket nu syns när andra jättar som BYD tar över marknaden.

Det dystra läget ser likadant ut i Europa där Tesla ser vikande försäljning, och får se sig omkörda av kinesiska konkurrenter som BYD – även där.

Läs även:

Tesla bromsar i EU – FSD får inget ja. Dagens PS

Det nordiska landet som ogillar Tesla mest. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS