Elbilarna har inte levt upp till förväntningarna. Nu tar BMW:s vd bladet från munnen och säger att de har haft rätt i sina misstankar hela tiden.
BMW: Satsa inte alla dina kort på elbilar


Mest läst i kategorin
Att satsa alla sina kort på elbilar är ingen god idé för ett bilföretag. Det slår Oliver Zipse fast i ett uttalande riktat mot BMW:s aktieägare, rapporterar Fortune.
Enligt vd:n tvekade BMW på att alls hoppa på elbilsvågen när den drog igång. Nu, med facit i hand, tycker han att det är uppenbart att den tveksamheten har blivit bekräftad.
“Vi tog ett klart ställningstagande i detta, även när vi mötte stark motvind. Nu har vinden vänt till vår fördel”, säger han i uttalandet.
Läs mer: Se de första bilderna på BMW:s banbrytande design. Dagens PS
Skeptiska till elbilar sedan länge
Den tyska biljätten har informerat sina aktieägare att företaget står fast vid sitt åtagande att erbjuda kunder ett brett utbud av drivlinor – inklusive förbränningsmotor, hybrid och till och med vätgasdrivna bilar.
Men de har samtidigt varit skeptiska till elfordon under åren, enligt Fortune. De har varnat för barnsjukdomar hos bilarna och även påstått att bilköpare förmodligen inte skulle byta till elbilar så snabbt som väntat. Skepticismen har stött på kritik under åren men nu ser Oliver Zipse att de hade rätt hela tiden.
“Vi tog ett klart ställningstagande i detta, även när vi mötte stark motvind. Nu har vinden vänt till vår fördel”, säger han.

Många myter om elbilar
Traditionella varumärken har haft svårt att övertyga sina kunder om fördelarna med elbilar. Det har varit en omställning i motvind med kunder som redan från början är skeptiska till teknologin.
Tesla lyckades i och för sig bra. De riktade sig till en progressiv målgrupp som var ivrig att vara bland de första att testa den senaste teknologin och som redan var väl insatta i för- och nackdelarna. År 2020 blev dem det mest värdefulla bilföretaget i världen, trots att de bara sålde en halv miljon bilar det året.
Ambitionerna sänks
Flera traditionella bilföretag, som Mercedes och Volvo, har nu börjat tona ner sina mer ambitiösa försäljningsmål för elbilar. Övergången till elbilar har gått långsammare än förväntat, vilket inte lämnat ens Tesla oberört.
Förra året avfärdade de sitt eget försäljningsmål för 2030, drabbades av sitt första årliga försäljningsfall sedan Model Y lanserades och såg sin nedgång fortsätta in i första kvartalet.
En orsak är konkurrensen från den kinesiska elbilsmarknaden, världens största, där västerländska varumärken har svårt att ta marknadsandelar från den traditionella förbränningsmotormarknaden till elbilsmarknaden.
Läs också: Elbilens största problem kan snart vara ett minne blott. Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.