Två män, 59 och 69 år gamla, omkom i våras i en Tesla Model S som kraschade in i ett träd och började brinna, uppgifter visar nu att föraren var berusad men orsaken till olyckan är inte fastställd – var det rattfylla?

Den 59-årige mannen, föraren, hade dubbelt så hög alkoholhalt i blodet som lagen tillåter i delstaten Texas, USA, enligt en obduktionsrapport som Bloomberg tagit del av, så frågan nu är om Tesla-olyckan berodde på rattfylla.

”Toxikologiresultaten från obduktionsrapporten visar att alkoholhalten i blodet var ungefär två gånger över den lagliga gränsen”, säger Lee Ann Grossberg, en rättsmedicinsk patologikonsult i Houston, till nyhetsbyrån.

Både föraren och medpassageraren hade tidigare under kvällen varit på middag och druckit öl, vin och martini, men inte i några större mängder enligt en av fruarna som hördes av polisen efter olyckan.

Polisen: ”Ingen körde bilen”

Dödskraschen utanför Houston med den brinnande Teslan fick stor uppmärksamhet i medier, även Dagens PS uppmärksammade den, samtidigt som säkerheten kring Teslas självkörande bilar och en serie batteribränder redan var och är föremål för livlig debatt.

Lokal polis gick efter dödskraschen ut med att ”ingen körde bilen” vilket gav nytt bränsle till spekulationerna om säkerheten kring Teslas autonoma system i sina elbilar.

Enligt ögonvittnen i polisrapporten hade Teslabilen med de båda männen ”hög hastighet” när den gled av vägbanan, körde över en upphöjd trottoarkant och sedan fortsatte cirka 30 meter in i terrängen för att slutligen krascha mot ett träd och fatta eld.

ANNONS
ANNONS

Innan färden hade männen pratat om Teslabilens självkörande förmåga.

Ett olöst mysterium

Ett stort mysterium är varför den 59-årige mannen, som beskrivs som föraren, hittades i vänstra baksätet i den brinnande Teslabilen – enligt kamerabilder klev han nämligen in i förarsätet när duon bestämde sig för att de skulle provköra fordonet.

Det framkommer i den preliminära haverirapport som den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB upprättade i maj, konstaterar Bloomberg.

Dödsolyckan med duon inträffade bara 150 meter från förarens hem – där också kameran satt riggad – och när bilen började brinna låstes dörrarna, framgår det.

Polisrapporten nämner inte varför ingen av männen återfanns i framsätet men NTSB uppger att myndigheten fortsätter samla in data.

”Alla aspekter av kraschen är fortfarande under utredning”, heter det.

Tesla betonar på sin webbplats att biltillverkarens autopilotsystem är en förarassistensfunktion och man varnar för att fordonen inte är fullt kapabla att köra själva, men bolaget har fått kritik för att begreppet ”Autopilot” är vilseledande och ger sken av att bilarna är självkörande.

ANNONS
ANNONS

Senatorer: Teslas marknadsföring bedräglig

Frågan om Teslas ”Autopilot” och marknadsföring som ”full self-driving”, helt självkörande, har fått två senatorer att kräva en utredning om reklamen är bedräglig.

Senatorerna gick förra månaden enligt Bloomberg ut med uppmaningen till USA:s federala handelsinstitut, Federal Trade Commission (FTC), att inleda en granskning av Teslas marknadsföringsmetoder.

Elon Musk har tidigare slagit ifrån sig påståenden om att Teslas autonoma teknik skulle vara inblandad i dödskraschen utanför Houston, det är ”falskt” och ”journalisterna borde skämmas”, har Musk uttalat.

I NTSB-rapporten från i maj är bedömningen att Teslas automatiska styrsystem inte var påslaget.

Läs även: Tesla Model S Plaid i lågor – föraren satt fast [Dagens PS]