Regeringen föreslår att bensinbolagen ska tvingas att blanda i mer förnybar råvara i bensin och diesel. Dagens nivåer ligger på 4 och 21 procent reduktion för bensin respektive diesel.

De fyra samarbetspartierna är överens om att nivåerna ska bli 28 procent för bensin och 66 procent för diesel år 2030.

Detta gör det möjligt att minska utsläppen från befintlig fordonsflotta.

ANNONS
ANNONS

Transportsektorn och arbetsmaskiner, som använder den här typen av bränsle, står för nära 40 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Förväntningarna är att dessa utsläpp ska minska med 6-7 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Bränslebytet skall även börja gälla för flyg det kommande året.

”Branschen välkomnar beskedet om en ambitiös reduktionsplikt som skapar förutsättningar för att investera i biodrivmedel. De nya nivåerna för 2021 är fortfarande gränsfall när det gäller framförhållning och planeringshorisont. En reduktionsplikt för flyget är också ett steg i rätt riktning, men också viktigt att resten av Europa följer efter”, säger Johan G Andersson, vd för branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).