Elbilsmässan i konkurs efter ekonomiska problem. Framtiden oviss för viktig mötesplats för elbilens utveckling i Sverige.
Bilmässan i konkurs – tuffa år


Mest läst i kategorin
Den svenska elbilsmässan eCarExpo har oväntat brakat samman. Efter ekonomiska bekymmer och ett svalnande intresse tvingas arrangören kasta in handduken.
Nu är framtiden högst osäker för den mässa som under flera år varit navet för den svenska elbilrevolutionen och en viktig arena för både tillverkare och konsumenter.
Kan konkursförvaltaren rädda vad som räddas kan av Sveriges enda stora bilmässa?

Tunga ekonomiska smällen fällde mässan
Stockholms tingsrätt meddelade den 16 maj att eLife Nordic AB, bolaget bakom eCarExpo, har försatts i konkurs. Beslutet kom efter att bolaget redovisat en förlust på 2,3 miljoner kronor i samband med årets mässa i Älvsjö.
Enligt vd Gunnar Dackevall var det ett “betydligt sämre utfall i Stockholm än väntat och osäkra framtidsutsikter” som gjorde att ägarna inte längre ville satsa mer pengar i verksamheten, säger han till Carup.
eLife Nordic AB har tidigare haft en årlig omsättning på upp till 40 miljoner kronor genom sina mässor i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo. Men de senaste åren har lönsamheten dalat.

Från hajp till vardag – intresset mattades
eCarExpo lanserades 2016 och växte snabbt i takt med att elbilar blev allt populärare. Mässan blev en viktig mötesplats där tusentals besökare kunde se de senaste modellerna och till och med provköra dem. Under glansdagarna lockades ett tjugotal tillverkare, och det var inte ovanligt med både världsnyheter och spännande konceptbilar.
Men elbilens status har förändrats. Från att ha varit en sensation är den nu en allt vanligare syn på våra vägar. PR-chefen Mats Genberg menar att branschens vilja att investera i mässor har minskat i och med detta. Dessutom sammanföll årets evenemang med en turbulent ekonomisk tid.
Det blev ett publiktapp jämfört med tidigare år, och tajmingen blev dålig när Trump gick ut med sina chocktullar och börserna rasade.

Kraftfull elbil blir mer tillgänglig – se nya Audi e-tron GT quattro
Audis nya elbil e-tron GT quattro ger prestanda och lång räckvidd till ett lägre pris. En utmanare i premiumsegmentet som lockar. Audi har utökat sitt
Hoppet lever – konkursförvaltaren tar över
Nu har Stockholms tingsrätt utsett Göran Strandh till konkursförvaltare. Hans uppgift blir att undersöka om det finns någon möjlighet att driva verksamheten vidare i en ny form. Den närmaste planerade mässan skulle ha ägt rum i Köpenhamn i oktober, men dess framtid är nu osäker.
Trots det tråkiga beskedet blickar Dackevall tillbaka på de gångna åren med stolthet.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
De fick nästan tio år med denna spännande resa. De etablerade mässan i fyra länder med hög kvalitet, så det är verkligen något teamet kan vara stolta över, säger han.
Många inom bilbranschen och bland elbilentusiaster kommer säkerligen att sörja förlusten av eCarExpo, som har spelat en viktig roll i att popularisera elbilar i Sverige och Norden. Nu återstår att se om konkursförvaltaren kan hitta en lösning för att rädda åtminstone delar av verksamheten och säkerställa att Sverige även i framtiden har en viktig arena för bilinnovationer.

BMW: Satsa inte alla dina kort på elbilar
Elbilarna har inte levt upp till förväntningarna. Nu tar BMW:s vd bladet från munnen och säger att de har haft rätt i sina misstankar hela tiden. Att
Läs också:
Kattparasit orsakar blindhet – finns hos 2 miljoner svenskar. News 55
Tunga namn kritiska till höjning av pensionen: “Dumma i huvudet”. E55
Experten om ministerns aktieinnehav: “Skolboksexempel på korruption”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.