Japanska Toyota har bekräftat att de kommer att knoppa av sin ikoniska modellserie Century till ett fristående ultra-lyxmärke.
Biljätten lanserar helt nytt lyxmärke – kan utmana Rolls-Royce


Mest läst i kategorin
Detta nya varumärke ska positioneras över Lexus och är tänkt att ta upp kampen med etablerade tillverkare som Bentley och Rolls-Royce på den globala marknaden, skriver Robb Report.
Denna satsning signalerar en tydlig ambition att ta en större del av den exklusiva bilmarknaden.
Century blir eget lyxmärke
Toyota, en av världens största biltillverkare, har meddelat att Century-namnet kommer att förvandlas till ett eget ultra-lyxmärke.

Namnskylten, som debuterade 1967 – 100 år efter födelsen av Toyota Industries grundare Sakichi Toyoda – har nästan uteslutande varit en japansk angelägenhet sedan starten. Den stora sedanen har fungerat som tillverkarens flaggskeppsfordon i hemlandet och har använts av högt uppsatta personer som kejsaren och premiärministern.
Även om ett begränsat antal exporterades till Europa och Kina under dess andra generation, har det på senare år funnits tecken på att företaget övervägt att bredda dess räckvidd.

Redan 2023 presenterade företaget en suv-modell och meddelade The Wall Street Journal att de planerade att sälja den globalt.
Senaste nytt
En vågad design
Century Coupe, som gjorde sin debut vid Japan Mobility Show, visar att det nya märket är något att hålla ögonen på.
Medan sedanmodellens designspråk hittills varit relativt konservativt, är konceptet mycket djärvt. Prototypes är en hög grand tourer med lång nos, skjutbara “självmordsdörrar” (på passagerarsidan) och ett tak i fastback-stil.
Fordonets slående dubbla strålkastare, muskulösa hållning och skarpa linjer är alla mycket eleganta, men dess mest iögonfallande egenskap kan vara dess bländande metallic-orange finish.
Enligt Car and Driver applicerades denna färg i hela 60 lager för att uppnå sin lyster.

Extravagant inredning
Konceptbilens interiör är lika vågad. Kabinen är klädd i extravaganta, handgjorda material och har en rymlig fyrplattslayout.
Kupén är faktiskt rymlig nog för att framsätet ska kunna fällas ned helt och har ett fotstöd. Prototypen har också en minimalistisk förarplats med en ratt i “yoke”-stil och en strömlinjeformad skärmuppsättning, tillsammans med futuristisk stämningsbelysning.

Precis som med det liknande äventyrliga Lexus LS van-konceptet, är tekniska detaljer i stort sett obefintliga i nuläget.
Närvaron av ventiler i fordonets långa huv tyder på att en förbränningsmotor av något slag finns under. Den nuvarande Century sedan drivs av en 5,0-liters V8 medan suven kommer med en hybridassisterad 3,5-liters V6.

Framtiden oklar men lovande
Frågan om Century Coupe kommer att gå i produktion återstår att se. Det är också oklart om framtida Century-modeller, oavsett om de baseras på konceptet eller inte, kommer att säljas utanför USA.
Men om Toyota verkligen menar allvar med att konkurrera med Rolls-Royce och Bentley, tyder mycket på att en global lansering är att vänta.
 
            Här är “luftens Tesla” – siktar på svenska himlen
Att undvika morgonköer genom att lyfta rakt upp i luften har länge varit science fiction, men i ett rosa garage i Silicon Valley håller drömmen på att bli
Missa inte:
En enda detalj slog ut jättens tjänster – miljontals drabbades. Realtid
Klassiska bilar slår aktier med 185 procent i värdeökning. E55
Nordisk krigsberedskap: “Vi är inte rädda, men vi är förberedda”. News 55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.














