Mercedes-Benz lanserar snart sin första eldrivna kombibil, CLA Shooting Brake med EQ-teknik, med Europa-premiär i mars 2026.
Bildfrossa: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake


Mest läst i kategorin
Denna modell kombinerar elegans, sportighet och smarta funktioner, vilket ger ett spännande nytt alternativ på marknaden för elektriska fordon.
Inte bara rymlig – den har smarta knep i rockärmen
Den nya CLA Shooting Brake erbjuder betydligt mer utrymme än sin föregångare. Bagageutrymmet har en volym på mellan 455 och 1 290 liter, och under motorhuven finns ytterligare 101 liter förvaring i den så kallade “frunken”.

Detta gör den idealisk för allt från veckohandling till längre resor.
Takräcken är standard och klarar upp till 75 kilo, vilket gör det enkelt att transportera utrustning som surfbrädor eller cyklar. Bilen kan även dra släp på upp till 1 800 kilo med broms.

Mathias Geisen, styrelsemedlem i Mercedes-Benz Group AG med ansvar för försäljning, säger:
“Den nya CLA Shooting Brake är designad för dem som uppskattar dynamiken i ett sportigt fordon men inte vill kompromissa med utrymme och praktiska egenskaper i vardagen”.
En design som får huvuden att vända

Bilen delar samma design som CLA Saloon fram till B-stolpen, med en låg taklinje och en sportig “hajnos”-design. Frontpanelen har 142 individuellt upplysta LED-stjärnor i kromlook, vilket tillsammans med de tillvalda MULTIBEAM LED-strålkastarna bidrar till bilens unika identitet.
Taklinjen sträcker sig längre bak med ett panoramaglastak som går sömlöst från vindrutan till bakdelen.

Panoramataket är inte bara stort utan också tekniskt avancerat. Det är tillverkat av värmeisolerande lamellglas som minskar uppvärmning på sommaren och värmeförlust på vintern. Som tillval kan takets transparens ändras från transparent till ogenomskinligt på bara 10 till 20 millisekunder, vilket ger ökad integritet och bättre skydd mot direkt solljus.

En ny funktion är också den belysta stjärnhimlen med 158 integrerade stjärnor som kan lysas upp i valfri färg från bilens ambienta belysning.

Kliv in i framtiden: interiören som överraskar
Interiören är designad för att ge en känsla av flytande lätthet, med en sportig, högt placerad mittkonsol uppdelad i två nivåer och MBUX Superscreen. Interiören är identisk med den i CLA Saloon och erbjuder en ny lyxupplevelse.

Materialvalen sträcker sig från konstläder/tyg till äkta läder i olika färger, samt dekorativa detaljer i borstad aluminium, kolfiber eller trä.
En ny multifunktionsratt erbjuder förbättrad ergonomi och intuitiv användning. Dessutom har den valfria MBUX Superscreen upp till tre skärmar, inklusive en 26-centimeters (10,25 tum) skärm för föraren och en 35,6-centimeters (14 tum) central display. En separat 35,6-centimeters (14 tum) skärm är tillval för framsätespassageraren för individuell underhållning.

Alla tre skärmarna drivs av den senaste högpresterande hårdvaran och realtidsgrafik från Unity Game Engine.
Räckvidd som imponerar – teknik i toppklass
Den nya CLA Shooting Brake är den andra modellen som helt drivs av Mercedes-Benz operativsystem (MB.OS). Detta möjliggör regelbundna uppdateringar over-the-air, inte bara för underhållningssystemet utan även för de viktigaste fordonsfunktionerna och förarassistanssystemen.

Den fjärde generationen av MBUX infotainmentsystem integrerar artificiell intelligens från Microsoft och Google. Den nya MBUX Virtual Assistant kan föra komplexa dialoger och känna igen känslor.

Bilen kommer initialt att lanseras i två modeller. CLA 250+ Shooting Brake med EQ-teknik har en effekt på 200 kW och en räckvidd på upp till 761 kilometer enligt WLTP. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 6,8 sekunder.

Den mer kraftfulla CLA 350 4MATIC Shooting Brake med EQ-teknik har en effekt på 260 kW och fyrhjulsdrift, med en räckvidd på upp till 730 kilometer och en acceleration från 0 till 100 km/h på 5,0 sekunder.
Batteriet är ett litiumjonbatteri med en användbar energikapacitet på 85 kWh.

Tack vare en 800-voltsarkitektur kan CLA 250+ Shooting Brake laddas för ytterligare 310 kilometer (WLTP) på bara 10 minuter.

Snabbladdning med likström är möjlig med upp till 320 kW, medan växelströmsladdning, till exempel vid en laddbox hemma, är möjlig med upp till 22 kW.

En bil som anpassar sig – standardutrustningen är ingen besvikelse
Den nya Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) möjliggör flexibel produktion av både elbilar och hybridfordon med 48-volts teknik. Detta innebär att CLA Shooting Brake även kommer att finnas tillgänglig som hybrid med en elmotor integrerad i transmissionen i början av nästa år.

Hybridmodellerna kan köras rent elektriskt vid lägre hastigheter och kan återvinna upp till 25 kW energi under inbromsning.
Standardutrustningen är omfattande och inkluderar bland annat LED High Performance-strålkastare, multifunktionsratt i läder, komfortstolar med sätesvärme, och enkelzons klimatanläggning.

För teknikentusiaster finns en selfie- och videokamera med ansiktsigenkänning samt två USB-C-laddningsportar med en effekt på 100 watt.

Bagageutrymmet är utrustat med elektrisk EASY-PACK baklucka, fyra fästankare och ett 12-voltsuttag.
Dessutom ingår MBUX Navigation med realtidsinformation och den digitala laddningstjänsten MB.CHARGE Public.


Källenius testar: Dold kapacitet i nya GLC
En unik inblick i Mercedes-Benz framtid. Vd Ola Källenius visar den nya eldrivna GLC som utlovar snabb laddning och gott om utrymme. Mercedes-Benz vd Ola
Missa inte:
Sällsynt chans: Klassiska Mercedes-Benz 300 SL kan bli din. Dagens PS
Mercedes erkänner: EQS kom för tidigt – men det fanns en plan. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.