Dagens PS

Bildelskris i Europa: Konkurrensen från Kina hårdnar

Europa får det tufft när Kina tar över även bildelsmarknaden. (Foto: Canva)
Europa får det tufft när Kina tar över även bildelsmarknaden. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 dec. 2025Publicerad: 02 dec. 2025

Kinesiska bildelar pressar Europas leverantörer och skapar oro för framtiden när priserna faller till nivåer som får fabriker att darra.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det är ingen hemlighet att europeiska biltillverkare, särskilt de tyska, befinner sig i en tuff period. Elektrifieringen och den växande konkurrensen från Kina har redan ritat om kartan.

Nu kommer nästa utmaning: själva delarna som bygger upp bilarna.

Enligt uppgifter som rapporterats vidare av Automotive News strömmar kinesiska komponenter in på den tyska marknaden i ett tempo som får många leverantörer att undra vad som hände med den gamla ordningen där kvalitet, hantverk och rimliga marginaler fick styra.

Därför ska du sälja din Tesla – omedelbart

Fler ägare ifrågasätter nu om Tesla är rätt bil att behålla. Experten Victoria Scott menar att tiden kan vara inne att sälja. Victoria Scott har följt

Delar som pressar hela kedjan

Andreas Bohnert, företagsrådsordförande på leverantören PWO, beskriver hur inflödet av kinesiska delar ökar snabbt – och att kvaliteten är bättre än många väntat sig.

Det är en kombination som får pressen på de tyska fabrikerna att öka ytterligare. I många fall ligger priset på importdelarna under vad det kostar att tillverka motsvarande produkter i Tyskland.

Även andra leverantörer känner av förändringen. Boris Schwürz från Mahle säger att stora tillverkare som Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz redan köper in komponenter från kinesiska producenter.

För många i branschen är det här en tydlig signal om att balansen håller på att tippa.

ANNONS

Hemliga valvet: Renault säljer sina mest udda skapelser

Renault öppnar sin hemliga skattkammare och säljer allt från 1800-talskopior till färgglada koncept och slitna F1-bjässar. Det finns bilsamlingar som mest

ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

28 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

När kalkylen inte längre går ihop

Prisnivåerna på de kinesiska delarna ligger enligt uppgift omkring 20 till 30 procent lägre än de tyska alternativen. Följden blir neddragningar i både produktion och personalstyrka när marginalerna inte längre räcker till.

En ny studie från den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA visar dessutom att nästan 70 procent av europeiska leverantörer nu möter direkt konkurrens från kinesisk import, en ökning med tolv procentenheter sedan i våras.

Benjamin Krieger, CLEPA:s generalsekreterare, varnar för att europeisk produktion riskerar att försvinna om inga åtgärder vidtas.

Det handlar inte bara om jobb utan även om kunskap som byggts upp under generationer – sådant som tar tid att skapa men går betydligt snabbare att förlora.

Fritt fall för Tesla på alla marknader

Tesla möter en tuff marknad där försäljningen backar i flera världsdelar och konkurrensen växer – både från öst och från klassiska rivaler. Tesla har haft

Missa inte:

Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55

ANNONS

Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS