I USA kostar snart en ny bil 50 000 dollar i genomsnitt. Det är bara början, menar flera experter.
Bilarna blir bara dyrare – när börsvinnare unnar sig


Mest läst i kategorin
Efter en kort nedgång i oktober är amerikanska bilpriser på väg att passera 50 000 dollar igen – och denna gång kan nivån bli bestående.
Flera branschbedömare räknar med att genomsnittspriset för nya bilar fortsätter att stiga under 2026.
Det sker i ett land där vissa hushåll pressas av höga levnadskostnader och andra har blivit stora vinnare på börsen, skriver CNN.
Går efter månadskostnad
Utvecklingen drivs av flera faktorer. Dels har prisnivån på själva fordonen stigit kraftigt de senaste åren, dels har finansieringskostnaderna gjort bilägandet allt dyrare.
En stor majoritet av bilköpen sker genom lån, och nästan var femte ny bil har nu en månadskostnad över 1 000 dollar.
Kombinationen av höga priser och tidigare räntehöjningar har gjort att många köpare styr sin bedömning efter månadskostnad snarare än totalpris.
Sjunkande räntor kan paradoxalt nog bidra till ytterligare prishöjningar.
Senaste nytt
Rika amerikaner driver efterfrågan
När finansieringen blir billigare kan återförsäljare justera upp bilens pris utan att månadskostnaden förändras nämnvärt.
Det kan ge utrymme för att de utannonserade priserna ökar, även om många konsumenter fortfarande upplever situationen som ansträngd.
Samtidigt fortsätter höginkomsttagare att driva efterfrågan.
Har mer pengar att spendera
I den tudelade amerikanska ekonomin har välbärgade hushåll fått ett uppsving genom börsuppgångar, stigande bostadspriser och ökade inkomster.
Det skapar en stark marknad för större och mer påkostade modeller, vilket höjer snittpriserna ytterligare.
Utbudssidan påverkas också av politiska beslut.
Det omfattande lagpaket som antogs i somras tog bort flera finansiella incitament kopplade till utsläppsregler.
En sämre arbetsmarknad kan påverka
Det ger biltillverkarna större möjligheter att fokusera på lönsamma pickupmodeller och SUV:ar, som generellt ligger i den övre delen av prisskalan.
När årsmodell 2026 nu når bilhallarna – med högre prisnivåer än föregående år – blir effekten tydlig i statistiken.
Frågan är om priserna kan vända nedåt. Ett scenario skulle kunna vara en försämring på arbetsmarknaden som dämpar efterfrågan.
Inte som under finanskrisen
Under finanskrisen ledde massuppsägningar till ett tvärstopp för bilförsäljningen.
Branschen befinner sig dock långt ifrån en sådan situation just nu, även om en avmattning inte kan uteslutas, menar experter.
Läs mer: Wallenberg ryter ifrån: “Krångligare än någonsin”. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.












