Dagens PS

Besked från Volvo-ägaren: Stoppar all nyproduktion

Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en "allvarlig överkapacitet" inom sektorn. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en "allvarlig överkapacitet" inom sektorn. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 juni 2025Publicerad: 09 juni 2025

Enligt Geelys ordförande står bilindustrin inför “allvarlig överkapacitet”. Nu pausas nya fabriker all nyproduktion stoppas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den globala bilindustrin står inför en betydande utmaning. Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en “allvarlig överkapacitet” inom sektorn. Detta uttalande, som nyligen gjordes vid ett bilforum i Chongqing, Kina, har fått många att fundera över framtiden för biltillverkning och försäljning världen över, skriver Reuters.

Geely, som äger flera välkända bilmärken, meddelar att de inte planerar att bygga nya fabriker eller utöka sin befintliga produktion, ett beslut som understryker allvaret i situationen.

Märklig utveckling för global produktion

Enligt Li Shufu har Geely, som kontrollerar märken som Geely Auto, Zeekr och Volvo, tagit ett strategiskt beslut att inte utöka sin tillverkningskapacitet. Detta kommer mitt i en tid då den kinesiska bilindustrin, världens största, har varit inblandad i ett intensivt priskrig. Priskriget har pressat marginalerna för många tillverkare och fått kinesiska myndigheter att uppmana till återhållsamhet.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Det globala överkapacitetsläget förväntas enligt en studie från Lazard från 2025 vara så högt som 67 procent fram till 2030, vilket indikerar att det finns en betydande obalans mellan produktionskapacitet och faktisk efterfrågan.

Globalt förväntas den totala fordonsförsäljningen uppgå till cirka 89,6 miljoner enheter under 2025, vilket är en ökning med cirka 1,7 procent jämfört med föregående år, skriver S&P Global Mobility. Trots denna blygsamma tillväxt kvarstår utmaningen med överkapacitet.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Kinas priskrig och dess konsekvenser för Volvo

Det pågående priskriget i Kina har tvingat många inhemska biltillverkare att söka sig till utländska marknader. Företag som BYD, Chery Auto och Great Wall Motor har alla investerat i att bygga fabriker utomlands.

ANNONS

Geely har själva planer på att använda franska Renaults befintliga produktionsanläggningar i Brasilien och förvärva en minoritetspost i Renaults brasilianska verksamhet, vilket meddelades i februari. Reuters rapporterade dock i april, med hänvisning till källor, att kinesiska tillsynsmyndigheter har försenat godkännandet av detta samarbete. Trots detta har Geely hävdat att samarbetet med Renault i Brasilien har varit framgångsrikt.

Jätteåtal: Bilföretag anklagas för slavliknande förhållanden

En större stämningsansökan har lämnats in i Brasilien mot den kinesiska biltillverkaren BYD och två av dess underentreprenörer. Anklagelserna rör bland

Enligt uppgifter från Noi English har genomsnittliga vinstmarginaler inom Kinas bilindustri fallit från 4,3 procent under 2024 till endast 3,9 procent under första kvartalet 2025, vilket visar på det enorma trycket från priskriget. BYD initierade nyligen en ny runda av prissänkningar på upp till 34 procent på över 20 av sina modeller, vilket har fått andra tillverkare att följa efter.

Hot mot lönsamhet och anställningar

Varningarna från Geelys ordförande kommer samtidigt som Volvo Cars nyligen aviserade ett stort sparpaket, vilket understryker de ekonomiska utmaningarna som många biltillverkare står inför.

En tung nyhet för Volvo Cars: Tusentals tjänster försvinner i Sverige

Volvo Cars står inför en omfattande omorganisation som innebär att uppemot 3 000 anställda, inklusive konsulter, påverkas globalt. Detta meddelar

Experter varnar för att den hårda priskonkurrensen riskerar att leda till konkurser bland svagare aktörer och massuppsägningar i hela leveranskedjan. Enligt Gartner kan en betydande del av Europas och USA:s produktionsanläggningar för bilar riskera att stängas eller säljas under 2025, delvis på grund av överproduktion och det ökade priskriget.

Detta kan i sin tur leda till att kinesiska bilmärken förvärvar dessa fabriker för att kringgå handelshinder, eller etablerar nya produktionsanläggningar i europeiska länder med lägre kostnader eller frihandelsavtal med EU, som exempelvis Marocko och Turkiet.

Denna strategiska förändring speglar Kinas växande dominans på marknaden för eldrivna fordon.

ANNONS

Stort genombrott för elbilar: Priserna på batterier faller dramatiskt

Nu sänks priset på elbilsbatterier kraftigt, vilket gör elbilar billigare för alla. En revolution för grön transport är här. Priserna på batterier, en av

Missa inte:

Det är sant – och falskt – om din gjutjärnspanna. News 55

Så undviker ni pengabråk under semestern – psykologens tips. E55

Kinas drag kan utradera svensk vinst: “10 dagar räcker”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS